Jag hade behövt hjälp att förstå, och en second opinion, om ekonomin i den brf som jag bor i.
Bakgrunden är att vi sedan i maj i år har en enligt mig väldigt hög avgift, 8 731kr/mån, eller 931kr/kvm2. Styrelsen har nyligen bundit föreningens lån, på gott och på ont. Jag har själv gjort min egen uppställning med inbetalningar och utbetalningar över ett år, baserad på årsredovisningen, uppgifter jag fått från styrelsen, samt från den ekonomiska planen. Syftet har varit att jag velat ta reda på om det finns utrymme, åtminstone inom en ettårsperiod eller liknande att sänka avgiften. Det ska noteras att husen i föreningen är parhus byggda 2022. Vår avgift från början låg på ca 5 200kr.
Föreningens räkenskapsår löper från 20XX-04-01 till 20XX-03-31. Avgiften på 8 731 kom i maj i år, dvs. den har inte haft någon påverkan på räkenskapsåret som årsredovisningen sammanfattar. Skulderna ser just nu ut såhär: Lån på 37 374 768kr med en genomsnittsränta på 3,2975% just nu. Lånen är uppdelade i fyra olika delar varav samtliga är bundna, men en 1/4 del som går ut i april nästa år.
När jag själv ställer upp inbetalningar och utbetalningar, dvs. det som påverkar likviditeten och därmed avgör hur stor avgiften ska vara, så får jag ett överskott på 619 190kr över ett år med nuvarande avgift, vilket skulle motsvara ett överskott på 2 150kr per hushåll och månad (Vi är 24 hushåll i föreningen).
Jag hade framförallt behövt hjälp med att avgöra om det är realistiskt att förvänta sig att man kan sänka avgiften när föreningen har byggt upp kassan som man önskar (här har man satt ett mål på 25% av årsavgiften vilket skulle motsvara 628 632kr med nuvarande hyra. Vi avslutade alltså förra räkenskapsåret med en kassa på 677 043kr, men med upplupna kostnader på nästan 600 000kr. Vad jag har förstått det har vi nyligen betalt av en stor skuld till entreprenören på runt runt den summan, dvs. 600 000kr och har därmed i dagsläge en rätt mager kassa.
När jag ställt upp min uppställning så har jag haft följande poster: Inbetalningar: Hyresintäkter, Övriga rörelseintäkter Utbetalningar: Försäkringar, Fastighetsförvaltning, Fastighetsskötsel, Styrelsearvode, Vatten och avlopp, Avsättning till reparation och underhåll, Fastighetsskatt, Räntekostnader och Amortering. Har jag missat något eller kan jag anta att det överskott jag räknat ut är rimligt? I kassaflödesanalysen inkluderar man förändring av rörelsekapitalet. Kan jag själv räkna på det för kommande räkenskapsår på något sätt?
Tack på förhand!