Vedeldning i tätbebyggt område

Oj!

Ber om ursäkt om jag klev på någon av dina redan ömma tår.

Min intention var inte att vara ”oskön”, snarare ville jag botanisera kring vilka möjligheter som faktiskt finns att kontrollera dessa bestämmelser. Inte att leta kryphål eller att vara ”oskön”.

Jag har fått svar.

Havererad energipolitik i form av att man gjort sig del av ett system som i sin tur gjort sig beroende av rysk gas då? Magdapris är väl en klar sanning med modifikation, en stor del av detta problem är ju större nivå. Givetvis hade Sverige kunnat göra bättre om man ska vara efterklok men vi är ju knappast ensamma om denna linje.

Iallafall, jag har en spaning. Vet inte om det stämmer men upplever att det luktar eld mycket oftare i villaområdena kringa där jag bor än tidigare år…

I byn jag bodde tidigare eldade alla hela tiden, dygnets alla timmar. Lite äldre skorstenar också som klarade det fint. Störde mig bara på röken när man var ute, luktade aldrig inomhus.visserligen saknade huset jag bodde i någon form av ventilation annat än det som sögs ut ur skorstenen. Torr fin ved är ingen fara, vi får väl se denna vintern när alla oerfarna eldare drar igång. Grannarna har redan börjat. Jag avvaktar tills elpriset ligger på 5kr+.

Jag ser inte fram emot det då jag har mekanisk ventilation som inte kan stängas av.
Tidigare år när någon i granskapet myseldat i sin kamin och vinden blåst mot luftintaget, så sprids röklukten i alla rum och blir outhärdlig i timmar.

Man har mätt.

3 gillningar

Ja det är trist att man får sämre luft på landet än i stan, tycker spontant det borde vara bättre.

Jag gillar inte ved egentligen, tar för mycket tid och energi men denna vintern har vi inget val.

2 gillningar

Fördelen med pelletskaminer är att det är svårare att elda fel, och de förbränner pellets effektivare vilket gör att emissionerna är lägre. Nu är de inte lika trevliga kanske att titta på som några klabbar som brinner till glöd iofs.
Men moderna pelletskaminer med Wifi och telefonapp är som vilken värmekälla som helst, så länge magasinet är fullt.

1 gillning

Hej!

Tänkte höra om ni har några tips inför vintern 23/24. Förra vintern var betydligt värre än tidigare när det gällde vedeldande grannar. Vi bor i ett tätbebyggt radhusområde där många har installerat braskaminer. En del grannar eldade i princip dagligen i 6 månader denna vinter. Har småbarn hemma så vill inte att de växer upp med luftföroreningar halva året. Verkar inte finnas någon insikt om att vedeldning är skadligt bland grannarna och de som eldar mest har visat tydligt att de inte vill diskutera saken alls.

Trivs i övrigt väldigt bra i området, närmast drömområde. Tänker därför ge det en chans en vinter till innan vi flyttar. Undrar om någon av er har samma problem och hur ni hanterat det. Ett alternativ är såklart miljönämnden men flyttar hellre än att orsaka grannosämja.

Någon kunnig som kan rekommendera en bra luftkvalitetsmonitor för vedeldning? Kanske visar det sig inte vara så illa som lukten gör gällande vilket vore det bästa då vi ju helst vill bo kvar. :slight_smile:

Tacksam för hjälp inför vintern! :heart_eyes:

Tillsynsärende med miljöförvaltningen.

Det är snortydligt uttolkat från rättsfall att i tätbebyggda områden gäller enbart trivseleldning, du kan googla på termen. Det gäller även med godkända moderna braskamniner.

Gör kommunen inget går du till media och klagar på kommunen, KU anmäler kommunen och går till Länsstyrelsen med ditt ärende
Den kommer käka upp miljönämnden med fotknölarna.

Detta om grannarna är rövhattar som inte förstår eller bryr sig. För de utsätts för ännu större halter.

Sedan är 6 månader inget problem ur riskhänseende så, men att växa upp i dålig luft undet hela upppväxten är såklart en risk.

Dina barn kommer utsättas för massor av andra risker av liknande vikt under uppväxten.

Kanske fixa ventilationen så du har filtrerad tilluft? (FTX)

Ett intressant rättsfall hade varit att byta till en supermodern Lamdsondstyrd vedpanna med askfång, katalysatorbädd osv iisllet för värmepump.
Allra helst om kommunen eldar avfall i sin fjärrvärmeanläggning…

Mvh Rickard

3 gillningar

När man instalerar kamin så borde de ingå utbildning hur man eldar samt vad man eldar för virke…
Gör man rätt så luktar det inte å allt brinner upp…

Är ju inte nödvändigtvis de som bor där som installerat. :sweat_smile:

Vi har liknande problemen. Det eldades varje dag från vissa hus i vintras och ingen här har vedpanna utan enbart braskamin. Blir att anmäla om samma sak sker i år tyvärr.

De kan man fixa me tillstånd att få elda i å med när sotaren gör koll…

1 gillning

Om man är realist, så behöver man väga olika risker mot varandra. Om vedeldning är en så pass stor risk att du tror dina barn tar så pass stor risk att de kommer få ett kortare liv, jämfört med andra alternativ, så bör du givetvis flytta. Frågan är dock om risken är så pass stor att en flytt är värt det, med tanke på vad man kan få i sig på ett annat område.

Jag säger varken bu eller bä, men jag tror att känslor styr mer än vetenskap.