Det hjälper andra om du detaljerar lite mer. Låta renovera eller renovera handgripligen? Hur går dina tankar nu med typ av kök (tilllberkare osv). Någon uttänkt budget?
Bra frågor! Jag känner mig så pass vilsen att jag inte vet vilka frågor jag ska börja ställa mig själv.
Jag har inte tummen mitt i hand och tänker att detta inte lär blir sista köksrenoveringen i livet varför jag lutar mot att göra åtminstone delar av arbetet själv.
Det vore trevligt att landa under 100k. Är det rimligt för ett kök på ca 11m2?
Kan jag dra på IKEA och få generell stöttning i projektledning eller säljer de bara ritning & moduler?
Hej,
Jag har lyckats bygga ett ikea-kök för i kring 17.000
Även de i ett utrymme på ca 11 kvm.
De ska dock tilläggas att mitt kök inte är fullutrustat.
De är 160cm brett och sitter i en garagelägenhet så de är nog kanske att kalla “större kokvrå” hade jag dock haft 60cm till och 5-7 000:- ovanpå de så hade jag även fått in en ugn.
Frågor som sätter kostnaden:
Nya vitvaror eller använda befintliga?
Nya ytskikt eller är de bara köksbänk mm som ska bytas?
Funkar ikeas standard eller är marbodal mer du?
Behöver du flytta avlopp, el eller vatten?
Att göra en stor del själv kan göra en hel del på priset.
Jag har aldrig lejt en snickare men google påstår att de kostar kring 500/h och 100 timmar på ett kök kan gå fort. Men då finns ju också rotavdrag.
Lite ideer för ett billigare och bättre kök:
Jag köpte ikeas billigaste moduler. De funkar men de känns när man drar ut besticklådorna att de är billigt. Så kanske ett par snäpp upp hade varit bra.
Bänkskiva i rostfritt är odödligt men man får betala för de. Jag köpte en skiva i fuskek för en tiondel av priset.
De finns företag som nischat sig för att renovera befintliga köksstommar. Jag har inte koll på om detta är billigare men tänker att de borde vara bättre för miljön iallafall.
Ikeas köksbyggarmjukvara är ett bra verktyg och jag har hört från bekanta att de som jobbar med konsultation på ikea har varit väkdigt kompetenta dock måste man boka tid i förväg vad jag förstått.
Det finns ingen skillnad i standard mellan IKEA och dyrare märken. Det som skiljer är graden av flexibilitet. Om man bor i en modern bostad har man oftast standardmått på allting och då fungerar IKEA utmärkt. Bor man i en äldre eller mer udda bostad behövs mer av anpassade skåpsmått, tidstypiskt utseende och sådana saker. Detta kan man få med dyrare märken.
Det är möjligt att kombinera IKEA med andra vitvaror, antingen befintliga eller nya. Det är också möjligt att kombinera IKEA med annan bänkskiva. Kakel är något som IKEA inte säljer så vill du ha kakel behöver detta köpas separat.
Om du inte har äldre eller dåliga vitvaror skulle jag inte byta ut dem. IKEA:s vanliga bänkskivor av laminat är de överlägset mest praktiska. De är dessutom inte jättedyra. Skulle den börja se ful ut pga. felaktig behandling så går den att byta ut.
Iom att du har liten yta skulle du kunna köpa kakel begagnat. Det är vanligt att sälja av restpartier på 2-3 lådor och för ett kök kan det räcka. Det gör stor skillnad att välja ett dyrare kakel. Detta syns inte så tydligt när du håller en kakelplatta i handen men desto mer när de kommer upp på väggen. Med dyrare menar jag nu valfritt kakel av bättre märke såsom Höganäs. De billighetsvarianter som finns på byggvaruhus är tråkiga. Det finns dock kvalitetskakel även där men då kostar det mer.
Det är bra att välja ”finesser” på skåp och lådor. Det kostar inte så mycket och ger stort mervärde. Om du bokar möte på IKEA så kommer de att föreslå sådant.
IKEA har två generationer av stommar. Om man har de nya stommarna kan det gå att “bättra på” köket utan att riva ut allting. De nya stommarna har en annan nivå än de gamla. De egenskaper man får i fråga om funktionalitet och finesser är helt enkelt så mycket bättre att det är prisvärt att byta. De två generationerna av stommar har olika mått och egenskaper så det finns inga genvägar här.
Bra att ha koll på hur BRF ligger till med Stambyten och liknande arbeten. Ofta ryker köket då oberoende av om det är nytt eller gammalt. Har bekant med superfint relativt nytt kök med maffig svart granit mm som är olycklig över stambyte som skall ske i närtid.
Hen försöker ta reda på om det går att rädda det helt eller delvis. Jag gissar att demontering och remontering kan vara besvärligt och kostsamt. Då får man demontera det i egen regi rimligen.
Dock inte alltid fallet tydligen, Har tittat på en stambytt BRF lägenhet (60-talshus) på mellanvåning där lägenhetens kök inte behövt rivas alls (sa mäklaren). Separat schakt för avloppsröret??.
Om man har moderna och praktiska stommar med olika smarta funktioner och alltsammans är en estetisk fråga så är nya luckor givetvis en lösning. Min poäng var att IKEA:s gamla stommar är omoderna på mer fundamental nivå. Jag skulle aldrig sätta in nya luckor på sådana stommar, oavsett om stommarna är hela eller synligt slitna.
Väldigt mycket bra input! Då var det mer eller mindre bestämt att det blir IKEA
Jag tror det är lika bra att i mitt fall riva ut hela rasket då befintliga överskåp inte ens inrymmer tallrikar av standardmått.
Jag ska sätta mig och pilla i köksgeneratorn, och kanske boka in en slot hos IKEA. Ytterligare ett tecken på att jag är en del av den internetshoppande generationen; Hur hittar jag kvalitétskakel? Åker jag runt till olika butiker i stan för att känna & klämma? Kan jag tänka att en dyr kakelplatta = bra?
Det är inte något stambyte genomfört hos oss, och det finns inte med som planerad åtgärd i underhållsplanen. Hur vet man om det är 5 eller 20 år bort?
Värt att tänka på är att om du planerar att flytta någon vägg eller dra om ventilation samt vissa typer av vvs ingrepp kan kräva styrelsens godkännande.
Troligtvis kommer ingen bry sig om du flyttar platsen på köksfläkten 4dm. Men det kan vara bra att veta vad som gäller.
För övrigt tycker jag att man skall ha golvvärme i köket också. Så mitt tips är att köra på det!
Jag har köpt allt kakel på Höganäs center till alla projekten hemma. Vi var runt i andra butiker men hittade inget som passade där. Vi uppfattade att Höganäs hade ett bra utbud och låg hyggligt till i pris. De har inte de mest udda/skumma designerna utan är rimligt mainstream. Det fanns väldigt lite på Höganäs som man direkt kunde utesluta. I alla riktiga kakelbutiker säljs endast kvalitetskakel. Det finns någon sorts märkning som skiljer kvalitetskakel från billigt dito. Det bästa alternativet är att köpa kvalitetskakel på rea. Det finns ofta utgående sorter. Vi hittade en sådan med stor rabatt på¨Höganäs. Vi valde den på grund av priset. När den väl kom upp på väggen insåg vi att den var riktigt juste. De små nyanserna som gjorde stor skillnad var inte uppenbara när man bara höll i en platta. Du kan i princip köpa kakel online om du vill men det är ju lättare att få en uppfattning om hur det ser ut i en butik.
Kontrollera även med BRF hur ventilationen ser ut. Om det är självdrag. Isf kan det behövas en anpassad köksfläkt alternativt en kolfilterfläkt för att trycket inte ska bli för högt så din matos sprids till andra lägenheter.
Börja först med att kontakta styrelsen för brf detta gör du genom att inkomma med en renoverigförfråga då bostadsrättslagen ändrades 2023-01-01. När du gör den förfrågningne ska du få svar på vad du bör tänka på så att du exp inte sätter in en köksfläkt när du bara får ha en spiskåpa.
Eller en så kallad alliance-fläkt. Man behöver ha koll på vad som sitter där idag och vad det kan ersättas med. Just gällande fläktar är begräsningarna tydliga. Jag var själv tvungen att välja en alliance-fläkt till mitt radhus. Det fanns två modeller att välja på av den modell jag tänkt mig. Det blev bra men det hade varit väldigt lätt att köpa fel.