Min förhoppning/misstanke är att många är på forumet, likt jag, sitter i er bostads BRF-styrelse eller kanske till och med är ordförande. Därför funderar jag på om det går att få igång en tråd, likt "“Bästa tipsen för bilägande” eller "Bästa tipsen för löneförhandling” för att få fram bra och konkreta tips på hur man kan förbättra sin bostadsrättsförenings ekonomi?
För min egen del tycker jag att BRF-arbetet är ganska tråkigt och ofta oerhört irriterande, men jag känner ändå ett starkt behov över att ha både inflytande och insikt i vad föreningen gör! Därför har jag i princip alltid i BRF-styrelsen i mina olika boenden och är troligen på g att bli ofrivillig ordförande i vår… Dels påverkar ju BRF’en mitt direkta liv (i boendet, städning, värme, stammar, sophantering…) och dels påverkar värdet på min lägenhet den dag jag säljer. Slutsatsen är att det är min plikt att ställa upp, inte för någon annans skull - det är högt egoistiskt
Så jag kör “steal with pride” rakt av från @janbolmeson och börjar med några inledningsfrågor för diskussionen:
- Vilka är dina tre bästa tips för förbättringar/besparingar i en BRF-förening?
- Vilka är de vanligaste misstagen du sett föreningar göra?
- Vad är den vanligaste missuppfattning eller myten?
- Vad är mest över- respektive underskattat?
Obs, jag vill gärna undvika att diskussionen glider över till vad man ska titta efter i en förening när man ska köpa en lägenhet - det finns det många tidningsartiklar om och kanske till och med redan som separat tråd i detta forum.
Kickar igång med ett eget första inlägg inom kort.
Innan jag avslutar, ett lästips om vad som kan hända när en BRF verkligen misssköts:
“Cornucopia: En av Malmös största BRF:er mot konkurs - vad händer härnäst?”
mår lika dåligt varje gång jag läser den när jag tänker på alla livsöden, måste kolla upp hur det gick…