När du köper kakel är det bra att dubbelkolla vilka enheter som används för att beskriva storleken på plattorna. Jag trodde att jag hade beställt 60*60 mm men upptäckte efter leverans att det var cm istället. Ops.
Titta på å renovera ditt befintliga kök istället för å köpa nytt (särskilt Ikea). Det går å få riktigt snyggt samt att kvaliten på dom gamla köken ofta är grymt bra.
Rev själv it mitt kök för ca 15år sen och satt in Ikeakök, det dummaste jag gjort. Kvaliten är sämst.
Får mina Marbodalstommar från 1975 också underkänt? ![]()
Börja med att läsa stadgarna / kontakta styrelsen så det är tydligt vad du får göra och vilka delar som kräver fackmän.
Om du har tummen mitt i handen så skulle jag vilja föreslå att du tar in en budgetoffert för att förstå kostnader i förhållande till dina förväntningar på t.ex vitvaror och bänkskiva. Därefter börja planera och besöka showrooms ![]()
Jag har ingen erfarenhet av sådana. Jag kan bara jämföra före och efter med IKEA-stommarna. De nya är såpass mycket bättre rent funktionsmässigt att skillnaden i köket blev markant. Det är ju inte åldern på stommarna som är grejen utan mer hur man disponerat dem.
De håller länge till med lite ommålning.
Alla eldrivna golvvärmeslingor i vårt hus är numera permanent avslagna och enligt min åsikt helt utan nämnvärt ekonomiskt värde. Sparade en hel del el när vi la mattor i hall och badrum istället och går med tofflor inne. (Nästa gång dom slingorna används är nog vid visningen vid försäljning av huset år 2030+.)
Får man koppla in sig på vattenburna värmesystemet för golvet i köket i en BRF?.
Numera förväntas en nyinstallation av en värmekälla antingen vara “billig” fjärrvärme eller komma via värmepump med >3 ggr mer värme än elförbrukning eller en egen biobränsle panna som eldas med billigt bränsle (Svårt att finna nu) .