Hur får jag min BRF att ändra inställning till kamin?

Hej vänner,

Jag skulle behöva er hjälp med hur jag ska angripa följande problem:

Jag bor idag i ett radhus i bostadsrättsform. I stadgarna hos BRF:en står det att alla yttre förändringar ska godkännas av styrelsen. Jag vill installera kamin för trivseleldning och har därför ansökt hos styrelsen om detta men fått avslag med följande motivering:

Vi i styrelsen har nu beslutat att vi inte kommer att godkänna installationer av kamin i vår förening.

Beslutet grundas på att vi i föreningen ansvarar för ventilations kanaler.

Så eventuella rökgångar från eldstäder hamnar på föreningens underhållningsansvar.

Ett sånt ingrepp i bostaden är bygglovs och anmälningspliktigt ärende och det finns regler kring det. Vi har i dagsläget inga rökgångar och skorstenar i våra fastigheter.

En framtidsversion är att eventuellt installera solceller och då kommer skorstenar vara problematiskt i installation.

Ett annat perspektiv som beaktats är grannarna runt omkring. Skulle eldstäder godkännas i föreningen bör alla ha fått tycka till i sakfrågan då det gäller lukt, brand och säkerhet.

Denna fråga har lyfts med vår ekonomiska förvaltare och bransch kunniga.

Mina egna tankar om detta är att vissa av argumenten är mer bärande än andra. Det viktigaste jag ser är att föreningen har ansvar för ventilationskanalerna och att det för en BRF innebär en bygglovsansökan (skillnad mot villa där man bara behöver bara göra bygganmälan).

Kan jag lägga en motion till årsmötet om att innehavare av BRF som vill installera kamin blir skyldig att svara för de kostnader som det innebär för föreningen, exempelvis underhåll av rökkanaler och bygglovsansökan?

För mig är det självklart att det är jag som ska stå för kostnaderna min kamin medför men jag förstår att det behöver formaliseras.

Att de nämner en framtida vision om solceller ger jag inte mycket för, det är inget som har meddelats oss medlemmar vid förra årsmötet eller sedan dess, det finns alltså inget konkret där. Dessutom har varje bostadsrätt en egen elcentral och elabonnemang, så den ende som skulle drabbas av att det inte går att sätta upp lika många kvadratmeter solceller är jag själv.

Likaså med att övriga boende kan bli störda av lukt; dels har kommunen gränser för hur ofta och mycket man får elda i egen kamin, dels är vår föreningen angränsande till två villagator där det är mer vanligt än ovanligt med kamin. Det här är inte självklart, men den som har haft kamin tidigare vet dessutom att det är enbart en kort stund i början av eldningen som det uppstår synlig rök med tydlig röklukt.

Undertonen i svaret från styrelsen, särskilt i slutet, är att övriga medlemmar ska få säga sitt i denna fråga, men jag vet inte hur utformar en lämplig motion och lägger fram till årsmötet. Är det någon här som har ett förslag?

Mvh,
Daniel

Motion till årsstämman i [BRF:s namn] – Möjlighet att installera kamin i bostadsrätterna

Jag, [Ditt namn], bostadsrättsinnehavare i [lägenhetsnummer/adress], önskar att årsstämman beslutar om att möjliggöra installation av kamin i föreningens radhus, under förutsättning att den boende tar fullt ansvar för de kostnader och åtaganden som uppkommer.

Bakgrund

I dagsläget finns inget generellt förbud mot kamininstallation i föreningens stadgar, men styrelsen har avslagit min ansökan med hänvisning till föreningens ansvar för ventilationskanaler och att installation av eldstad kräver bygglov. Styrelsen har även nämnt framtida solcellsinstallationer och hänsyn till grannars upplevelse av rök som argument mot tillstånd.

Jag anser att det är fullt möjligt att tillåta kamininstallationer om tydliga riktlinjer sätts upp, där bostadsrättsinnehavaren tar ekonomiskt ansvar för:

Bygglov och eventuella avgifter till kommunen.

Installation och framtida underhåll av rökkanaler.

Eventuella tekniska anpassningar för att säkerställa att föreningens ventilationssystem inte påverkas.

Det bör vara upp till varje enskild bostadsrättsinnehavare att besluta om en kamin är en värdefull investering, och eventuella störningsmoment från eldning regleras redan av kommunens föreskrifter.

Förslag till beslut

Jag föreslår att årsstämman beslutar att:

1. Bostadsrättsinnehavare ska ha möjlighet att installera kamin i sin bostad, under förutsättning att installationen följer gällande lagar och byggregler samt att bygglov beviljas av kommunen.

2. Den som installerar kamin ansvarar för alla kostnader kopplade till installation, bygglov och framtida underhåll av rökkanaler.

3. Styrelsen upprättar riktlinjer för kamininstallationer där ansvarsfördelningen mellan föreningen och den enskilda bostadsrättsinnehavaren tydligt definieras.

Jag yrkar därför att årsstämman röstar om ovanstående förslag.

[Ort, datum]
[Ditt namn]
[Ditt lägenhetsnummer/adress]

Tips inför årsstämman:

Samla stöd från andra medlemmar som kan tänka sig att rösta för förslaget.

Se till att motionen lämnas in i tid enligt föreningens stadgar.

Var beredd på att styrelsen kan föreslå ett avslag, men om flera medlemmar visar intresse kan det påverka utfallet.

Det krävs stadgeändring om underhållsansvaret ska läggas på boende, så minst två stämmor. Utöver det hade jag nog som styrelse röstat mot en sån här förändring faktiskt. Det kommer bli ett härke med oklara gränsdragningar vid skador och underhåll och jobbigt att hålla efter. Det skulle, som jag förstår det, kräva ingrepp i stora delar av det som är föreningens ansvar (tak, väggar, mm) så det kommer bli jobbigt med gränsdragningen. Om det ex börjar läcka från en medlems skorsten och det är dennes ansvar, är möjligheterna att tvinga fram denna att åtgärda det små. Man kan i princip bara utesluta medlemmen, efter att man försökt förmå den att åtgärda först.

Men en motion behöver inte vara så avancerat utformat. Beskriv i en text varför du tycker att skorstenar ska få installeras på egen bekostnad och att det ska ligga på den enskildes ansvar att underhålla och reparera. Sammanfatta gärna allt i några enkla att-satser i slutet, typ

• Årsmötet beslutar att boende ska få installera kaminer om de vill
  • Att det ska åligga den boende att underhålla och ansvara för alla installationer kopplade till kaminen.
5 gillningar

@Fraxinus
Tack så mycket! Det var ett värdefullt och välformulerat förslag som jag inte hade lyckats skriva ihop själv!

@Gabbe90
Ja, jag kan förstå att styrelsen sannolikt kommer att föreslå avslag. Det är ju tämligen riskfritt att säga nej (tyvärr). Men jag vill ändå försöka, det finns exempel i närheten på BRF:er (radhus & parhus) som har kamin installerat, men jag vet heller inte om det gjordes redan vid byggnationen (vårt område är uppfört från cirka 2014 och framåt) och från mitt perspektiv kan det också gynna medlemmarna som kan få ökad trivsel och värde i sin bostadsrätt.

Hur ska jag förhålla mig till att det behövs två stämmor? Ska jag lägga en motion till årets årsmöte, och om den går igenom lägga en uppföljningsmotion till nästa års årsmöte?

1 gillning

@Noomi
Ja, jag är beredd på att det kommer kosta. Innan jag skickade min ansökan till styrelsen gjorde jag ett besök hos den lokala Elda-butiken, budskapet där var att jag kan utgå från att det kommer kosta från 70 000:- och uppåt, beroende på val av kamin och om röret inte kan dras rakt upp.

För mig är det värt pengarna , jag skulle få ett rikare liv av en kamin att trivselelda i under oktober till mars än 70-100k extra på mitt ISK.

Du har rätt i att när jag ska sälja min bostadsrätt är det inte säkert att alla kommer tycka att det är positivt, men jag tror att det för de flesta intressenter är mer positivt än negativt.

Nej, röstas det igenom på årsmötet så ansvarar styrelsen sen för implementering. Det inkluderar då att ändra stadgarna. Så från det att motionen röstas igenom blir krävs det ytterligare två stämmor (ordinarie och/eller extra) där stadgarna ändras. Beroende på hur mycket styrelsen har för handen kanske detta inte för högst prioritet men normalsnabb takt kan nog vara två ordinarie årsstämmor där stadgarna måste antas (efter att årets årsstämma röstat för förslaget dvs)

1 gillning

Flytta till en villa ?

7 gillningar

Nu vet jag inte hur stor din förening är men vad får föreningen (medlemmar och styrelse) ut av detta?

Styrelsen får merarbete, grannarna behöver vara med på extrastämmor, lukt vid eldning och ev problem vid solceller.

Om jag hade varit din granne och fick ovanstående information skulle jag rösta nej (om jag själv inte vill ha samma sak).

4 gillningar

Utöver det som redan sagts - tänk på att om du ansvarar för rökkanaler och ev skador på tak etc så kommer du sannolikt inte kunna ha en försäkring som täcker det eftersom det inte ryms i brf-försäkring och du kan nog inte försäkra en fastighet du inte äger.

Jag hade aldrig köpt en brf där mitt underhållsansvar gällde delar jag inte kan försäkra och jag hade inte röstat igenom ett förslag som möjliggjorde det.

Du kan inte satsa på en skorstensfri eldstad som går på bioetanol? Då behöver du inget godkännande och kan ändå få mysfaktor?

2 gillningar

Man bör vara försiktig med installation av en eldstad utan tillstånd

Om föreningen ska ge tillstånd till eldstäder hamnar man i en komplicerad juridik. Enligt normalstadgar är det föreningen som har ansvar för ventilation, kanaler, sotning med mera. Det är också föreningen som bör söka bygglov och andra tillstånd. Det är svårt att skriva ett bindande avtal som för över ansvaret till nuvarande bostadsrättsägare och även framtida ägare. Troligen är det bättre om ansvaret ligger kvar hos föreningen och man tar ut en förhöjd avgift, som är det vanliga förfarandet vid balkongbygge.

Föreningen är fullvärdesförsäkrad hos Länsförsäkringar, i den ingår bostadsrättstillägg så att vi medlemmar enbart behöver ha hemförsäkring. Men du har en poäng i att jag bör kontakta LF för att höra om försäkringsskyddet behöver förändras.

Tack för förslaget om eldstad på bioetanol, men det är inte riktigt vad jag tänkt mig. :fire:

När jag letade efter bostad senast så var jag på ett flertal visningar av radhus i BRF-form, vid varje tillfälle ställde jag frågan om styrelsens inställning till installation av kamin. De som gav positivt svar fick också ett plus i mitt protokoll.

Fastän detta är anekdoktiskt utifrån mina subjektiva behov så tror jag ändå inte att jag är ensam om att vilja kunna elda, vare sig bland nuvarande medlemmar eller framtida. Att ha möjligheten till att installera det är alltså ett värde i sig för föreningens medlemmar.

Etanol?

I princip installationsfritt, finns i en mängd utseendemässiga varianter och kräver ingen hantering av ved eller aska.

Tror inte någon kan eller behöver lägga sig i då.

Hur får jag min BRF att ändra inställning till kamin?

Jag vet inte, har du provat med tårta?

Låter som kamininstallation i befintlig BRF blir en långbänk.
Trivs du enormt bra är väl t.ex etanolkamin ett alternativ annars skulle jag flytta till en bostad med befintlig eldstad.

Själv tycker jag att eldstad är ett ”måste” men vet att många irriterar sig på ”eldarna”. Visst märks det att det eldas i grannskapet med i bland ”sur ” eldning från många

En aspekt är väl framtida värdeutveckling på din bostad. Sett ur en generell spekulants perspektiv är nog en kamin nice, men att sitta med ett underhållskrav på rökgångar och allt är nog att betrakta som ett minus enligt Murphys lag.
Men med det sagt - det är ju du som ska bo där nu och trivas, hur det blir i framtiden är det ingen som vet.

Finns skorstenensfria (ventil i väggen bara) kaminer (pellets) men det är förmodligen inte vad du tänker dig, men tänkte nämna det i alla fall

Medlemmen kan betala för framtida underhåll vid installation och på så vis bli kvitt med föreningen. Detta för att undvika ansvarsfrågor som lyfts tidigare i tråden.

Skull behöva en styrelseledamot som handlägger detta. Visst är styrelsen skyldig att handlägga motion, men ni har svårt att göra något om de bara förhalar.

Ur styrelseledamöters perspektiv är det nog ingen som har lust att jobba en massa timmar gratis för att du TS ska kunna installera en kamin. Därav avslaget med mer eller mindre bra argument.

Min åsikt som ordförande och medlem i BRF styrelser i ca 10 år nu:

Det är en dålig idé att skriva om ansvaret av många anledningar, den största egentligen att det riskerar glömmas bort, feltolkas eller liknande av nya styrelser eller köpare. Jag hade inte röstat för ett sådant förslag.

Vad som däremot kan hålla är att du lägger en motion som föreslår att medlemmen står för installation samt alla merkostnader i samband med installation (bygglov) samt arbetet med att söka bygglovet, kontakta firma som installerar, osv.

Sen behöver ni en stadgeändring som säger att bostäder med kamin har en förhöjd avgift (vad som är rimligt vet jag inte) som täcker det ökade underhållet och framtida merkostnader.

Ägandet av själva kaminen och alla dess nödvändiga tillbehör går självklart också över till föreningen. På samma sätt som föreningen äger alla radiatorer.

Detta kanske kan funka, ifall inte huvudanledningen till att de röstar nej egentligen är att de inte står ut med röklukten.

2 gillningar

Detta är ett tänkbart förslag. Det är nog möjligt att själva kaminen (som står i bostaden) ägs och ansvaras för av medlemmen medan föreningen står för allt övrigt men kanske är ditt förslag det mest enkla. Som du säger, det blir svårt att beräkna hur hög den extra avgiften bör vara. Man ska också vara medveten om att en ökad börda läggs på föreningen och styrelsen för att hantera skötsel och annat kring eldstäderna, till exempel försäkring och underhåll. I många föreningar har man svårt att få deltagare i en styrelse, och att då komplicera arbetet ytterligare är tveksamt.