Bränder i bilar

Grill placerad i bagautrymme är en situation. Skämt åsido, det finns massvis med analysrapporter. MSB:s rapport länkad ovan är intressant då den går in på alla enkilda fall i detalj under 5 år (och avslöjar idioten som placerade grillen med eftervarm kol i bagautruymmet 2023-09-15 kl 22:57).

Problemet är att du hittar på dina egna scenarion och tror att de är sakliga argument. Hade du haft statistik som visat att elbilar brinner oftare och värre så hade du haft en poäng. Att säga “elbilen brinner på en minut och med fossilbilen kanske det tar fler minuter” är ingen poäng öht. Det är bara svammel, ärligt talat.

1 gillning

På elbilar så har du även ett 12 volts batteri under motorhuven samma som på fossila bilar och förser lås. fönster mm. med el så det är precis samma system oavsett vilket drivmedel bilen använder.

Så slår 12 volts systemet ut så är resultatet desamma för båda biltyperna om dom har elektriska låssystem.

1 gillning

Kom inte och förstör tråden med en massa fakta, tack.

3 gillningar

I TV-serien Dead like me så dör en av karaktärerna av att hon får Mirs toalettstol i huvudet. Hon är ute och går på en gata i New York, och så bara pang, krossad av en toa som träffar henne med 25 gånger ljudhastigheten. Verkar jätteobehagligt, verkligen inget man vill ska hända en.

Fattar verkligen inte varför de måste ha så hårda toalettstolar i rymdstationerna—det är ju jättedumt att man ska behöva gå runt och vara livrädd för att få en överljudstoalett i skallen när man bara är ute och går lite. :confused:

3 gillningar

Tänkte också flika in med detta som Filur sa. Alla risk analyser har sannolikhet x konsekvens. Arbetar i tung industri och gör dagligen RA’s. Även om sannolikheten att något händer är låg, så är risken hög ifall konsekvensen är stor, tills man har mitigerat konsekvenserna av händelsen, i detta fall, att man alltid skall kunna ta sig ur bilen, ovasett bilens elsystem status.

Sen har många slängt sig med att det finns statistik att elbilar brinner mer sällan, så är förmodligen fallet, men det hade varit intressant att hur bränderna ser ut då det enligt mig är av betydelse i denna konversation. En liten brand i en bil med förbrännings motor är inte att jämföra med en elbrand i batterier.

1 gillning

Visst. Video bevis högst upp. Men viiiiiiiisssst. Jag hittar på.

När fan blev rika tillsammans lika lågt som YouTube

Jag får inte fram någon info när jag söker som pekar på att elbilsbränder är sämre för överlevnad än fossilbilsbränder. I båda fallen behöver man ta sig ut ganska fort för att inte dö av rök/eld och själva krocken osv ska ha större påverkan. Generellt verkar elbilar börja brinna saktare än fossilbilar. Men de som driver tesen om att elbilsbränder är ett stort problem får gärna motbevisa, har inte lagt timmar på researchen.

Se kommentaren ovan om den fallande toaletten. Du har fortfarande ingen bevisföring, även om du tror det. Jag bryr mig öht inte om elbilar brinner stup i kvarten, bevisa det bara.

Igen.

HAR ALDRIG VARJE SIG PÅ DENNA TRÅD ELLER DEN ANDRA PÅSTÅT ATT ELBILAR BRINNER MER ELLER ÄR MER BENÄGNA ATT BRINNA ÄN VANLIGA BILAR. HAR BARA SAGT MIN PERONLIGA ÅSIKT OM HUR ALLVARLIGT EN BRAND KAN BLI OM DET SKULLE BÖRJA BRINNA I BATTERI SOM ÄR PRECIS UNDER EN. SOM DEMONSTRERAS PÅ VIDEO FRÅN EN VERKLIG HÄNDELSE. SOM LEDDE TILL ATT KINA FÖRBJÖD SENSOR HANDTAG.

jag har aldrig sagt att ELBIL brinner mer. Det har NI. Jag har aldrig sagt att det är större risker med elbilar. DET HAR NI

Det ända jag har sagt är att BRAND PÅ BATTERIER ÄR VÄRRE ÄN PÅ BENSIN.

Vilket är vanlig jävla fakta.

Och vill be Jan eller moddar stänga denna tråd. Den gjordes av Tomas 88 utan mitt godkännande. Och fattar ärligt inte varför ni tillåtit så länge dessa påhopp och lägga ord i munnen på mig. När ni har stängt trådar och tagit bort kommentarer för betydligt mindre.

1 gillning

Så din personliga åsikt om hur allvarlig en brand kan bli baseras på en video helt utan kontext?

Om du funderar igenom det så kan du nog förstå varför du får mothugg. Jag skulle kunna ladda upp en video på när min farsas gamla fossilbil började brinna på motorvägen för några år sedan och använda det som bevis för att fossilbilsbränder är ännu värre. Det gick väldigt fort och hela den bilen var borta inom minuter. Förstår du att detta inte säger något alls om hur farliga fossilbilsbränder generellt är? Det är EN brand, och det skulle kunna vara den enda fossilbilsbranden i världshistorien. Du kan inte sitta och dra generella slutsatser av EN händelse. För allt du vet hade han en bomb under bilen i videon (lite överdrivet, men korrekt).

“Att en lätt avkörning i dike löper större risk att brinna ihjäl beroende på om och hur underredet skadas.”

Falskt.

“Men om bara en enda cell på batteriet i elbilen går sönder. Kommer det 100% att börja brinna. Som på videon”

Falskt.

“Vi Rammar spättet 100 gånger under bilen. Precis under kupé området. Stora bucklor in. Någon tom går igenom. Men en bensin bil kommer ej brinna pga detta. Slå lös en bensin ledning kanske. Men det finns ingen el som kan tända det.

Gör vi likadant på en elbil. Beroende på var man slår först. Så kan man spräcka en cell redan vid ett slag.”

En bensinbil skulle visst börja brinna av samma behandling, den spillda bensinen mot varma avgasrör osvosv.

Du har dragit väldigt många egna påhittade slutsatser som du presenterar som fakta, sedan blir du sur när någon vill att du ska backa upp dem med fakta.

Bara för att du säger att det är din personliga åsikt så betyder det inte att det är rätt, eller att man inte får påpeka att det är felaktigt.

2 gillningar

Igen med era jävla lögner.

Första kommentaren här.

Videoklipp.

Min kommentar

Är inte direkt lockande att de kan börja brinna så för en sådan lätt avåkninga.

INGET OM STATSTIK. INGET OM RISKER. INGET OM EL ELLER BENSIN HAR FLER OLYCKOR.

Det har ni lagt till hela jävla tiden. Tvingat mig till att förklara mig om något jag ej påstått. Har jag sagt något som inte stämmer. Inte omöjligt. Men som det med cellen så har ingen påpekat det. Och nu försöker du använda det som att jag Tvinga på folk felaktig fakta.

Och ja. Ni lägger konstant till saker som jag ej sagt. Som mitt exempel med spett under bilen. JAG SA ALDRIG DET VAR EN VARMKÖRD BIL. DET VAR DU SOM LADE TILL DET. PRECIS SOM NI LÄGGER TILL STATSTIK OCH PROCENT RISK OSV.

Seriöst. Lägg ner detta nu. Ja jag har möjligen sagt något fel till följd av att ni lägger ord i munnen på mig hela tiden.

LÄGG NER DET NU. Ja jag har kanske sagt något som ej stämmer. Men ni är flertal som trakaserat mig om saker JAG ALDRIG HAR SAGT. MED STATSTIK OCH RISK OSV.

1 gillning

Min farsas fossilbil började brinna i farten, helt utan avåkning, utan förvarning. Hur lockande är det? Får du se en video på det lär du aldrig vilja sätta dig i en bensinbil igen.

Herregud.. Det var inte poängen, och den hade kunnat börja brinna av gnistbildningen från spettet i den här poänglösa jämförelsen.

För övrigt vet jag inte vars du får lögner ifrån, jag har bemött direkta citat från dig i det tidigare inlägget.

Faktum kvarstår att du bildat dig en egen fantasivärld om hur elbilar fungerar baserat på en kontextlös video. Du bör bli mer källkritisk, och om det finns något du faktiskt vill belysa så gör det med fakta istället för “personliga åsikter”.

Handtagen, som ju är vad videon egentligen handlar om, kan väl vara ett problem. Jag tror de flesta tillverkare löst och bemött detta på ett eller annat sätt iaf.

1 gillning

Du vet att iaf tesla tex har både knappar och fysiska handlag inuti bilen ifall elen slutar fungera?
Jag förstår inte vart du vill komma med handtagen eller resten av dina påhittade argument. Din personliga åsikt är fel. Du får ha den om du vill… men den är fortfarande fel.

Igen med dessa jävla lögner. Har aldrig sagt att jag är mer rädd för elbil. Lägger orden i munnen på mig igen.

Kvittar hur mycket du älskar elbil. Ändra inte sanningen att på undersidan av elbil finns större yta som kan orsaka brand om en olycka skulle skada underredet. Hur stor risken är har ingen betydelse. Det handlar om vad som händer när det händer. Om så oddsen är en på miljonen.

Sluta ljuga om att jag är rädd för någon typ av bil.

Sluta ljuga om att jag påstår att elbil har större risk.

Sluta ljuga om att jag har påstått olika statistiker om el och bensin bil.

Håll dig till ämnet. Ämnet är elbil som börjar brinna i batteriet under kupén och sensor handtag som ej funkar.

Har hänt. Bilar har börjat brinner vid laddning osv. Statistiker och risk för det är inte del av ämnet. Ämnet är när det händer.

2 gillningar

Och vad är min personliga argument. Förklara den. För ärligt verkar ni inte fatta den. Så Förklara hur du ser mitt argument.

1 gillning

Kliiiick!

2 gillningar