Gör man så är man nog lite vidrig själv.
Jag brukar bara fråga om att få en cigg. Gratis är godast även om jag sluta röka för några år sen brukar jag tjuva åt mig när jag kan ![]()
Brukar leda till att ingen röker runt mig får då vet dom att jag tjatar till mig hela paketet ![]()
Vår grannes vuxna barn hade fest en sommarkväll. Några av gästerna tyckte att det var utmärkt att sitta på vår trapp och röka. Vi delar en ganska liten gård med grannen. Vi sa inget men röken smög sig in i vårt hus. Väldigt obehagligt.
Det jag tycker är värre än rök är när grannens besökare bara ska in en kort stund och lämnar bilen på tomgång. Det kan vara upp till 10 minuter och ofta sitter det ett eller fler barn kvar i bilen. Det har jag sagt till dem om.
Det som stör mig lite i hela ”rökdebatten” är att det alltid ligger på mig att säga åt rökarna och inte tvärtom - att rökarna frågar om det är okej att de röker på min altan eller okej strax innan de sätter sig i min bil. Vissa av dessa rökare är viktiga personer i mitt nätverk, vilket gör att jag är rädd att förstöra karriärmöjligheter om jag säger ifrån. Dessa parametrar står lite i vägen när jag ska hantera att de röker hemma på min balkong…
Rökare är numera vana vid att bli behandlade dåligt, desto sjysstare du kan be dom, desto trevligare är du.
Ärlighet uppskattas, oavsett om den har kritik.
Håller me att mitt hem mina regler…
Man behöver inte vara otrevlig för de, men förklara bestämt vad som gäller… I slut ändan så får folk respektera äns vilja…
De gånger det varit aktuellt har rökande personer alltid frågat var de kan röka och jag då svarat med önskad plats vilket naturligtvis respekterats.
Skulle någon mot förmodan inte fråga och om jag faktiskt skulle kännt någon som röker och som skulle börja röka inne eller i närheten av innemiljö skulle jag bara säga till här röker vi inte!
Aldrig upplevt att det skapat problem i några relationer mellan människor.
Skulle dock bli väldigt förvånad nu för tiden om jag befunnit mig i grupp där någon röker. Kan inte minnas när det skedde senast. Är det något människor fortfande gör?
Placera ett askfat långt bort?
Jakten på rökare har gått för långt då det inte ens är tillåtet att röka utomhus längre. Jag tycker det är helt ok när man befinner sig utomhus och har därför satt upp en gammal emaljskylt med “rökning tillåten” från en svunnen tid när det var tillåtet att röka på tåget.
Jag blir också förvånad över att det här är ett så stort problem för någon. I mitt jobb träffar jag otroligt mycket människor från olika ”samhällsklasser” och med olika ursprung. Rökning har blivit nästan utrotningshotat (tack och lov) och det är nästan bara människor med utländsk härkomst i låglöneyrken eller utan arbete som röker. Visst finns det en och annan övervintrad, inrökt gammal svensk men ack så sällsynt. Men rent generellt upplever jag att rökning har gått från att vara coolt till att vara en lågstatus-markör. Därmed blir det allt färre som röker och risken att stöta på rökare minskar alltmer.
På jobbet händer det att någon står precis utanför och röker och andas ut sista röken när de kommit in till oss. Det är naturligtvis otrevligt och vi måste vädra efteråt. Men ett betydligt större luktproblem är alla som överdriver parfymanvändandet. DET ger huvudvärk och andningssvårigheter för oss i personalen på ett helt annat sätt än rökningen.
Privat har jag aldrig upplevt att rökare betett sig illa. De går iväg som de bör. Gör de inte det skulle jag inte ha något som helst problem med att vänligt säga att jag vill att de går en bit bort från oss andra/huset.
Jag tycker tyvärr om doften som jag associerar till min barndom i ett fattigare område. Min svärfar brukar röka på altanen. Jag brukar ställa ut ett askfat och stänga av FTX-ventilationen eftersom uteluftintaget är uvanför altanen. Inte känt någon rök inomhus.
Rökare är ganska ofta riktiga svin tycker jag. (Utom dom som håller sig undan och inte stör andra människor då såklart, men det är inte dom jag menar eftersom man aldrig märker av dom.)
Alltid så står dom och röker vi in och utgångar, busskurer, tågperronger så man absolut inte kan undvika stinket.
Dom går också iväg o röker på arbetstid. Som om det vore helt ok att göra? Är det ok att jag drar igång och spelar datorspel på arbetstid också?
Röka kan man göra hemma där man inte stör andra.
Eller börja snusa mini portion white som riktiga män…
Det är tillåtet, det är bara där du effektivt tvingar andra att röka som det är förbjudet.
Jag tycker att några lagar är lite onyanserade men som författarna bakom lagen för rökförbud i restauranger sa så öppnar nyans möjlighet för färgbyte vilket tydligt syntes med uteservering.
Jag hoppas det kommer till en soptunna
Rökning är i gråzon men ändå en allvarlig fråga så jag tar upp det så snabbt som möjligt och så tydligt som möjligt
Jag tänker inte hindra nån från att röka men fastnar din rök i huset eller stör du andra gäster så är inte du gäst längre.
Att porta någon är en obekväm situation men den avsaknad av respekt för mig som krävs för att det ska behövas är oacceptabel
Alltså ifall jag skulle anställa hantverkare så skulle jag vilja vara närvarande 100% av tiden de spenderar i mitt hem.
Har lite kontrollbehov just när det gäller mitt egna hem, så hade sagt till direkt ifall de skulle röka eller något annat fuffens. Men jag gör allt i min makt för att slippa anställa hantverkare, kan vara kul att fixa saker själv och lära sig nya saker. Finns ju idag på youtube hur man gör det mesta själv, men bor dock i bostadsrätt, så ifall man har villa så måste man kanske anställa folk ibland.
Ur ett sporadiskt feströkarperspektiv kan jag ge min bild på situationen.
Drink/middag hos vänner i stort hus, gå undan. Det går absolut att ställa sig åt sidan med likasinnade och både vara en del av diskussioner och festligheter. Avståndsparametern skulle jag säga beror på övriga sällskapet. Är jag på en middag där ingen röker skulle jag inte komma på tanken att röka själv heller. Barn, astmatiker och maratonlöpare brukar få några extra meter ur hänsynssynpunkt.
Befinner vi oss på en balkong skulle rökning inte komma på tal överhuvudtaget om inte värden själv rökte alt givit sitt medgivande.
Att däremot vara värd och enbart utgå från sitt eget perspektiv är ganska småsint, vad gör det om någon röker, pratar för högt, äter/dricker för mycket? Hela poängen med tillställningar är väl att låta folk vara sig själva, känna sig bekväma och bidra till stämningen?
Om nu inte syftet med “vännerna” är nätverkandet, där middagarna mer är där för ens egna personliga vinning.
Hur gör ni med alla grannar som grillar i tid och otid? Jag förutsätter att det inte finns några vänskapliga relationer men vad mer? Sätts där upp plakat? Orosanmälningar? Går ni i hop med andra grannar för att driva dem från kvarteret?
Ber dom bestämt grilla i längst ner på gatan ![]()
Hur lade du fram det? Ringde du chefen/ säljaren (innan betalningen såklart) eller gick du direkt till hantverkarna med en skyffel?
Har en känsla av att 70-80% rökande arbetarklass anser att fimpar och röklukt är ett ickeproblem. De skiter i andra. Därför skulle jag nog inlett med ett starkt odiskutabelt argument eller konstaterande, men överdrivet lugnt och sakligt.
Kanske tagit ut ett improvicerat askfat och lett ut personen dit jag vill att den röker. Sedan bara kort sagt: “Rök här. Fimpa här. Tack.”