Buskör man mer med elbil?

Svar nej, alla jäkla elbilar ligger 10 km/h under hastighetsgränsen samt när dom kör om så kör dom om i samma hastighet som bilen dom kör om.

1 gillning

Buskör och buskör.

Kan allt gå en rejäl bit fortare än skyltat vid framför allt omkörningar. Och då är det oftast av nämnda skäl: tystheten i kombination med den lättillgängliga effekten. Upplevs ansträngningslöst, avslappnande t.o.m.

Är däremot aldrig avslappnande att stressa runt och kasta sig mellan filer på starkt trafikerade vägar. Åker hellre i god tid och följer trafikrytmen lika väl som de flesta i normala sammanhang.

Med detta sagt har jag haft alltid haft ett motorintresse och växer aldrig ifrån känslan av kraftfull acceleration och g-krafter i kurvorna. Oavsett om jag kör motorcykel, veteranbil eller elbil. Fast detta är något helt annat än vansinnesomkörningar, dåligt omdöme och allmän hets bland andra trafikanter.

Har en enyaq coupe RS, 400 hästar.

Går ju inte så fort men tycker själv om att gasa på lite.

De är ju klart tråkigare än en riktig förbränningsmotor då ljudet helt saknas.

De som är skönt är man kan ju göra de mer för de blir inga dyra bränslekostnader hehe.

Stort sett är de ju positivt att alla elbilar är ruskigt mycket snabbare än bensinbilar i samma klass, dvs familjebilar. Men det är ju helt klar tråkigare upplevelse.

Så ja blandade åsikter kring de!

Avsaknaden av motorljud/varvtalsljud gör ju att det kan upplevas väldigt annorlunda att accelerera med en snabb elbil. Jag har två rätt så snabba elbilar, en förmånsbil och en privat. Båda körs ansvarsfullt och vuxet, men jag är ännu försiktigare med däcken på den privata. Att köra fullgasstart käkar däck…

Att motstå frestelsen att ”busköra” är för mig en icke-fråga. Jag kan även ha både godis och alkohol hemma utan att äta eller dricka upp allt på en gång…

5 gillningar

Nja… Elbilen har max vridmoment från 0 km/h. Så vid låga farter är elbilen vinnaren.

Men vid högre farter, motorvägsfart eller säg 100-200 km/h. Där varvtalet är högt, och förbränningsmotorn levererar max moment och effekt. Så bör en 500 hk förbränningsbil vara snabbare än en 450 hk elbil. Framförallt med viktskillnaden, där elbilen troligen väger 500 kg mer.

Den enda skillnaden är att elbilen levererar moment oavsett varvtal.

Man må gilla elbilar, men de har inget fusk i fråga om fysikens lagar :+1:

1 gillning

Räkna i tid istället för att tänka att man måste köra om alla de som inte har samma fart som du vill ha.

Med den farten som du anger blir du ca 3 minuter sen för varje timma som du kör, eller mindre än 10 minuter på en resa mellan Göteborg och Malmö. Ingenting att bry sig om.

Jodå han berättade att han raceat mot Teslor och förlorat ibland, det var han helt öppen med. Men jag tror att streetracekillarna inte är så sugna på att byta till el ändå. Det är nog en generationsfråga.

Precis, varvtal, hastighet, växel är några av de stjärnor som måste linjera för att gammjänken ska vinna detta spontanrejs :grin:

Som en som aldrig har kört en elbil så är snarare min erfarenhet (från Sverige, specifikt) att Teslaförare ofta kör lite lugnare och framförallt lite säkrare än andra. (Jag nämner Tesla snarare än elbilar i allmänhet, för att det är lätt att notera Teslabilar, medan jag annars sällan begriper om det är en elbil eller en bensinare som kör bredvid mig).

Jag blir ofta arg på folk i trafiken, men har aldrig blivit arg på en Teslaförare. Elbilar/teslor är ju dessutom ofta noga med att hålla en jämn och lagom fart. Såvitt jag begriper det blir räckvidden ofta rätt ordentligt negativt påverkad om man ligger i 140, t.ex.

Nu har jag ingen elbil, men familje kombi med motsvarade effekt men klart lättare bil… Visst tusan gasar man för varför ha en hög effekt om man inte ska utnyttja den… Annars kan man glida runt i en Renult Laban på typ 28 hk…

Nog för att elen kanske är billigare än bensin eller diesel men jag hade nog kört med det berömda ägget under foten även med el. Däck i nån frän dimension kostar ju multum.

Det är snarare fyrhulsdriften som många elbilar har som ger en fördel. Att ha vrid vid ett lågt varv ger ingen effekt och kan inte utföra särskilt mycket arbete. De som t.ex. skryter om att min Lamborghini har 700nm vid 800 varv, grattis, det är 78 hästkrafter. Det är vrid på hjulen som ger acceleration, inte vrid i motorn, så länge du har en växellåda. Max vrid på hjulen inträffar vid max effekt i motorn.

för att med elmotorer är effekt enkelt och billigt. Många vettiga elbilar säljs inte ens med mindre än 300 hk, åtminstone inte med fyrhjulsdrift.

1 gillning

Har 400hk elbil men likförbannat har man konstant en liten micra eller en hantverkarskåpbil 2 meter bakom sig.

Instämmer med Melwa ovan: kör lugnt i trafiken, snälla. Om du har bråttom, åk tidigare.

Buskör mindre med el-bil. Men det är inte på grund av bilen, utan för att jag börjar närma mig 40 år fyllda; vilket i normalfallet leder till mindre buskörning. Men det finns såklart outliers. Men dessa hade betett sig aggressivt i trafiken oaktat drivmedelslina.

Hmmm… Var ska jag börja?

Så moment vid lågt varv kan man inte utföra särskilt mycket arbete?

En tung lastbil kan dra 60 ton med just högt vrid vid lågt varv.

Du gör en klassisk miss att tro att det är effekt som ensamt ger acceleration. Accelerationen skapas av momentet. Men eftersom hjulen snurrar så är det optimalt om momentet är konstant vid ökat varvtal. Kan momentet hållas konstant, så får du en konstant acceleration. Effekten ökar linjärt med varvtalet. Accelerationen ökar inte linjärt. Så du har fel. Tyvärr.

Det är just därför elbilar accelerar mycket snabbare än bilar med högre effekt. Just för att momentet ges maximalt vid alla varvtal. Topp effekten säger egentligen inte mycket. Effekten skulle istället kunna säga vilken toppfart bilen har, eftersom den talar om moment vid max varvtal, då momentet inte är stort nog att övervinna motståndet.

En elbil med fyrhjulsdrift mot en fossilbil med fyrhjulsdrift, samma maxeffekt och vikt. Elbilen kommer vinna i acceleration vid låga varv, endast pga att den kan leverera max moment från 0 rpm och uppåt. Hade fossilbilen kunnat hålla max moment konstant, hade det varit ett dött lopp.

Jag vet precis hur det fungerar. En gamal F1 motor på 1000 hästar och 300nm skulle dra 60 ton precis lika lätt som lastbilen, så länge den har en växellåda anpassad för det. Om man kopplar en mutterdragare på 1300nm på drivlinan på en bil, vad händer då? Det går garanterat att gå snabbare än den bilen kommer rulla.

Som sagt du blandar ihop saker och du har fel i vad som gör en elbil snabb i acceleration.

Acceleration, toppfart, moment, effekt och utväxling. Finns mycket att läsa om vardera. Vi kan släppa det där :pray:

Ha det gott :+1:

78hk på tomgång vore sjukt bra i en personbil och verkligen något att skryta om. Skulle gärna köra den bilen, lär ju vara som en raket ut ur kurvor och rondeller, lite som en elbil.

78 hästkrafter är 78 hästkrafter och det säger inget om resten av registret på den motorn. 78 hästar kommer aldrig skjuta iväg en bil som en raket.