Lol 10/10 RT mindset att man vet bättre än alla biltillverkare.
När bussen krockade i Klaratunneln och en gastank på taket sprängdes, var du en av dem som tyckte det var en korkad placering också?
Lol 10/10 RT mindset att man vet bättre än alla biltillverkare.
När bussen krockade i Klaratunneln och en gastank på taket sprängdes, var du en av dem som tyckte det var en korkad placering också?
Tror du inte det finns el i en bensinbil som det kan slå gnistor om? Googla tändstift
Hahah herregud alltså får inte nog. Du vill inte ha batterier på undersidan av bilen ifall det på något sätt kommer en smäll där som skulle punktera battericeller och starta en brand?
Du vill ha batterierna framför eller bakom föraren/passagerarna?
Vilken tur att inga krockar någonsin skadar fram- eller bakänden av en bil.
spelar mindre roll om effekten av att brand uppstår skiljer sig.
lies, bloody lies, and statistics
Den traditionelle bilen har en FÖRBRÄNNINGSMOTOR.
Alltså förbränning. Man eldar
i bilens motor.
Man medför 50-60 liter lättantändlig vätska vid färd
Förbränningsmotorn har också det etablerade namnet explosionsmotor. ![]()
Vill inte krocka i någon bil, men väljer hellre att sitta i en elbil om det händer.
Ja det vore intressant att veta skillnaderna i elbil- och bensinbilsbränder. Jag såg nyligen en bensinbil som brann. Den stod vid sidan av motorvägen och det kom upp eldsflammor och tjock rök från motorn. Chauffören stod 30 m bort och kollade på.
Så en sådan brand överlever man ju åtminstone. Men som någon nämner ovan. I en elbil sitter du på batterierna.
Naturlig tanke. Inte helt självklart att förklaringen slutar där, i min värld.
Jag kan inte statistiken men frekvens är inte det viktigaste måttet tänker jag, summerad åverkan på livskvalitet som andel av körda mil är rimligen ett betydligt bättre mått. Sen ska man nog akta sig för internationella siffror. Vår fordonsflotta sticker vad jag förstår ut.
Att elbilen väger desto mer bör vara ytterligare en försvårande omständighet, ännu mer om man bryr sig om medtrafikanter.
Med de oerhört starka lobbyintressen som finns från alla håll kring elbilar blir jag inte förvånad om betydande nackdelar med tekniken fortsätter att dyka upp i efterhand.
Mängden genererade slitagepartiklar är en annan.
Pratar vi inte generellt om två olika saker här, i alla fall i början av tråden? Dels pratar vi om faran förknippad med brand i batteriet i en elbil, och sedan känslan/rädslan/oron för att det kan hända.
Jag läste nyss (kan ha varit på RT, i SvD, minns inte riktigt) en liknelse kring rädsla och fara. Rädsla är att sitta på kontoret och vara rädd för att bli överfallen av en tiger, fara är om tigern står en meter bakom dig.
I detta sammanhanget tänker jag att TS lyfter fram faran med batteribrand och sedan ger uttryck för känslan/oron om att får stora konsekvenser. Många som svarar gör det med statistik på hur ofta elbilar börjar brinna. Men om man nu sitter på kontoret och är rädd för tigrar, så hjälper det inte att få veta hur spridd tigerpopulationen är i Norden och ur mycket mer sannolikt det är att en varg kommer in på kontoret, eller hur?
Så, för att knyta ihop säcken - börjar batteriet i en elbil brinna går det fort och medför stor fara. Check på det. Är det något att vara orolig för i vardagen? Högst troligt inte eftersom det har visat sig att sådana bränder är ovanliga. Inte “tiger på kontoret”-ovanliga, men “varg i innerstan”-ovanliga.
Jag tycker man kunde fokusera mer på vansinnet att inte ha mekaniska handtag än att bråka om statistik.
I många andra områden är vi måna om att öka säkerheten men här helt plötsligt är det trendigt att kraftigt försämra den.
Hur fort går det? Går det snabbare eller långsammare än en brand i en fossilbil?
Pass, jag har ingen sakkunskap i frågan.
Okej detta börjar bli mer än löjligt.
Kolla videon.
Min kommentar var att det är inte direkt lockande med en elbil. När man på videon ser en ELBIL krokar på ett sätt som en bil i vanliga fall EJ BÖRJAR BRINNA av. Nästan bränner ihjäl 3 person på mindre än 1 minut. Pga BATTERIER under bilen och ELEKTRISKA handtag som ej fungerar utan el.
Vad är problemet. Jag är rädd för att drunkna också. Rädd att bli ihjälbränd om det börjar brinna hemma. Rädd för att dö 10-20 år tidigare pga min ms.
Ska ni slänga statistik i ansiktet på mig för det också. De flesta går igenom hela livet utan att uppleva att det brinner. Har de inte rätt att vara rädd för att brand i lägenhet kan orsakas av grannarna. Varför har vi brandvarnare när statistiken för de flesta att de börjar brinna är 0.
Seriöst skärp er. Aldrig varit med om liknande påhopp för att man visar oro över hur illa det kan gå om något skulle gå sönder på rätt område.
Sedan är detta inte min tråd. Det är Tomas88 som startade den.
Det går snabbare. Batterier ger lättare syre till brand än bensin. Och brinner på så sätt mer intensivt.
Jag vet inte riktigt varför du inte förstår vad folk försöker säga till dig. Du är rädd för elbilar på grund av att de kan brinna på ett visst sätt under vissa omständigheter som är mer ovanliga än för bilar med förbränningsmotor, sedan hittar du på egna scenarion för att beskriva hur dålig en brand kan bli utan att ta hänsyn till verklighetens statistik.
Ditt exempel för hur en elbil kan börja brinna där inte en fossilbil gör det gäller ju vice versa också i så fall, en fossilbil börjar brinna vid många fler olika scenarion där en elbil inte gör det.
Som vid annan masshysteri där bara en sak är den rätta, i detta fall elbilar, vet vi ju av erfarenhet att eventuella problem sopas under mattan och vågar man ifrågasätta så riskerar man att bli utrökt.
Så jag tycker det är sunt att frågan diskuteras. Skulle inte förvåna ett dugg om ifall elbilar förvandlades till stora eldklot vid krockar så skulle det tystas ner.
Nu tror jag inte att det är så, men det vore intressant med ärlig statistik om hur många allvarliga bränder som sker och i vilka situationer. Det var faktiskt en insamling till en person vars hus brunnit ner pga elbilsbrand här i bygden för några år sedan. Jag har aldrig hört talas om det från en fossilbil. Kanske borde man låta elbilen stå parkerad utomhus.
Har inte sagt ett ord om att vara rädd. Bara påpekat placeringen av vad som kan brinna och hur fort någon kan brinna ihjäl pga det. Inte gör det direkt lockande för mig att ha elbil.
Det är ni som slänger runt statistiker och beter er som ![]()
![]()
att det inte kan hända. När tråden startar med video bevis över att det kan hända.
Risk = sannolikhet × konsekvens
Vissa här pratar förbi varandra för att ni pratar om olika saker.
Vad säger du då om placering av spolarvätska, bränsle och varma motordelar i en fossilbil. Eftersom de oftare brinner bör det ju locka dig ännu mindre att ha fossilbil?
Precis. Mitt argument har aldrig varit om risken det händer. Utan konsekvensen när det händer. Om det så bara händer en av en miljon bilar. Så är det ändå något man inte ska nonchalera bara för att oddsen är låga.
Nu gör du samma jävla sak igen. Gör allt för att dumförklara min personliga åsikt.
Ja. Vanliga bilar brinner. HAR JAG ALDRIG FÖRNEKAT.
Men brinnade spolarvätska gör inte det omöjligt att öppna dörrarna. En brinnade motor som börjar ryka bruka i regel inte dränka kupén i eld på mindre än 1 minut. Kan det hända. Självklart. Kan också ta flera minuter så man hinner reagera osv.
Man kan dö i vilken bil som helst.
Har inget med min första kommentar att göra. Ni går off topic hela tiden för att ni är fanboys till elbilar