Hur hanterar ni gäster som röker hemma hos er?

Jag skulle vilja ta upp en fråga som många av oss kanske har stött på - hanteringen av rökning både inomhus och utomhus när man inte själv vill att ens gäster ska röka. Det är en känslig fråga och kan vara svårt att ta upp utan att skapa obekväma situationer.

När det gäller rökning utomhus på ens uteplats kan det vara speciellt knepigt, särskilt om röken tränger in i bostaden och skapar obehag för en. Hur gör man på bästa sätt för att få folk att inte röka på uteplatsen? Har ni några idéer eller erfarenheter att dela med er av kring detta?

Dessutom, hur hanterar ni situationen när man har hantverkare eller andra yrkespersoner hemma som röker? Även här kan det vara svårt att säga ifrån, särskilt om de utför viktiga arbeten för en.

Jag är nyfiken på era tankar och erfarenheter kring detta ämne och hur ni har löst dessa situationer.

Finns väl inte på kartan att hantverkare röker på arbetsplatsen hemma hos en privatperson! Pockar det på så kan man alltid lämna lägenheten eller villan för en rökpaus.

4 gillningar

Jag ser inte problemet riktigt. Skulle säga till på studs. Kan de inte respektera detta så finns det andra som också kan utföra viktiga arbeten.

7 gillningar

Jag är själv både rök och doftkänslig, så jag säger till. Brukar inte vara något problem.

En rolig lösning är annars att fixa fyra brädor ihopspikade till en fyrkant, måla dom röda, ställ en askkopp där och fixa en lagom stor skylt med texten rökruta intill. Eventuellt med förklarande text undertill att ni inte tål rök. Placera nära husets entré, så gäster ser den när de kommer.

De är väl gäster för att de tycker om er och vill att ni ska må bra, så borde gå att lösa.

För hantverkare, skriv in det i kontraktet att rökning inomhus inte är tillåtet.

5 gillningar

Om du har svårt att säga till om någonting är viktigt för dig, finns det andra problem. Gästerna får snällt respektera mitt hem, även om jag inte har någonting emot rökande utomhus.

4 gillningar

Jag, eller snarare min då tvååriga dotter, hittade dussintals fimpar (och massa småskruv) strösslat över hela garageuppfarten efter att några hantverkare lagat en takkupa på mitt hus. De fick komma tillbaka och städa…

18 gillningar

Hantverkare brukar röka utomhus. Jag har inte sagt till eftersom jag tror de gör ett sämre jobb om de inte får sin cigarett.

När det gäller bekanta har jag varit med om att de tagit fram en cigg i samband med fest och stått på altanen och rökt. Jag ogillar det starkt, men skulle jag säga till är jag rätt övertygad om att de skulle bli upprörda. Jag vill inte ens att de röker på altanen på grund av både brandrisk och att det kommer in äcklig rök i min bostad!

1 gillning

Jag har svårt även för utomhusrökning.

”Är du snäll och röker på andra sidan huset, då jag mår dåligt av rök.”

Är inte svårare än så. Jag brukar till och med be mina gäster att inte bära parfym i samband med inbjudan, har aldrig upplevt att någon blivit upprörd.

Men om dina gäster är lättkränkta och läskiga typer, då skulle jag nog inte bjudit in dom. :wink:

Cigarettrök kan sprida uppemot 7000 olika giftiga ämnen, det är inget man vill andas in ens korta stunder.

2 gillningar

För mig är det där aldrig något problem. Jag kan faktiskt inte komma på att jag känner en enda rökare!

När det gäller hantverkare skulle rökning inne vara helt uteslutet och sin rast får de ta på annan plats och om de då röker lägger jag mig inte i.

4 gillningar

Rökare vistas utomhus, på av husägaren anvisad plats, om de nu måste. Men frågan är hur många jag känner numera… de är få.

Hantverkare röker också ute om de måste. Vilka sådana röker inne? Taskigt vaggade östeuropéer?

3 gillningar

Jag vill förtydliga att ingen av mina hantverkare rökt inomhus. Däremot har de tänt cigg utomhus och jag har då upptäckt det efter att skadan redan är skedd. Det jag stör mig på är att man tänder sin cigg på min mark utan att fråga om lov.

Då föreslår jag Denkmalmanövern:

4 gillningar

Förstår jag det rätt att du inte vill att de röker på din mark?
I så fall undrar jag om du har berättat det för folk (besökare och hantverkare)?
Om inte så tror jag att du måste göra det. Tror att många rökare numera ser det som självklart att man inte röker inne hos folk men att det är ok att gå ut och göra det. Ta upp det vid beställning/inbjudan så får rökarna själva avgöra om de vill skippa att röka eller att komma.

Själv brukar vi sätta ut en plåtburk och antingen ser rökarna den själv eller så frågar de om det finns något att fimpa i när de är på väg ut. I vår bekantskapskrets är det nog så att rökare går ut och att det anses ok av alla.

5 gillningar

Mitt hem, mina regler. Vill folk röka så kan de gå längst ner på gatan. Om de känner sig ovälkomna så kan de väl fundera på hur artigt det är att komma till ett hem och förvänta sig att de ska få förpesta det med cigarettrök. Kan jag komma hem till dem och hälla ut kloakvatten på deras vardagsrumsgolv?

3 gillningar

Vad gäller hantverkare så kan man ju fråga redan vid beställning om företaget har någon ickerökare att skicka för att man är extremt rökkänslig och inte ens vill beställa jobbet av dem om de skicka röker hos dig.

Vad gäller vänner och bekanta så kan man va väldigt tydlig med att man inte gillar röklukten.

Men bjuder man nu ändå in människor som man vet röker bör man ändå behandla dem som människor.

De har ett beroende och mår inte bra utan sin cigg, så de kommer vilja gå och ta den någonstans där du säger att det är ok.

Om du behandlar dem som bra människor, gör en rökruta med ett snyggt askfat någonstans och säger att du har väldigt känslig näsa så lukten sitter i i veckor för dig. Men jag har ordnat så ni som måste kan röka här så kommer folk göra det.

Däremot upplever jag att många ser ner på rökare på ett närmast rasistiskt vis. Precis som “finrasister” så säger de såklart inte det rakt ut. De ser bara ner på dem på ett uppenbart vis. Kommer med små komentarer, mm.

Behandlar man rökare som någon sämre sorts människor som har ett så vidrigt beroende, säger till dem att sånt ska de ge fan i på din mark kommer ingen av dem att gilla dig. De kommer spegla din ovänlighet genom att ta sin cigg under närmsta ventilationshål och njuta av att se dig fisförnämt hosta och vifta framför näsan. Även om det inte är det du själv tycker att du gör.

Vill man nu inte umgås med rökare så är det klart ett effektivt sätt att få dem att sluta dyka upp.

4 gillningar

Inomhus hos mig får ingen röka oavsett om det är själva statsministern eller en vän.

Folk får gå ut på balkongen om de är röksugna.

Jag hatar det tex om någon som röker öppnar.in bildörr och fimpar sen. Då brukar jag säga att dom kunde nästan rökt i bilen för det luktar lika äckligt. Vill någon åka med mig så får dom veta att dom ska fimpa en bit innan dom kommer fram till bilen. Respektera dom inte det där kan dom lika bra gå till fot.
Brukar faktiskt inte vara något tjafs om detta.

Hantverkare ska uppföra sig vettiga annars ringer man dit någon annan.

1 gillning

Så du äger alltså gatan också?

2 gillningar

Om någon gäst eller hantverkare vill röka får dom gå iväg en bit från huset nedåt i vind så man slipper röken.
F-N den som inte frågar och det jag förstås väntar mig är att dom gör så per automatik utan att ens fråga om vad som gäller.
Allmän hyfs nuförtiden. Inte ett dugg “känsligt”…Jag skulle säga till på två röda om det behövdes…

2 gillningar