Buskör man mer med elbil?

Till er som tyckte mitt inlägg var roligt. Jag dog nästan i en påkörningsolycka, så inlägget skrevs inte i underhållningssyfte. :see_no_evil:

Föraren klarade sig fysiskt, men hans bil sabbades, han dömdes och blev av med körkortet. Så inte kul för honom heller.

Så kör på en racingbana om ni gillar höga hastigheter, inte där gående och andra trafikanter finns.

7 gillningar

Jag håller med, resonerar precis likadant

Att göra omkörningar så korta som möjligt är väl inte att busköra, en elbil som Tesla M3P tillåter en precision i körningen som få andra bilar. Även vid rondeller och T-korsningar kan man placera bilen exakt där man vill ha den utan lagg, om man inte begått misstaget att köra på Chill förstås. Regenereringen ger även att du kan dra iväg på max utan att köra för fort, 0-40 tar ngn sekund bara. Mycket kraft i bilen behöver inte innebära att man kör för fort, det är precisionen i körningen som förbättras.

2 gillningar

…som en bråkdel av dess förare klarar av att hantera.
Motorstyrka är ett dåligt argument för säkerhet.
Jag har två motorstarka elbilar själv. Helt onödigt, det enda det bidrar med är att risken att få en barnspya i nacken ökar.

3 gillningar

Det är kul att snabbt komma upp i motorvägsfart på påfarten. Och sättet det görs på utan en fossilmotor är liksom hela grejen. Bilen bara suger iväg på ett magiskt sätt!

Efter att ha blivit med elbil (BMW i3s) för några månader sedan vet jag svaret för min del: JA

Innan tyckte jag ”seglingsfunktionen” på bensinbilen som lägger ut växeln när en släpper gasen var perfekt. Men efter att ha kört med en pedal (och regenering) så måste jag säga att det är att föredra.

Just regeneringen gör att jag accelerar upp lite snabbare och kanske på ställen där jag bara hade seglat på med bensinbilen (för att jag ändå ska bromsa snart).

Jag har faktiskt funderat en hel del på trådstartens ämne.

Till i början av den moderna elbilseran fanns i princip bara Nissan Leaf och Tesla Model S. Leafen är ju inte så snabb, och den ganska snabba Tesla S köptes främst av elbilsentusiaster och de körde snarare långsamt än snabbt.

Jag hade faktiskt väntat mig, nu när elbilarna finns i mycket bredare befolkningslager, att man skulle se betydligt fler “elbilsgalningar” på vägarna. Visst finns de, men de är ganska sällsynta.

Jag måste säga att detta är en av få ämnen där jag är positivt överraskad av samhället jag lever i, vilket är en fin omväxling! Måhända handlar det inte så mycket om elbilsägarnas omtänksamhet, utan de höga däckkostnaderna, eller försäkringskostnader? Hur som helst, det är glädjande.

Men vem vet, om 10 år kanske dessa elbilar är så billiga att de köps av fartglada 18-åringar, då kanske det blir annorlunda?

1 gillning

Visst blir det lite fler “elbilsgasningar” med en elbil, det är skönt att kunna utnyttja den sömlösa accelerationen för att t.ex. köra i om A-traktorer lättare på landsväg. Det går helt enkelt smidigare än med bensinbilen.

Men jag märker att jag kör på ett sätt som nog skulle varit mycket mindre ekonomiskt med elbil än bensinbil, eftersom jag vet att jag laddar den hemma för en så billig peng. Alla de tekniker jag lärt mig för att köra bensinsnålt åker ut genom fönstret när jag sätter mig bakom ratten i elbilen.

3 gillningar

Ecodriving-Teknikerna behöver inte heller vara optimala för låg energiförbrukning i en elbil, även om de eventuellt var det för en förbränningsmotorsbil.

Hur gör regenerering att bilen accelererar fortare?

Det är ju laddning av batteriet vid inbromsning.

Såg att det nämndes i ett annat inlägg också, men tycker det låter bakvänt.

1 gillning

Poängen är väl att energin som förbrukas när man accelererar delvis återvinns och man därför kan unna sig att gasa upp även om sträckan man kör snabbare på är kort.

1 gillning

För att tydliggöra :slight_smile:

Att bilen till viss grad regenerar/tar vara på kraften gör att jag accelerar upp på vissa kortare sträckor där jag inte hade gjort det lika snabbt eller i samma utsträckning med bensinbilen.

Jag kan även hålla gasen nere längre fram till 50-skylten när jag kör på 70-väg då regenereringen både kommer få ned hastigheten och ta vara på kraften när jag släpper på gaspedalen. Med bensinbilen släpper jag gasen tidigare och ”seglar” fram.

Om det ovan innebär ”buskörning” kan väl diskuteras men lite mer åt det hållet iaf :slight_smile:

Min MG5 har 154 bhp så det är inget större problem.

När jag körde Tesla M3 performance så var det lite värre och min vän som har en MX plaid har ännu större problem fast han jobbar för tyskar så han kan motionera hästarna på autobahn.

Bara du är medveten att denna körstil förstör massor med resurser. Återvinnigen är ändå ganska ineffektiv och slitage på däck etc. är betydlig.

JAg har konstaterad att utan OPD räckviden blir bättre - för man kör mer förutseende. Måste man bromsa med foten återvinner man ju ändå en del med.

Ja precis.
Bromsa med OPD genom att släppa gasen är samma sak som om man bromsar med pedalen lite lätt.
Så länge man inte bromsar så hårt att de riktiga bromsarna behöver gå in är det ingen skillnad.

Sen stämmer det såklart att det är bättre att frirulla, för även om man återvinner energin så är ju inte verkningsgraden 100%

Ok, du menar att eftersom bilen motorbromsar kraftigare så väljer du att accelerera kraftigare också.

Det är ju iof lösbart med en bensinbil med bromspedalen att göra likadant vid behov.

Fast det har ju inget med hur mycket man accelererar att göra, utan hur hårt man väljer att bromsa in när det väl ska bromsas.

Förstår iof delvis vad du menar, men blir lite som att säga att pga mina 4-kolvs Brembobromsar så trampat jag alltid gasen i botten.

Lite nyhetens behag att trycka plattan i mattan eller när man har folk i bilen som aldrig känt på effekten av ren elbil med 300 hk. Sen är väl en aspekt att det kostar mindre att köra hetsigt med en el bil (såvida man kan ladda hemma).

Ligger alltid i skyltad hastighet i tätbebyggt område, 10-30 km/h över utanför om det är lite trafik och vädret tillåter. Oavsett om jag kör elbilen eller bensinarn. För övrigt är det mindre kul att busköra med en tung elbil mot en bensinbil som inte ens har hälften av hästarna enligt mig. Mer känsla och man kommer inte upp i alldeles för olagliga hastigheter för för snabbt.

Inga problem för en mogen människa, kör nog kanske aningen lugnare med elbil.
Tesla Model Y Long Range AWD kör vi.