Renovera fastighet i bolag eller privat

Hej allihopa,
Jag undrar om någon har lite tips om vad är ekonomiskt bättre. Vi funderar på att köpa en fastighet (gammal skola) för att göra en airbnb av det. Fastigheten behöva omfattande renoveringar och vi tänkte inte att göra mycket själv.

Är det bättre att köpa det i bolag eller privat med tanke på renoveringskostnader och olika avdrag man kan göra. Vi är två ägare så dubbelt rot om vi köpa privat.

Låt oss säger att renoveringen kosta 1.000.000. Är det någonting annat som man ska väga in ?

Tack för hjälpen!

1 gillning

Oj, bra fråga. Jag vet inte. Prova ta kontakt och anlita @JakobMainHome som säkert kan hjälpa er tänka.

Tack för info :slight_smile: jag tänkte mjukstarta här i forumet först det finns kanske några som har haft samma tankar.

Köper du en fastighet som du inte avser att bo i men tänker att hyra ut, då blir det näringsverksamhet oavsett om du köper den privat eller via bolag.

Köper du privat måste du deklarera fastigheten på blankett NE. Du får ingen ROT.

Gör du stora renoveringar får du ett ackumulerat underskott som kvittas bort i takt med att uthyrningen kommer igång. Underskottet gör dessutom att ditt räntefördelningsunderlag ökar. Har du ett AB blir däremot bolaget likvidationspliktigt om bolagets Egna Kapital förbrukas.

Självklart får du göra avdrag för renoveringarna oavsett företagsform.

Att kontakta en redovisningskonsult som kan fastigheter är ingen dum idé .

Tack för svaret och info! Jag tänker att jag har möjligheten att köpa det privat som en semesterbostad, använda det själv men hyra också ut via airbnb eller att köpa det i företaget och inte använder det själv och hyra ut via airbnb. Så då borde jag kunna använder rot avdraget om jag köper det privat eller hur?

Det skattemässigt mest förmånliga är troligtvis att hyra ut det privat. Men som du själv noterat så måste du då se till att uppfylla kraven för att det ska klassas som privatuthyrning (dvs använda det själv delar av året).

Om du korttidsuthyr genom näringsverksamhet så blir din verksamhet mig veterligen i praktiken ett litet hotell. Jag är inte expert på hotellverksamhet, men det kan nog vara bra att slänga ett öga på vilka krav det kan tänkas medföra. Så små verksamheter tror jag inte kräver tillstånd, men jag gissar att en ändrad användning från bostad till hotell kräver bygglov. Verksamhetsklassen kan påverka krav för tex brandskydd.

1 gillning

Ja, vill du använda Rot skall du inte köpa fastigheten via ett bolag.

Ah det var bra tänkt med krav på hotell verksamhet det ska jag kolla up lite. :slight_smile:

Ett problem med privatuthyrning är att man med för högre intäkterna måste betala moms och fastigheten skulle kanske gå över den gränsen som skatteverket har satt :confused: och då är frågan om man fortfarande känner bättre på det.

Nej men exakt det var lite min fundering om det finns nån sorts beräkning man kan göra att jämföra köpa privat och renoverar med Rot VS att köpa som företag och göra olika avdrag. Speciellt när det är en väldig omfattande renovering.

En idé är att köpa fastigheten både privat och som företag. Kanske 1/100 privat och 99/100 företag, eller 1/10 privat och 9/10 företag. Då kan privatpersonen eller privatpersonerna nämligen göra fullt rotavdrag, samtidigt som endast en liten del av renoveringen behöver bekostas av privata pengar.

Oh ok man kan göra så? Hur fungera det rent teknisk/juridisk? Låter som en väldig bra lösning.

En eller flera privatpersoner kan äga en fastighet tillsammans med ett eller flera företag. Tänk dock på att stämpelskatten för lagfart är något högre för företagets del i fastigheten, vid förvärvet. Det kan också vara svårt att få lån för det, åtminstone som privatperson. En idé är därför att lägga andelarna så att privatpersonen inte tar något lån, och företaget gör det, om hela köpet inte kan finansieras kontant.

Angående rotavdraget så får man inte använda det till sådant som endast används i näringsverksamheten, men om hela huset är bostadsmässigt kan man nog säga att det ses som en privatbostad. Kolla upp detta! Det går däremot att använda rotavdraget för sådant som är gemensamt, till exempel tak och fasad.

En nackdel med att låta ett företag äga fastigheten är förmånsbeskattningen som kan aktualiseras för dispositionsrätten om huset står outhyrt en period.

1 gillning

Detta låter oerhört skruvat, minst sagt…

Haha jo det var också min första tanke men om det är tillåtet kan det vara en intressant lösning.

För att förtydliga detta för säkerhets skull. Köper du någonting “privat” är det med ditt personnummer. Är det en privatfastighet slipper du att deklarera men får ROT.

Är det en näringsfastighet får du deklarera på en NEbilaga. Som jag skrev tidigare renoverar du och får ett stort underskott, slipper du att betala skatt på hyresintäkterna tills du kvittat bort dessa mot underskottet.

Fördelen med näringsfastighet är att du får en skatteeffekt med en gång, nackdelen är att du missar ROT och de avdrag du får göra som privatperson när du hyr ut privat.

Har du köpt fastigheten privat kan du inte äta kakan och ha den kvar, antingen får det bli privatfastighet eller näringsfastighet.

Att kringgå detta genom att köpa en del privat och en del via ett AB känns minst sagt långsökt.

Du skall givetvis följa skattereglerna. Avser du att använda fastigheten privat till viss del är det en privatfastighet, om inte så är det en näringsfastighet.

Behöver du låna pengar, är det fullt möjligt att banken har synpunkter. Du får väl börja med att fråga dem. Sedan är rådet att konsultera någon duktig redovisningskonsult.

1 gillning

Tack för den mycket bra och tydligt förklaring det hjälper jättemycket och bekräftar en del tankar jag hade om det. Det finns några andra byggnader på fastigheten dom eventuell gå att nyttja men jag tror jag fokuserar på att hitta en bra bankkontakt och ser hur de tänker. :slight_smile:

När du skriver airbnb och det verkar vara lite mera omfattande så ringer direkt brandskyddsklockan.

Alla fastigheter är inte lämpliga för att ha övernattande gäster map utrymningsvägar osv. Det kan bli mycket kostsamt att åtgärda.

Jo det finns säkert en del att undersöka när det gäller det. En fördel är kanske att den gamla skolan är redan uppdelat i en lägenhet och rum som användes för skolverksamhet. Men jag hålla med att det behövas tittas på innan köpet :slight_smile: