Jag vänder mig till den kollektiva klokheten som finns på detta forum med en fråga.
Nyligen fick jag höra att en BRF i staden jag bor i hade köpt in en lådcykel som de boende i föreningen kunde låna. En toppenidé tyckte jag. Alla kanske inte har bil och ibland behöver man flytta mer än vad man kan bekvämt bära. Tänkte föreslå detta för min egna förening.
Förutom det uppenbara, som tvättstuga m.m., känner ni här i forumet till fler exempel som BRF:er kan göra för sina medlemmar?
Hehe. Ja det är ju tveksamt att skapa en fullfjädrad, egen liten stamekonomi inom en BRF ”bara för att” och ta ut onödigt höga avgifter
I slutändan betalas allt som inte utnyttjas av en personligen via avgiften. Det är ju mycket därför man tar avgifter för parkering/garage inom en förening.
Med det sagt kan det ju vara smart att ha en delningsekonomi inom vissa områden om tillräckligt många medlemmar utnyttjar det. Skalfördelar osv!
En brf skall tillhandahålla bostadarätter samt främja för medlemmarnaa nytjande av dessa och upprättahålla ordningen och ekonomin i föreningen.
Givetvis kan man köpa lådcyklar men det är ju ändå medlemmarna som betalar in i föreningen så carför inte bara köpa en lådcykel tillsammans till att börja med?
Cykelförråd (gärna välplanerat och välskött, exempelvis optimerade förvaringslösningar och bortrensning av övergivna cyklar)
Hobbyrum/snickerirum
Verktyg
Extra förråd (möjligen till en månadskostnad)
Gemensam grill
Internet
Något jag tycker man bör kolla på är hur många som tänker sig att de kommer använda servicen. Det blir lätt orättvist om det bara är några få som faktiskt använder det som alla betalar för.
Oh just det, en container man kan slänga större skrot i och rensa ur förrådet. Finns flera föreningar i min stad som tar in container varje år, eller åtminstone då och då. Min förening gör inte det men jag undrar om det är något som medlemmarna i hemlighet skulle önskat sig?
Om cykeln stannar på adressen när man flyttar så kan det vara bättre att föreningen äger den. Förutsatt att många medlemmar nyttjar den såklart. Man kan också tänka sig en avgift för att få använda den.
Jo det är klart, problemet jag ser är att alla vill ha en massa saker av sin förening, men ingen vill betala en avgift som motsvarar investeringarna. Det blir så trångrott.
Men finns det driv och fördtånd om hur ekonomin fungerar kan man göra en massa saker såklart.
När jag satt i styrelsen i vår förening hade jag en tät dialog med medlemmarna och det vi kom fram till som skulle uppskattas var:
Göra om ett cykelförråd till gym (vi har sju förråd varav majoriteten står tomma)
Hyra ut våra extra vindsförråd (vi har några som inte är bokade av medlemmarna
Köpa in de vanligaste (lite dyrare) verktygen/maskinerna som medlemmarna kunde låna alt hyra billigt, tex borrhammare, möbeltvätt, slipmaskin, parkettslip
Ordna med pallkragar som man kunde få odla i som sin egen
Grovsopscontainer en gg/år för att slänga stora prylar
Cykelpump i cykelförråden
Paketleveransboxar
BRF-tilläggsförsäkring (så att de boende bara betalar för hyresrätt) - underlättar vid gemensamma skador. Vi har det idag.
Gruppanslutning på internet. Var och en betalar idag ca 250-350 kr/lägenhet, men med en gruppanslutning hamnar vi under 200 kr/lägenhet för en snabb lina.
Det finns mycket att göra och allt behöver inte vara gratis, det behöver bara finns tillgängligt. Frågar men så kan ofta medlemmarna arrangera det hela också. Ökad gemenskap och trivsel!
Just det, idag har vi två-tre hyrbilar också, men det skulle jag inte rekommendera. Det är dyrt, få utnyttjar det och man tappar intäkterna på de parkeringsplatser där bilarna står. I vår förening var det ett krav från kommunen att vi skulle upplåta tre platser för bilarna i fem(?) år samt betala medlemsavgiften för alla lägeneheters anslutning under dessa år. Det blir en hel del pengar som kan användas till saker som gagnar fler medlemmar.
Jag kan tänka mig att skänka en borrhammare till min förening bara det får mina grannar att sluta försöka borra i betong med sina leksaksmaskiner på lördag morgon.
(Även om ingen frågade så kan jag tipsa om att Jula har en billig borrhammare som funkar utmärkt i betong).
Haha, jag håller med! Jag hade en granne som började borra 23:00 i söndags, men en annan granne bankade snabbt i väggen så granne #1 slutade snabbt. Vi har rejäla betongväggar men vissa envisas med att köra vanliga borrmaskiner om och om igen i evigheter - utan effekt.
Den stora vinsten är att alla kommer ha försäkring så blir det inget trubbel när en vattenskada i en lägenhet totalförstör grannens lägenhet.
Det här tillägget är ju redan från början rätt billigt så det sparar nog inte så mycket pengar att flytta över det till föreningen. I vårt fall ingår det i fastighetsförsäkringen så jag vet inte vad det kostar oss.