OT: Lämplig ventilation?

Ja det är frånluft i stugan. Enligt justeringsprotokoll jag har så suger detta donet ut 12l/s på ventilation fläktens standardläge.

Ska sägas att rummet kommer till 99% att användas som kontor av mig själv ca 8h om dagen några dagar i veckan. Och då sitter jag ju inte inlåst i 8h utan pausar, går ut i köket, äter lunch etc. Enstaka gånger per år kan någon sova där dock och det är ju inte värre än att öppna fönstret någon cm vid de tillfällena. :blush:

Ja alltså det går ju att skruva på donet så det tar mer luft. Men då tar väl resten av donen, t ex i badrummet mindre luft så vill inte pilla på det direkt? Däremot kan jag öka fläktstyrkan och få mer flöde med bekostnad av mer buller. :thinking:

“Problemet” jag försökte utröna i tråden är ju hur luften ska gå mellan rummet och tvättstugan. Dörren är isolerad och tät. Men har som sagt plockat bort en list nu så det går lite luft där.

Förlåt, ja med tillluft så menar jag uteluftsventiler/friskluftsventiler. Ja de går ju inte att kontrollera mer än med de inbyggda spjällen. (som jag har alla vidöppna på. Men nu på sommaren brukar vi även ha öppna fönster i sovrummen för lite extra kyla om nätterna)

För att komma bukt med ditt problem köper du ett överluftsdon, som t.ex

Finns både ljudisolerade och oisolerade.
Ser lite industriellt ut kanske men används i 100% av alla kontorsbyggnader.

Det är ett ljudlöst sätt att föra luft mellan rum med stängda/tätade dörrar :slight_smile:

Edit: värt att tillägga kan vara att om du ska ha det som kontor skulle jag ha minst 20l/s, personligen alltså.
Lite mer för bra bortförsel av koldioxid vilket är det som gör att man upplever “dålig luft” och att det är “ont om syre”. Samt värme från kropp, apparater och potentiellt fönster (värme från sol).

Sen hade jag nog haft den koldioxidstyrd, dvs när man når över 800ppm koldioxid hade jag startat 20l/s tills man är nere på 600ppm ungefär. Automatiserat och går då bara på högvarv vid bruk - detta kräver dock ett mer komplext system men så hade jag gjort om jag visste att jag skulle jobba där hela dagar.

Frågar du mig är det svårt att sätta pris på bra hälsa (god ventilation) men många tycker det är värdelöst och tråkigt för att det inte går att se :slight_smile: Roligare med ny altan då!

2 gillningar

Ah ja jag skrev i mitt öppningsinlägg att jag övervägt en ventil mellan rummen. Det sitter faktiskt en enkel tallriksventil från vardagsrummet till tvättstugan. En sådan ventil du länkade blir tyvärr knepig då det är nivåskillnad och jag har värmepumpsrör i taket. Bredvid dörren går nog inte heller, säkert bärande stolpe eller nåt.

Det ända alternativet att sätta mellan rummen är ovanför värmepumpen till höger, precis vid fläkten. Vet inte hur bra ljuddämpning det finns men fruktar att det kommer låta en del. Dessutom var planen att sätta gardrober längs väggen i rummet och då blockeras ju ventilen.
Men ritade in grönt där vi har tallriksventilen och lila där man då skulle satt en ny ventil. ( Min skiss på planlösningen är inte riktigt skalenlig. Ventilen ovanför värmepumpen skulle hamna ungefär mitt i rummet bredvid, inte vid fönstret…)

Så det är lite därför jag eventuellt är sugen på Mitsubishi aggregatet…

Sen vet jag inte om @Kirtapp håller med om koldioxidhalten. :rofl:

Idag har jag hemmakontoret i ett oanvänt sovrum, ca 9 kvadrat. Även där finns friskluftsventil. Och trots att det är en stor glipa i dörrens nedre kant in till resten av huset så tycker jag luften blir dålig ococh framförallt varmt om jag inte har dörren åtminstone på glänt. Men huset har ju klarat ventilations besiktning en gång i tiden så.:man_shrugging:

Ja ventilation är super viktigt. Hade velat sätta FTX men inte riktigt ekonomiskt försvarbart. :sweat_smile:

Jag har faktiskt införskaffat en liten zigbee puck som outputtar 0-10V. Min tanke är att styra ventilationen med den men väntar på elektriker att koppla in. :sunglasses:

Minimum krav på ventilation är inte samma sak som bra ventilation, börja där.
Värdet av god hälsa och inomhusklimat ligger på top 3 av viktiga saker för mig eftersom man i snitt spenderar 90% inomhus - därav anser JAG att FTX är värt det, inte ur en ekonomisk synpunkt men ur hälsosynpunkt.

Det är inte nödvändigtvis koldioxidhalten man bryr sig om egentligen, det är ett sätt att mäta olika emissioner på - andra emissioner och lukter ökar nämligen i snarlik hastighet som koldioxid.

Den där placeringen du ritat in är inte optimal då du vill att ventilation ska ta den väg som täcker mest yta, helst diagonalt genom ett rum , i din ritning kortsluter ventilationen om du inte har väldigt hög hastighet på tilluften men du har du inte eftersom du inte har tilluft - endast uteluftsventiler. Så luften kommer gå in och ut direkt.

1 gillning

Nej precis, har ingen bra plats att sätta en ventil mellan rummen, så det är därför jag är sugen på mini aggregatet där. :slightly_smiling_face:

Vi bor på landet och har väldigt bra luft utomhus så känner inte att vi behöver någon filtrering eller så. Dessutom rädd att ftx kommer dränka ut fågelkvitter och trädbrus med trist fläktljud. :rofl:

FTX ska inte låta, då är det dåligt projekterat (eller inte alls).

Det filtrerar inte nödvändigtvis bort ”dåliga” saker men man slipper pollen och dylikt inomhus.

Om du bara vill åt ventilationen i just det rummet kan du i princip sätta en datorfläkt i ett 100mm hål och skapa undertryck i rummet och på så sätt dra in luft genom uteluftsventilen, inte ”rätt” men billigt och fungerar :slight_smile:

Tror aldrig jag varit i ett bostadshus med FTX så jag vet inte riktigt. :man_shrugging:

Ja alltså resten av huset har ju ventilation idag och jag hade inte tänkt byta den i närtid. :sweat_smile:
Det finns ju färdiga friskluftsdon med fläktar. När brorsan renoverade sitt hus så satte han med inblås på ena sidan huset och utblås på andra. Men om jag skulle sätta ett inblås, kommer trycket bli tillräckligt för att det ska gå ut till tvättstugan då menar du jämfört med utan fläkt? :thinking: Jag har dock sett andra hus i kvarteret som ser ut att ha ventil på detta rum, tvivlar starkt på att de har fläkt i dem. Men de kan ju också ha ventil till tvättstugan. Ska se om jag kan kontakta älvsbyhus om råd. :blush:

Älvsbyhus vet nog inte, det är en VVS konsult du vill prata med.

Ventil räcker om du suger ut luften

Kanske det. Troligen inte men man vet aldrig.

Just nu lutar jag åt att avvakta och bara göra ett ovetenskapligt test. Testa att jobba där en dag med stängt fönster. En dag med fönstret på glänt och en dag med en fläkt i fönstret och se vad som funkar bäst bara. :man_shrugging:

1 gillning

@Affan33, du har helt rätt i det du säger.
FTX vore det bästa. Hör man fläkten är det dåligt projekterat. Minimum krav på ventilation är inte samma sak som bra ventilation.
Att sikta på 600ppm är däremot extremt. Du får har en väldig luftomsättning då basvärdet redan är ca 400ppm. 800 är högt siktat. 1000 realistiskt och 1200 OK.
Märks att du är påläst inom området. Vilket blir ens egna förbannelse (speaking from experience)

Men man måste också lära sig sätta gränser och se skillnader på förhållanden och vem som tillämpar det. Även anpassa kommunikationen i det hela. Börjar man blanda in NOXer, rv/t, PPM, ute/av/till/från/över-luft mm stjälper det ofta mer än hjälper för en lekman.

I min erfarenhet snöar väldigt många nya inom branschen in sig på regler och “bör” och “ska” enligt tex BBR men missar att för gemene man, fungerar det ofta annorlunda. Är det ett nybygge och man har möjlighet att bygga det efter bra förutsättningar, sure. Men jag menar, mina föräldrars hus har självdrag med ventiler i varje rum och det huset har stått sedan 1800-talet. Det är inget fukt. Det är inget mögel eller dålig luft. Finns inget FTX där inte. Finns däremot ett rum - väldigt likt det OP skriver om - där ingen ventilation finns. Inte ens en liten ventil. Där luktar det lagom kul efter att man har sovit där en natt. Men öppnar man dörren, kan man vädra bort det över dagen och det är inget problem längre. Har även kört home office där ett tag. Vädrar man ut i kafferasterna är det inga problem sålänge man inte hade ärtsoppa till lunch. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Man måste anpassa lösningen till förutsättningarna.

I vårat fall med @blork så finns ingen FTW och vi här är ett rum som skall användas i begränsad utsträckning för hemmabruk, även med en ekonomisk syn. Visst går det att investera flera tusen i en annan lösning, men det är inte värt det. Det finns även möjlighet att införa en lösning, testa och komplettera med ytterligare - utan ökade totalkostnader.

Varav han med planerad lösning redan nästan uppnår dubbla.

Komponenterna du har länkat till har filter för att skydda från att pollen och annat skräp flyger in.

Se ventilation av ett rum som en ballong. Det du blåser in, måste komma ut någonstans om du inte vill att luften ska stanna i ballongen. Ett sätt att hantera just det är överluftsdon som hjälper till att skapa det där hålet man behöver. Kan ju även vara så att filtret är igensatt och behöver bytas/rengöras om det är dåligt med flöde.

Inte ovanligt. Främst ventilation är ett extremt översett område och väsentlig för ett hus välmående likväl för de som bor i det.
Särskilt nya hus då dessa byggs så enormt täta att det inte finns någon naturlig luftrörelse.

Jag tror att den enklaste lösningen i detta fall är att sätta upp en ventil som du är inne på. Komplettera med överluftsdon (ta även här tallriksventiler så får du ned storlek och pris) om det så behövs.
Dyrare lösningen är den Mitsubishi-lösningen.

1 gillning

Jo men så är det :smiley: Själv vill man ha det absolut perfekt och bästa systemet medans en annan nöjer sig med mindre. Jag är uppväxt i ett hus som totalt renoverades av farsan på 80-talet och det saknade (eller saknar fortfarande) helt ventilation förutom typ köksfläkt och öppna fönster vid behov. Jag märkte det inte då men nu när man besöker så usch vad dålig luft det är där. :smiley: När jag påpekat det så blir det mest svar i stil med att det är onödigt att skicka ut värme. :grin: Förra bostaden saknade också ventilation men var byggd på 40-talet och troligen var tanken att murstocken fixade självdraget men när vi bodde där så användes inte den. Så var samma sak där, fick öppna fönster vid behov. Kåken var väl inte supertät heller…

Jag tänker att man vill ju inte riskera att överventilera heller, inte med dagens elpriser…

Ja det är väl därför huset inte har några lister vid golvet vid dörren för att luften ska kunna passera igenom där även om det är stängt. :slight_smile: Av vad jag sett av huset i övrigt skulle det förvåna mig om filtren ens blivit bytade på 20 år. Jag tvättade dock alla ventiler och filter förra året med tvål och vatten. Men kan ju vara en ide att byta dem helt.

Ja jag har funderat lite mer på det där överluftsdonet idag. Tallriksventilen som går mellan vardagsrum och tvättstuga är bara 70mm i diameter så inte särskilt stort. Men sen drar ju säkert en del vardagsrumsluft ut till köket och igenom dörren till tvättstugan också.

Jag tänker att överluftsdonet bör ha samma eller större kapacitet än friskluftsdonet för att inte bli en flaskhals? Jag har knackat lite runt dörren idag samt kollat med en regeldetektor och det är nog hålrum faktiskt, så man skulle nog kunna sätta en ventil på höger eller vänster sida om dörren.

Nog snyggast att sätta på vänster sida om dörren där. Går ju eventuellt el till lampknappen på höger sida också. Har sökt lite på överluftsdon men få verkar passa en väggtjocklek på 250mm. Tallriksventil går väl annars antar jag men hade gärna haft lite bullerdämpning. Men det läcker inte ljud in till vardagsrummet så det är kanske inget verkligt problem. En tallriksventil och ett långt rör/stos kostar ju bara någon hundring. Överluftsdonen är ju svindyra…

Jag har nog otur när jag tänker och är nog trött för dottern är sjuk så har inte sovit särskilt bra på ett tag. Borde inte luften bytas snabbare vid en högre hastighet på luftgenomströmningen? :smiley:

För referens är 10l/s ca 450W vid en utetemperatur på -15°C. Tänk på att du själv då bidrar med ca 70W i egengenererad värme. Datorn trycker väl ut en jämna 100-150 också beroende på vad du har för maskin.

Vilket gjorde att det säkert fungerade utan ventilation i större mån. Med tiden började vi i Sverige att bygga tätare hus, vilket komiskt resulterade i att vi var tvungen att göra hål för att luften skulle kunna röra sig.

Beror på vad det är för filter. En del är bara för att fånga pollen o dyl, då duger vatten.

Tallriksventiler finns också med lättare ljuddämpning. Men vi talar även om ett väldigt litet hål. Det är inte mycket ljud som kommer igenom där. Går ju att sätta typ samma sort som du sätter till ytterväggen. Kan till och med se enhetligt ut om du vill.

Mer luft, dvs högre flöde ger snabbare utbyte. Hastigheten igenom donet i sig har mindre betydelse, men grundar sig ju i fysikens lagar gällande Flöde, hastighet och area. Q=v/A. Beroende lite på hur man ser på frågan är mitt svar lite att splittra hårstrån. Har du högre hastighet, har du högre flöde med samma area.
Högre hastighet ger högre risk för ljud.

1 gillning

Blir -15 rätt sällan i skåne. :rofl:

Tack för alla svar, det har varit till stor hjälp!

Jag fick svar från Älvsbyhus nu också, mer än vad jag hade förväntat mig. Enklast att jag bara tar en skärmdump.

Vet inte riktigt vad de menar med brandzon? :thinking:

1 gillning