Till er som plötsligt sitter med 400hk+ i familljekärran.
Gör inte detta att man blåser på lite olämpligt mycket och fort? Frestas själv av mina 184hk dieseltraktor och tänker att det borde vara svårt att hantera kraften lagligt
Tvärtom för mig, betydligt lugnare i trafiken…![]()
Bli kompis med någon som överlevt en påkörningsolycka, så försvinner förhoppningsvis frestelsen…
Vill du köra för fort, hyr in dig på en racerbana.
Ja, absolut.
Fast det handlar också om saker såsom att t.ex elbilar ofta är tystare, så man kör lätt fortare pga det - det känns helt enkelt inte när man kör för fort.
Jag tycker mig se många elbilar dra iväg så in i satan, när de får möjligheten. Så något ligger det i det TS lyfter.
Min fördom är att de med elbil kör väldigt lugnt när de kör längre sträckor, tom för långsamt på tex motorvägar. Men bränner på rejält övrig tid ![]()
En sak jag brukar fråga mig är om bilarna håller om man buskör mycket?
Stora och tunga, relativt billiga men med acceleration som sportbilar.
Bilarna håller men inte däcken. Jag accelererar snabbare och är allmänt snabbare ut i korsningar/rondeller pga bilens egenskaper, så nog påverkas körmönstret utifrån möjligheterna generellt sett.
Det känns säkrare att genomföra omkörningar eftersom tiden och därmed också sträckan som krävs för att genomföra en omkörning minskar.
Jag gör nog inte fler omkörningar ändå än jag gör med dieselbilen (vi har en diesel och en el), eftersom jag håller mig till lagliga hastighetsbegränsningar och alltså bara kör om när jag får en “väglus” framför mig.
Så… Jag kör inte om oftare men tidigare med elbilen ![]()
Hur bygger man denna självkontroll? För mig är det bäst att ha en bil som inte inbjuder till så många omkörningar
Långt ifrån alla elbilar har +400 hk, däremot har det ju blivit så att för att få fyrhjulsdrift så kör man på två motorer och då får du även mycket effekt.
Annars är det ganska vanligt med 150 kw motorer (ca 200 hk) eller 100 kw (130 hk).
Så frågan är väl om hög effekt gör att man gasar mer?
För egen del så tycker jag det lägger sig ganska snabbt. Det är roligast i början.
Men som @Carl-Fredrik och @Emplish säger så nyttjar jag det också när man ska ut i korsningar och vid omkörningar.
Fast just vid acceleration från start så märker man ju i och för sig ganska stor skillnad bara att det är en elbil trots samma effekt.
Längre sträckor brukade jag ha blyfot förut med både bensin och diesel ute på landsväg och motorväg.
Nu ligger jag o puttrar lagligt med elbilen pga att den ska dra så lite el som möjligt. Landsvägar är toppen, ligger man runt 80 så får man en bra ekonomikörning, kommer man upp på motorväg så är känslan att batteriet tomt på en kort stund, det ger mig tillräcklig ångest för att inte gasa på mer.
Inne i stan skulle jag aldrig ”köra för fort” oavsett vilken bil jag har, varken nu eller innan. Det finns en anledning till varför man ska hålla lägre hastigheter och jag tycker dem är givna. Vill inte ha någons familjemedlem på mitt samvete ![]()
- Kör i god tid, dvs ha inte bråttom
- Farthållare
Funkar för mig ![]()
Men med farthållare så märker man ju att 99% luskör ellelr håller ojämn hastighet.
Och man kan väl inte köra på adaptiv och acceptera 104 på 110?
Riktigt så illa tycker jag inte att det är här men jag kan acceptera att köra lite för långsamt om jag lyssnar på något intressant och ändå kommer fram i god tid. Annars är det ju bara att köra om.
Elbil har ”fördelen” att man direkt märker hur mycket mer el bilen drar i högre fart, så vill man stanna mer sällan tar man det lite lugnare.
Samma gäller eg bensin/diesel men där är det inte lika momentant uppenbart
För egen del så tycker jag det lägger sig ganska snabbt.
Ja, det var lite kul att gasa på lite extra från rödljusena första veckan, men tjusningen la sig ganska snart.
Sen kan väl vilken modern bil somhelst köra avsevärt fortare än vad hastighetsbegränsningarna tillåter, enda skillnaden med starkare motor är att man kommer upp till hastighetsbegränsningen lite fortare.
När nyhetens behag har lagt sig kör man normalt igen oavsett hur snabb bilen kändes när den först köptes.
Jag upplever inte att elbilsförare buskör. Klart dom sticker i väg lite snabbare vid rödljuset, men buskör nej. På landsväg tycker jag att dom snarare kör långsammare än andra, kanske pga räckvidd.
Sen har inte elbilarna nått klientelet som ägnar sig åt buskörning ännu. Den typiske Teslaföraren idag verkar vara en IT-konsult med tjocka glasögon. Dom flesta bilar är bara ett par år gamla ännu. Kanske ändras när man börjar kunna köpa en Tesla för 100k.
En konsult vi hade sysslade med streetrace. En trimmad jänkare med 500hk. Frågade honom om han spontanraceat mot Teslor, ganska sällan sa han, inte den typen av förare.
Jag skulle säga tvärt om. Framförallt på långresor då jag numer sällan vill gå över 105 km/h, gärna 95. Fart och gaspådrag påverkar läckvidden mycket.
En trimmad jänkare med 500hk. Frågade honom om han spontanraceat mot Teslor, ganska sällan sa han, inte den typen av förare.
Han är en smart typ av förare som inte ställer upp i ett race han vet han förlorar ![]()
Alla stjärnor måste stå rätt för att 500hk gammjänk ska åka ifrån 450hk ny eljänk.