Hej vänner,
Jag skulle behöva er hjälp med hur jag ska angripa följande problem:
Jag bor idag i ett radhus i bostadsrättsform. I stadgarna hos BRF:en står det att alla yttre förändringar ska godkännas av styrelsen. Jag vill installera kamin för trivseleldning och har därför ansökt hos styrelsen om detta men fått avslag med följande motivering:
Vi i styrelsen har nu beslutat att vi inte kommer att godkänna installationer av kamin i vår förening.
Beslutet grundas på att vi i föreningen ansvarar för ventilations kanaler.
Så eventuella rökgångar från eldstäder hamnar på föreningens underhållningsansvar.
Ett sånt ingrepp i bostaden är bygglovs och anmälningspliktigt ärende och det finns regler kring det. Vi har i dagsläget inga rökgångar och skorstenar i våra fastigheter.
En framtidsversion är att eventuellt installera solceller och då kommer skorstenar vara problematiskt i installation.
Ett annat perspektiv som beaktats är grannarna runt omkring. Skulle eldstäder godkännas i föreningen bör alla ha fått tycka till i sakfrågan då det gäller lukt, brand och säkerhet.
Denna fråga har lyfts med vår ekonomiska förvaltare och bransch kunniga.
Mina egna tankar om detta är att vissa av argumenten är mer bärande än andra. Det viktigaste jag ser är att föreningen har ansvar för ventilationskanalerna och att det för en BRF innebär en bygglovsansökan (skillnad mot villa där man bara behöver bara göra bygganmälan).
Kan jag lägga en motion till årsmötet om att innehavare av BRF som vill installera kamin blir skyldig att svara för de kostnader som det innebär för föreningen, exempelvis underhåll av rökkanaler och bygglovsansökan?
För mig är det självklart att det är jag som ska stå för kostnaderna min kamin medför men jag förstår att det behöver formaliseras.
Att de nämner en framtida vision om solceller ger jag inte mycket för, det är inget som har meddelats oss medlemmar vid förra årsmötet eller sedan dess, det finns alltså inget konkret där. Dessutom har varje bostadsrätt en egen elcentral och elabonnemang, så den ende som skulle drabbas av att det inte går att sätta upp lika många kvadratmeter solceller är jag själv.
Likaså med att övriga boende kan bli störda av lukt; dels har kommunen gränser för hur ofta och mycket man får elda i egen kamin, dels är vår föreningen angränsande till två villagator där det är mer vanligt än ovanligt med kamin. Det här är inte självklart, men den som har haft kamin tidigare vet dessutom att det är enbart en kort stund i början av eldningen som det uppstår synlig rök med tydlig röklukt.
Undertonen i svaret från styrelsen, särskilt i slutet, är att övriga medlemmar ska få säga sitt i denna fråga, men jag vet inte hur utformar en lämplig motion och lägger fram till årsmötet. Är det någon här som har ett förslag?
Mvh,
Daniel