@Affan33, du har helt rätt i det du säger.
FTX vore det bästa. Hör man fläkten är det dåligt projekterat. Minimum krav på ventilation är inte samma sak som bra ventilation.
Att sikta på 600ppm är däremot extremt. Du får har en väldig luftomsättning då basvärdet redan är ca 400ppm. 800 är högt siktat. 1000 realistiskt och 1200 OK.
Märks att du är påläst inom området. Vilket blir ens egna förbannelse (speaking from experience)
Men man måste också lära sig sätta gränser och se skillnader på förhållanden och vem som tillämpar det. Även anpassa kommunikationen i det hela. Börjar man blanda in NOXer, rv/t, PPM, ute/av/till/från/över-luft mm stjälper det ofta mer än hjälper för en lekman.
I min erfarenhet snöar väldigt många nya inom branschen in sig på regler och “bör” och “ska” enligt tex BBR men missar att för gemene man, fungerar det ofta annorlunda. Är det ett nybygge och man har möjlighet att bygga det efter bra förutsättningar, sure. Men jag menar, mina föräldrars hus har självdrag med ventiler i varje rum och det huset har stått sedan 1800-talet. Det är inget fukt. Det är inget mögel eller dålig luft. Finns inget FTX där inte. Finns däremot ett rum - väldigt likt det OP skriver om - där ingen ventilation finns. Inte ens en liten ventil. Där luktar det lagom kul efter att man har sovit där en natt. Men öppnar man dörren, kan man vädra bort det över dagen och det är inget problem längre. Har även kört home office där ett tag. Vädrar man ut i kafferasterna är det inga problem sålänge man inte hade ärtsoppa till lunch. 
Man måste anpassa lösningen till förutsättningarna.
I vårat fall med @blork så finns ingen FTW och vi här är ett rum som skall användas i begränsad utsträckning för hemmabruk, även med en ekonomisk syn. Visst går det att investera flera tusen i en annan lösning, men det är inte värt det. Det finns även möjlighet att införa en lösning, testa och komplettera med ytterligare - utan ökade totalkostnader.
Varav han med planerad lösning redan nästan uppnår dubbla.
Komponenterna du har länkat till har filter för att skydda från att pollen och annat skräp flyger in.
Se ventilation av ett rum som en ballong. Det du blåser in, måste komma ut någonstans om du inte vill att luften ska stanna i ballongen. Ett sätt att hantera just det är överluftsdon som hjälper till att skapa det där hålet man behöver. Kan ju även vara så att filtret är igensatt och behöver bytas/rengöras om det är dåligt med flöde.
Inte ovanligt. Främst ventilation är ett extremt översett område och väsentlig för ett hus välmående likväl för de som bor i det.
Särskilt nya hus då dessa byggs så enormt täta att det inte finns någon naturlig luftrörelse.
Jag tror att den enklaste lösningen i detta fall är att sätta upp en ventil som du är inne på. Komplettera med överluftsdon (ta även här tallriksventiler så får du ned storlek och pris) om det så behövs.
Dyrare lösningen är den Mitsubishi-lösningen.