Inte helt korrekt. En köksfläkt behöver inte nödvändigtvis extrahera luften, bara rena den. Kolfilterfläktar cirkulerar luften via filter.
En installerad köksfläkt med frånluft i en kanal ej menad för detta är inte bara fel utan farligt och precis som du skriver kommer (bör) ej godkännas vid en OVK.
Ville bara lämna en uppdatering att nu har min hyresvärd installerat mekanisk (tror jag det kallas?) ventilation i min lägenhet vilket har gjort så otroligt stor skillnad. Själva fläkten installerades ovanför köksskåpen och ett hål borrades i vardagsrummet för luftintag. Det fixade dem på 2 dagar, vilket känns rätt drygt när man behövt stå ut med detta i ca. 2 år. Men men, nu kan jag sova i min lägenhet!
Då finns det alltså en fläkt som suger ut luften? Då är det iaf mekaniskt.
En köksfläkt är också mekanisk, men den suger inte nödvändigtvis ut luften likt ovan beskrivet
Oavsett låter det ju grymt att du fått eftersökt resultat!
Bästa man kan få i min mening. Ut med den pissiga luften! Cirkulationsfläktar och kolfilter är skräp…
Bra att tänka på är att luften kommer sugas från de av dig tidigare nämnda friskluftsventilerna i väggarna. Alltså kan det kännas dragit runt dem, men de bör inte stängas. Annars kan det börja tex dra ifrån den övriga ventilationen, tex från toan. Tämligen oönskvärt.
De kan därmed med fördel justeras om du tycker de drar in för mycket luft.