Ja precis, och i detta fall behöver jag bygglov och kontroll ansvarig antar jag? Eller räcker det med en brandsäkerhets kunnig person?
Det är redan 4 elcentralen där 1 går till källaren/värmepumpen utan mätare. Alla de tre andra har redan elmätare för att jag ska kunna mäta hyresgästernas elförbrukning. Det jag åsyftade på var elen in från gatan, men jag tolkar det som att det inte behövs någon utvidgning här om man går från 2 till 3 hushåll?
Är det elektriker jag tar hjälp för detta eller är det något jag kan googla mig fram till och göra själv (eller använda chatgpt eller liknande?
Jag har i dagsläget bara ett VA in från gatan som båda lägenheterna delar på. Finns det något som hindrar att jag helt enkelt fortsätter använda samma VA in och låter 3 lägenheter dela på VA istället? Det jag syftade på här var vattenledningen in från gatan, inte i själva byggnaden. 10-25k låter rätt billigt för övrigt, jag fick betala runt 150k i mitt nybyggda hus.
Så länge du har den kapacitet du behöver i din huvudsäkring behöver du inte göra något.
Jag skulle tro att det går fint att göra själv. Det är som sagt ett nytt krav så jag har lite dålig koll. Men du bör nog läsa på lite om egenkontroll i allmänhet. Du har ansvar för att systematiskt kontrollera och dokumentera ett antal saker, tex brandskydd, legionella, radon, ventilation, el, avfall, mm.
Jag tvivlar på att det skulle vara så underdimensionerat att det skulle vara något problem. Men om kommunen har åsikter om det lär det dyka upp som en del av bygglovsprocessen.
150k låter som en helt ny anslutning, dvs att det måste grävas nya ledningar. Fler lägenheter handlar normalt om anslutningsavgift utan några fysiska insatser.
Jag glömde en sak. Om huset ligger inom detaljplan är steg ett att kolla vad detaljplanen medger. Det kan finnas begränsningar gällande antal hushåll i detaljplanen och då är det ingen ide att gå vidare.
Korrekt, det var en helt ny anslutning. Om det kostar 10-25k bara för att ansluta ett nytt avtal + att man måste betala månadsavgift låter detta väldigt dyrt, får hoppas jag slipper detta.
Detaljplanen är väldigt gammal, det står bara att bostäder får byggas men inte vilken typ. Om jag kollar på nya detaljplaner så har jag märkt precis som du skriver att man specat upp att “här ska byggas villa och hör ska byggas flerfamiljshus” osv. men i gamla detaljplaner så är de bara markerade med B för bostäder ofta. Jag har kollat ett annat flerfamiljshus i samma detaljplan och det har samma symboler som min fastighet så det bör inte vara något problem här.