Jag äger idag en villa där det är 2 lägenheter. Huset har dock tre ingångar och den ena lägenheten är 125 kvadrat (och två av ingångarna) så jag tror inte det skulle vara supersvårt att göra om det till 3 lägenheter och därmed klassa om huset från småbostadshus till villa.
Är det någon som har kunskap/erfarenhet/tips om hur man går tillväga för att göra om en villa till ett hyreshus? Är bygglovsansökan mitt nästa steg? Brandkonsult? Kontroll ansvarig? Bygg ingenjör?
Vore det inte bäst att vänta in förändringen av privatuthyrningslagen först? Den är ju på gång och skulle påverka lönsamheten på ett väldigt tydligt sätt.
Ja, om det nu inte bara vore möjligt att använda privatuthyrningslagen rakt av. Där är väl inte uppdelningen så viktig i sig. Om det ska bli en hyresfastighet i riktig mening blir det ganska stor skillnad. Bäst vore ju att hitta en enklare lösning.
Ska du ändra så att huset går från två till tre bostäder behöver du bygglov oavsett. Den största utmaningen i detta brukar vara brandskydd. Ibland tillgänglighet. Om du vill undersöka detta skulle jag nog gjort det i denna ordning:
Gör en bedömning av insatser som krävs för brandskydd. Läs på själv i BBR eller ta in en konsult.
Skicka in ansökan om bygglov. Mycket möjligt att du kommer behöva en brandskyddsbeskriving, då får du göra en sådan eller betala en konsult.
Om feedback från byggkontoret gällande tex tillgänglighet innebär ett för komplext byggprojekt kan du dra tillbaka din bygglovsansökan, ofta då till en mindre avgift.
Detta är nog en tolkningsfråga hos kommunen, men delar du av en lägenhet i två kan kommunen betrakta båda de två resulterande lägenheterna som ändrad del och ställer då alla nu gällande krav i BBR på dessa två lägenheter i sin helhet, dvs i princip som att du skulle bygga två helt nya lägenheter.
Det är egentligen inte ekonomiska/företags delar jag är särskilt fundersam över. Fastigheten bedrivs idag som näringsfastighet eftersom den redan har två lägenheter. Jag är mest intresserad av byggtekniska delar som brandskydd, bygglov, VA/EL ledningar osv.
Hur fungerar det med el och VA om man klassar om fastigheten? Är det troligt att jag behöver dra nya rör eller el? Just nu är det bara 1 VA abbonnemang och el abbonnemang som är anpassad för ett småbostadshus och inte en näringsfastighet, jag funderar på om dessa behöver vidgas?
Ja, precis. Och om privatuthyrningslagen ändras så att du kan ha två hyresgäster med förmånliga villkor så verkar ju det bra.
Att hyra ut i mer permanent form är en sak, att hyra ut typ källaren en annan. Många hyr ju ut utan att ha gjort några stora ombyggnader. Sedan är det ju olika hur fastigheter konkret ser ut.
Äger man ett tvåfamiljshus så taxeras huset som småhus. Hyr du då ut en lägenhet så gäller privatuthyrning och inte näringsverksamhet. Eftersom jag under många år hyrde ut till min svärmor borde jag kunna detta… Läs Skatteverkets anvisningar.
Har du ytterligare en villa som du hyr ut, måste du däremot beskatta denna som näringsverksamhet .
Förlåt att jag snyltar på tråden men detta skulle kunna vara ett framtida scenario för min del:
Uthyrning till inneboende långtid
Uthyrning av sommarstuga korttid (veckovis)
Uthyrning av hus utomlands korttid
Går det att klassa sig som privatuthyrare under dessa förutsättningar med tanke på att enbart en uthyrning är mer permanentboende??
Ja ring byggkontoret på din kommun och kolla upp vad som gäller. Kommunen kan även vilja kolla tex att avloppet är tillräckligt dimensionerat för att klara fler familjer i huset (om det är enskilt avlopp).
Jag hyr ut bägge lägenheterna och har inte för avsikt att bo i huset alls.
Har du någon länk eller mera info om detta? Sådana här beslut har en tendens att ta väldigt lång tid eller försvinna. Dessutom kommer jag hyra ut huset betydligt längre än två år så det krävs en hel del ändringar för att jag ska kunna utnyttja detta.
Och detta är något som jag får bekosta som en del av bygglovet antar jag?
Det har stått om detta i tidningen nyligen. Regeringen vill göra en quick fix för att minska bostadsbristen. De har rimligen tänkt besluta något ganska snart. Sedan kan det ju ändå av skattetekniska skäl ta 1-2 år innan förändringen blir av.
Vad har två år med saken att göra? Privatuthyrning är inte begränsad till två år.
“För privatbostadsfastighet som ska övergå till att bli näringsfastighet finns en tröghetsregel. Regeln innebär att en fastighet kan ha kvar sin karaktär av privatbostadsfastighet under en tvåårig övergångsperiod, trots att det finns förutsättningar att klassificera den som näringsfastighet.”
Jag har aldrig planerat att bo i huset alltså kan jag inte hävda att den ska användas som boende av mig eller närstående utan att blåljuga vilket jag inte tänker göra. Jag kan därmed bara hyra ut den som privatuthyrning under två år.
Om du med klassning menar Skatteverkets typkoder så är jag ganska säker på att de inte har någon relation till bygglov eller PBL alls. Det finns inte heller någon logik i att det skulle vara andra krav kopplat just till huruvida det är en näringsrörelse eller privatboende. Kraven på byggnaden är kopplat till hushållen däri, inte företagsförhållandena för fastighetsägaren. Det jag antar att du egentligen frågar efter är vilka ändrade krav som kan ställas om byggnaden går från två till tre bostäder/hushåll. En byggnad som innehåller tre eller fler lägenheter brukar benämnas flerbostadshus. En hel del olika lagstiftningar gör skillnad på en-/tvåbostadshus och flerbostadshus, men det finns inte någon magisk enhetlig “klassning” eller register som alla myndigheter använder sig av eller som du registrerar dig i.
El påverkas inte nödvändigtvis i någon större utsträckning. Man kan välja fritt om hela byggnaden har ett elabonnemang eller om varje lägenhet har egen. Om alla lägenheter delar på ett abonnemang är det vanligaste att man har undermätare för varje lägenhet så att man kan ta ut avgift i relation till förbrukningen. Det förkommer dock också att el ingår i hyran till ett fast belopp. Om du delar av en lägenhet och vill kunna ha separata abonnemang eller mätning så måste du nog dra om el en del och det kostar ju en slant. Som fastighetsägare för flerbostad har du för övrigt också sedan förra året skyldighet att upprätta skriftlig elsäkerhetsrutin (en av rätt många krav på egenkontroll och dokumentation du har som fastighetsägare).
Om du är ansluten till kommunal VA så kommer du troligtvis att få betala en anslutningsavgift om du skapar en ny lägenhet. Denna kan faktiskt vara rätt saftig, i min erfarenhet storleksordningen 10-25k. Om huset idag räknas som ett hushåll av kommunen kan du alltså få betala två anslutningsavgifter om du bygger om till tre lägenheter. Hur menar du med att dra nya rör? Menar du avloppsrör i din egen byggnad? Det är inga problem utöver det du behöver för en ny lägenhet (som jag antar behöver nytt kök/badrum?)
Det har skrivits om att kunna ”hyra ut både attefallshus och källare” till samma villkor.
Jag misstänker att man kan fatta beslut om en sådan här inriktning och sedan låta Skatteverket förtydliga villkoren på detaljnivå.
Normalt är ju inte ”underenheter” inom en fastighet registrerade så jag antar att det skulle vara svårt att koppla några särskilda villkor till det hela.