Jag har kontaktat brf men inte fått något svar från dem, så kommer nog sluta med att vi inte köper den här lägenheten. Känns för osäkert att inte få svar på de här frågorna innan!
Precis, hittade tilluft i alla andra rum (sov- och vardagsrum) samt frånluft i badrummet. Köket - nada! Förutom ventilen till kallskafferiet, men det är ju något helt annat.
Tänker att det kan vara så att någon renoveringsglad tidigare boende har byggt bort frånluften. Den befintliga köksfläkten är kolfilter av just den anledningen, så det blir ingen frånluft där nej.
Har tyvärr inga bilder, men vi letade verkligen ö-ver-allt. Eftersom varken mäklaren eller säljaren vill svara rakt på frågan så misstänker jag att något kanske är tokigt.
Sedär, jag var lite osäker på exakt var frånluft leds ut. Aja, man får ge mig att jag ändå letade ordentligt både invärtes och utvärtes!
Sett i vissa gamla lägenheter att där finns ventilation bakom kyl/frys när de står mot en yttervägg. Men om du tittat på utsidan och inte sett ventilationshål så är det inte där heller.
Finns det fönster i köket? Vid ovk i mitt hus hade min granne, som har en mindre lägenhet, inga ventiler i köket. Ovk blev godkänd. Sotarna sa att i köket räcker det att det finns fönster. Men i övriga rum måste det vara ordentlig ventilation. (Inluft i varje rum och utluft i badrum.) Huset i det fallet är från 1938.
Vi bodde i en 50/60-tals lägenhet utan frånluft. Man fick endast använda kolfilterfläkt av liknande anledning som denna förening: Ventilation och köksfläktar
Det fanns även i vår lägenhet tilluft som tidigare gått till ett kallskafferi men som sedan isolerats då man slängde ut dessa.
Från PBLs perspektiv är det byggreglerna vid byggnadsåret som gäller, om det inte gjorts en ombyggnad. Jag har svårt att tro att en lägenhet från 50-talet inte haft frånluft i köket och jag har också svårt att tro att OVKn skulle bli godkänd utan det.
Köksfläkt med kolfilter är ett sätt att hantera matos, inte ventilation.