Ta bort fläckar tygklädsel bil

Hej!

Bra husmorsknep för att få bort fläckar från tygsäten?
Blöta badbyxor har gett en stor fläck på passagerarsätet med märkbara kanter.
Mild tvållösning, varmt vatten och en liten borste?

Brukar ta en rotborste och såpvatten och sedan suga torrt med våtdamsugaren ungefär vartannat år.

Strö över bikarbonat. Låt ligga 30 min och sedan dammsuga upp kan vara värt att testa.

1 gillning

Köp textiltvätt på tex mekonomen. Så tar du inte risken att du förstör sätena med diverse husmorsknep. Det är inte särskilt dyrt heller… Och är gjort för ändamålet. Dessa fanns inte när fru Agda och herr Carl skulle rengöra något :+1:

3 gillningar

Finns textilbiltvätt på Biltema också.

2 gillningar

Ganska säker på att det ej behövs specialmedel i detta fallet fäcken du beskriver är vanlig på tygklädsel i bilar och är valigtvis lätt att få bort. Hemligheten är att blötlägga hela sätet. Det behöver jue inte drypa men snåla inte med din milda tvål lösning. Blomsputa funkar perfekt. (Vatten med en droppe yes) Fukta ner en frottehanduk redigt. (Ej drypande) och masera tyget. Du behöver ej ta i så du spricker då det i så fall finns risk att skada sätesvärmekabeln men masera ordenkligt med din blöta trasa. Damsug upp. Låt torka. Har du garage ställ in och veva ner rutan över natten. Annars ställ bilen på tomgång med ac på och sätesvärmen en kvart eller så

Vi kraftiga fäckar kan du använda rotboste men var lite försiktig så du inte nopprar tyget om du gnuggar som en dåre.

1 gillning

De här tillsammans med nån typ av APC (all purpose cleaner) är kanon. Passa på att även ta ratten när du håller på.

Poppis hos grannarna (inte) samt olagligt om man bor i tätort. :-1:

Så att parkera bilen i sommarsolen med lite nedvevade fönster för att få ut fukten lär funka lika bra.

1 gillning

Vi brukade alltid köra med barnens våtservetter om det blev fläckar i bilen, fungerade ofta förvånansvärt bra! Faktum är att vi fortfarande alltid har en packe liggandes trots att det är många år sen vi hade blöjbarn. Perfekt att ta bort mindre fläckar på kläder etc :+1:

1 gillning

Instämmer, använder dem till allt möjligt, fläckar textilier och tapeter till exempel!

Gäller detta även elbil?

Snabbgogglade och i Kalix (!) kommun som var första träffen verkar 1 min tomgång inte gälla elbilar.

Oddsen att vi pratar om just Kalix är liten.

Oddsen att vi pratar om en radiobil är lite större.

”Tomgångskörning max en minut”, som det står på skyltarna specificerar inte att det enbart gäller fossilbränsleautomobil.

Trög på lördagkvällen trots att jag är nykter - hänger inte med i din radiobilsreferens.

Jag frågar för att jag inte vet - men du menar att 1 min tomgångskörning normalt gäller i de flesta kommuner oavsett fossil eller elbil.

Fint så, då lärde jag mig nått ikväll med.

1 gillning

Radiobil på tivoli = elbil

Cirkusdirektör = Elon

Oklart om de moddat regelverken, men skyltarna gör ingen skillnad på bil och bil iaf.

1 gillning

Var tvungen att googla lite mer.

Det verkar som att elbilar är undantagna från max 1 min tomgångskörning. Hittade fler kommuner som skriver det på sina infosidor och även elbilsverige och teslaclubsverige anger samma sak.

50 fördelar med en elbil - Tesla Club Sweden (punkt 50)

1 gillning

Låter ju rimligt. :+1:

Oavsett: Bilflottan domineras fortfarande av fossildrivna.

Säger sig ju självt eftersom en elbil inte har en motor som kan gå på tomgång.

1 gillning

Istället för tomgång så kan man köra runt i bilen 15 minuter. Samma effekt men drar mer bränsle.

På tal om det så undrar jag hur ni andra gör på vintern när det är minusgrader och det inte går att se ut genom rutorna. Låter ni inte bilen stå på tomgång då?

Givetvis står bilen på tomgång om motor/kupevärmaren inte varit i före.

Nej, inte mer än nödvändigt iaf, men hellre kombination avtorkning och ac.