Hej, jag fick ett erbjudande att köpa en fastighet som står tom. Jag har kollat lite och det går att riva och bygga till ett par nya väggar och göra det till 4 lägenheter: 2 tvåor och 2 treor i två plan.
Det är nu så att det finns 1 badrum på varje plan och 1 kök på varje plan. Det man hade behövt att göra då är att lägga till kök och badrum på varje plan. På båda planen river man väggen till ett sovrum och bygger in nytt kök där samt river på ett annat ställe och installerar helt nytt badrum.
Min fråga är om någon har gjort liknande, alltså installerat kök/ badrum i något del av sitt hus eller hyresfastighet där kök/ badrum inte existerat från första början. Hur mycket kan det kosta att dra nya rör för vatten och installera ny köksfläkt?
Jag är orolig att det blir så pass dyrt att investeringen inte blir värd all renovering.
Hej!
Jag skulle nog påstå att dra lite rör och ventilation till köksfläkt bara är en liten del av kakan…
För det första så behöver du söka bygglov för allt detta. Kostar en slant, kan ta lång tid och det bör ju kunna stå med som klausul i köpekontraktet om du är den enda spekulanten ifall det skulle bli avslag.
Kostnader för att bygga en helt ny lägenhet då befintliga funktioner saknas är väl omkring 400 000-700 000 kr/lgh iaf om du tar in hjälp av hantverkare. Sen beror ju allt på materialval/kvalitet osv.
Det man ska tänka på är ju att saker slits i högre utsträckning vid uthyrning, så kvalitet på produkter och materialval är viktigt för att slippa för mycket underhållskostnader på längre sikt.
Uppvärmningssystem och ventilation är ju också en oerhört viktig aspekt när vi pratar hyresfastighet i jämförelse med en vanlig villa.
Absolut!
Ta fram bygglovshandlingar/ritningar och sen samla in offerter är nog en bra början.
Kontakta alltid minst tre entreprenörer, och ta referenser vid ett så stort projekt.
Tänk på att avloppsrören måste ha ett fall/lutning på nån cm per meter nedåt mot stammen så de kan inte vara hur långa som helst, särskilt inte om du vill dra dem i golvet. (Drar du alltså ett avloppsrör som är fem meter måste det vara mellan 5-10 cm högre placerat där det börjar. I kök kan man lösa detta genom att dra bakom skåp men i bjälklaget blir det svårt att få plats.)
Okej tack för den informationen, kan vara bra att ta upp med byggare osv. Så kanske dem kan förklara lite mer i detalj och visa hur lösningen kan se ut på just denna fastighet
Du behöver inte bygglov för att ändra rumsindelningen eller göra någon annan inre ändring, till exempel lägga nytt golv eller ta bort undertak. Du måste dock lämna in en anmälan till byggnadsnämnden om du vill göra stora förändringar av byggnadens planlösning. Detsamma gäller om den åtgärd du vill utföra innebär att byggnadens bärande delar berörs eller om du planerar att till exempel göra stora förändringar av vatten- och avloppsledningar. Du kan läsa mer på sidan Anmälan.
Väldigt värdefull information, stort tack! Har aldrig hört talas om en bygganmälan förut, kommer ha stor nytta utav detta tack så mycket Thomas för din input
Man behöver ju iofs bygglov om man ändrar från enfamiljshus till flerfamiljshus/hyreshus. Det blir också hel del saker som behöver anpassas och kontrolleras, tex aktuella byggstandarder, brandskydd och ventilation och sånt. Har för mig att en del av detta diskuterades i avsnittet om privatuthyrning.
Trodde det var flerbostadshus med tanke på flera kök idagsläget men beror i såna fall på vilken status huset har idagsläget.
Om det är enbostadshus idag skulle jag börja med läsa detaljplanen och se om ändringen ens är möjligt, normalt finns det tydliga regler för detta i detaljplanen.