Nej jag blandar inte ihop saker. Jag är både bilnörd och har läst fysik på universitet. Jag sa inte ens varför en elbil är snabbare, jag pratade om skillanden mellan hästkrafter och vridmoment. Det är en klassiker även i bilforum att få fel. T.ex. Engineering Explained på youtube har väldigt pedagogisk information om detta. En elbil med samma peak effekt är snabbare än en ICE med samma peak effekt för den har högre medeleffekt.
Jag har en Toyota Hybrid där bade ICE och elmotor kan leverera vars 200nm, men det totala vridmomentet ut ur motorpaketet går aldrig över 200nm. Jag kör ifrån en Meredes EQA 250 med 385nm från stillastående. Det är det bättre vikt/effect förhållandet som gör att den vinner och att den likt en elbil levererar nära max I en väldigt stor del av registret.
Som sagt, endast 1300nm med 0,1ms svarstid från en mutterdragare skulle knappt ens få styrfart på en bil. För att effect saknas.
Märket Lambo lämnar garanti för att dessa 78hk på tomgång inte är toppen på effektkurvan i ditt exempel.
De flesta bilar surkörs mellan 1200 och 3000rpm, knappt så det finns 78hk där överhuvudtaget.
78 på tomgång vore alltså mer effekt direkt än de flesta vanliga fossilbilar utvecklar i normalt varvtalsspann men för förbränningsmotorer kräver som alltid att föraren har rätt växel, vilket elbilar alltid har.
Ja det borde den ha, men det var inte det som var poängen. Att bara ange vrid och säga att en bil är snabb är fel. Gamla WRC bilarna nådde peak effekt vid 3000rpm trots bensinturbo, i det fallet p.g.a. restriktor. De hade en helt flat effektkurva från 3000 till varvstopp.
Naturligtvis finns det inget som är svart/vitt men högt vrid på låga varv ger oftast bilar som är riktigt trevliga att köra eftersom effekten finns där tidigt på den växel som används vid vanlig körning.
Kör man på säg en 60-väg så ställer man farthållaren på 65 och aktiverar adaptiv farthållare.
Då kör man snabbt nog att de bakom en sällan blir så arga att de gör vansinnesomkörningar, men den adaptiva farthållaren segar ner till 60 om någon framför en kör 60. Fartkamerorna och polisen drar av 7 km/h så du behöver egentligen inte ens sänka farten vid fartkameror/poliskontroller (även om det kanske är att föredra…).
Buskör sällan. Dock verkar de på motorvägen bli överraskade av att bilen på påfarten verkligen håller 110 vid påfart. Det är ju så lätt att accelerera med en elbil, peta lite på högra pedalen och farten är nådd på ett fåtal sekunder.
Har i o f s aldrig kört/åkt i något som kanske ändå kan vara roligt, typ en maxad taycan eller nått sånt, men de elbilar jag kört/åkt med i är mest bra på att accelerera fort rakt fram, och det är kul typ tre gånger. Så fort det börjar svänga känns det vilka kolosser de är. Så, nej, i a f de jag upplevt inbjuder inte direkt till buskörning.
Vill man dessutom ha “busig” acceleration, för känslan, är det enligt mig inte bara den faktiska accelerationssiffran man ska titta på, utan kurvan hur accelerationen ökar, d v s derivatan av accelerationen. Även känt som “ketchupeffekt”. Ju högre den är, desto roligare tenderar det kännas, även om det rent prestandamässigt är bättre med en jämnare acceleration. Även här är elbilar trista, med en snabb men konstant acceeration. Precis när man trampar på gasen är det kul, men sen händer det lixom inte något mer.
Visst. Men då får man accelerationsupplevelse motsvarande en turbo-förbränningsbil med 0-100 på 6s, inte motsvarande de 3s som elbilen kan. Givet samma tid 0-100 kommer den maximala momentana accelerationen på förbränningsmotorbilen vara mycket högre.
Jag är inte ute efter att dissa elbilar, jag vet bara att jag inte upplever dem tillnärmelsevis så kul som de rena siffrorna antyder, relativt förbränningsbusbilar med identiska siffror. Men det kanske bara är jag som känner så, och jag tycker ju dessutom att kurvhastighet är roligare än acceleration (eller toppfart för den delen!!?!!).
Tesla (S, dock inte 3P) är testat, NIO ET7 är testat. De accelererar ju bra, men känslan är inte alls som i t ex en 991TS. (Eller en Ariel Atom för den delen.) Dessutom känns de som att accelerera runt i ett slagskepp. Säkert bara jag som är knäpp, och de är ju lite kul, och har många andra kvaliteter, men jag tycker ändå inte de är i närheten av så kul eller businbjudande som siffrorna antyder att de borde vara.
Någon som har en NIO EP9 för provåkning? Den verkar lovande annars.
Du jämför alltså stora sedaner med en Porsche 991TS? Ja, då förstår jag att du blir besviken. De är ju snarare motsvarigheter till t ex E-klass, A6 eller liknande. Inte heller något kul att piska runt ringen.
Nej, jag har gått från 200hk diesel till 500hk EL.
Tycker inte elbilen inbjuder till att köra fort. Den kommer bäst till sin rätt vid lugn mjuk körning.
Elmotorn är supereffektiv och blixtsnabb men helt karaktärslös och du belönas inte av att dra på. Det går bara fortare men blir inte roligare. En fossilbil bygger upp effekten gradvis så du belönas av att gasa mer.
Så teslan körs alltid i ”chill” mode. Bra för mig, miljön och medtrafikanter. Så spar man lite ström också:)