Jag försöker komma på hur vi kan ha en sån billig månadskostnad som möjligt för en bil som ändå man vet går och fungerar väl.
Idag kör vi en Care by Volvo xc40 elbil som korttidsleasing med tre månaders uppsägning.
Denna kostar 6200 kr i månaden inkl 2000 mil om året, helförsäkring, service, däck you name it.
Denna har vi haft i ett år men tanken var ett vi skulle ha den kort tills vi hittade en annan bil för det var så långa väntetider då. Mycket har ju hänt sen dess, inflation, räntor, elbilsstöd borta osv.
Nu står jag igen och funderar på om det går att få ner kostnaden för bil då vi faktiskt inte använder den så mycket, bara för fritidsaktiviteter.
Men när jag räknar på alternativ, så blir de flesta dyrare. Till och med en begagnad Volvo för 200 000 skulle landa på nästan 5400kr i månaden om man räknar med ett billån, och värdeminskning.
Så här ser min uträkning ut:
Kontantinsats
40000
Ränta
8000
Skatt
2000
Försäkring
4788
Service
3300
Däck
3192
Snittförbrukning
0.4
Drivmedel
13200
Värdeminskning
30000
Totalt per år:
64480.4
Totalt per månad:
5373
Med dessa siffror är det ju inte rimligt att byta då vi ändå har en shysst bil men skulle gärna ta emot tips på hur man kan komma undan billigt men fortfarande ha en fungerande bil.
Alltså… Jag har ju svårt att se ett billigare bilägande än att köpa typ en lågmilad Toyota Corolla från millennieskiftet som underhållits väl, och kanske kostar 20-30K i inköp. Om man räknar in alla faktorer inkl värdeminskning. Trots att den oundvikligen skulle kräva lite fler reparationer.
Alternativt någon lågmilad Skoda med dokumenterat skottsäker motor som gör 0-100 på 15 sek och får gemene man att somna vid en provkörning…
För som du ser så står ju ränta + värdeminskning för majoriteten av kostnaden i din nuvarande kalkyl!
Men sen har vi det där med livskvalitet och körglädje
Mitt recept för att köra billigt är att köpa en enkel japansk/koreansk bil som är bränslesnål har låg skatt/försäkring och billig däckdimension. Samt det kanske viktigaste: kör bilen i 10-15 år.
Värdeminskningen på min 12 år gamla bil har varit 1.200kr/månad i snitt.
Folk verkar vara så oroliga för reparationskostnader. Jag har haft bil sen 1987 och aldrig åkt på en riktigt dyr reparation. Fick byta koppling och packboxar på en VW Golf en gång men det fixade en billig verkstad på mig.
Köper man en nyare men enkel kvalitetsbil, servar den noggrant och kör som folk brukar bilar vara problemfria upp till 20.000 mil eller 10-15 år
Själv har jag flera gånger behövt åka på reparationer av olika slag när jag tidigare köpte bilar för runt 100’. Har fått för allt mellan 5000 - 10000. Men visst då är det inte någon japansk variant, snarare tysk kvalitet
Och detta har jag inte ens räknar in i kalkylen.
Jag är ändå beredd att betala lite extra för att ha en bra och lite najs bil. Men skulle man kunna hamna på 3000 kr i månaden istället för allt så innebär det ändå en relevant besparing.
Känns ju också lite jobbigt med bilar för 30’, vet man någonsin om de kommer fram ens? Och hur säkra är dessa?
Kanske är ändå det smartaste att hitta en bil som man äger länge ja. Då kanske du kan komma undan med mindre värdeminskning.
Ska man åka lite äldre begagnat är det väl en god idé att välja bort onödig utrustning, t.ex fyrhjulsdrift, luftfjädring och små motorer mycket hästkrafter.
Är själv en förespråkare av mindre däckdimension.
Vinterdäck runtom till 14" får man för typ 3500kr, går man upp ett par tum går man också upp ett par tusenlappar.
Går man upp till dom enorma dimensioner många moderna bilar har kostar det lätt 10000kr eller mer för samma däck.
Jag köpte en Opel Astra Sports Tourer 2012 privat begagnad 2016. Jag betalade 65 tkr för den och sålde den för 50 i höstas. De främsta kostnader jag haft för bilen har varit orsakade av egen klantighet, inte av brister på själva bilen. Tvärtom fungerade den överlag bra. Jag hade inget ”riktigt” bilbehov utan använde den för enklare vardagsbehov samt semester på sommaren.
Som du redan listat ut så är bilabonnemang från Volvo inte svaret på frågan. Inte att köpa en halvny ”premiumbil” av svenskt el tyskt märke heller.
Billigast möjligt kommer du troligen undan om du är villig att offra både komfort och prestige och tuffa runt i en liten, osexig asiatisk bil med noll körglädje och sex appeal. Särskilt om du inte har något emot att den behöver lite slumpmässiga reparationer nån gång om året.
Om du vill ha mer konkreta tips bör du nog speca lite tydligare hur stor bil du måste ha, vad den får kosta och vad du värdesätter. Annars kommer du få alla möjliga svar mellan ”Suzuki Swift” och ”beggad BMW X3”.
Jag har provat att ha en “kalle-anka bil” och en fabriksny bil direkt efter varandra. Billiga bilen va en 855 från 97, bytte de mesta i slitage delar själv och gjorde service under dem 2 åren jag hade den. Den gav mig inte huvudvärk men nog fan blev man trött när något gick sönder (abs-modul 2 dagar innan besiktning ). “dyra” bilen var/är en V40CC, 4k i månaden, noll bekymmer.
Mitt tips är att lämna tillbaka Xc40, se hur mycket ni behöver bil överhuvudtaget. Finns massa hyr tjänster idag när man verkligen bara behöver bil en dag, handla mat från mathem. Men mår du psykiskt bra av att ha en bil på uppfarten; valfri japansk/koreansk för 50-70k som du inte behöver bry dig om. Lägg hellre lite extra för en fin med låga mil och brukare, dem brukar oftast må bäst. Under 50k kan du typ glömma att få vettig bil för, om du inte kan leva med en 850 då
Har en bil från VW koncernen inköpt för 150k begagnad med ca 2000 mil och är rätt säker på att jag kommit undan rätt billigt hittills efter 2 år och 3000 mil.
Drivmedel ca en tank per månad: ~20k
Försäkring: 14k
Skatt: 1500
Serviceavtal: 6k
Tvätthall+kem etc: 150-200/mån = 4k
Sen den största och viktigaste posten, värdetapp. Det är oftast här folk räknar fel. Man räknar att elbilen är nästan gratis i drift och service etc men man missar ofta hundratusentals kronor på värdetappet… Kort och gott så säljs min bil fortfarande för ungefär samma hos bilhandlare. Skulle gissa jag får tillbaka åtminstone 120k idag.
Då landar totalkostnaden exkl parkering men inklusive drivmedel på ca 2900/mån och då är jag inte begränsad till 1000 mil med någon leasing. Jag får också en roligare större bil än vad leasing i den prisklassen skulle ge. Självfallet kan saker haverera, men risken är låg vid så pass ny bil.
Sammanfattning: Köp begagnad bil, skippa viss lyx. Sikta på prisklass 150-200k och låga mil.
Enklare saker gjorde jag själv. Klotsar och oljebyte.
Det är väldigt dyrt att lämna in bilen på märkesverkstad. Och dom gör inget mer än att byta några filter och vätskor/oljor när det är en vanlig service.
Eftersom ni redan har en elbil, har ni möjlighet att ladda hemma? Begagnade elbilar har börjat komma ner rejält i pris, det har inte räckvidd som nya elbilar men det beror såklart på behovet.
Tänker på exempelvis e-golf med “stora” batteriet, Nissan Leaf av “nyare” modell.
Även ID.3 ligger snart under 300 000 och den har räckvidd som den bil ni har idag.
Sen ser jag att du räknat på snittförbrukning 0,4. Skulle vilja säga att ingen bil har en snittförbrukning på 0,4 blandad körning i verkligheten över ett helt år. 0,6 är rimligt för en snål diesel över ett helt år.
I spåren av inflation och ränteökningar går våran ena leasing ut, vi betalar 3900 kr för en elbil, men om vi ska förnya med tre år till blir kostnaden nu 7000 kr istället för en likvärdig bil. Nej tack.
Vi kommer att “ta över” en släktings gamla Volvo 940. Den har AC, det är det viktigaste. Sen är det lite rost som jag kommer fixa till själv, med en “garagelack”. Ska även ge den en service, då den har stått ganska läge. Kostnad, några tusen för att rekonda och göra den redo för användning, sen tutar vi och kör tills den rasar ihop. Skattebefriad är den också, och i väldigt gott skick bortsett från ett rosthål på ena skärmen och lite ytrost på bakluckan. Löpande kostnad blir bränsle för några hundralappar i månaden och en billig service en gång om året. Visst, sämre komfort, men det blir bara jag som kommer att köra denna bil och jag bryr mig inte så mycket, tänker främst på de 3800 kr jag sparar in hehe. Sen gillar jag gamla Volvobilar också.
hade denna bil inte funnits, hade jag nog köpt en billig Kia, Skoda eller Hyundai istället för 20-30000 kr och kört tills den gav upp.
Volvo är grymt, tycker dock de är snyggare med lite rost än när någon slipat o målat skärmarna, men ska du bara tanka för några hundralappar så kommer du bara komma några hundra meter
Ingen fara i detta fall, kommer jobba hemma framöver, och endast åka 2 mil om dagen till och från kontoret två dagar i veckan som max. En B23 av denna årsmodell dricker ungefär en liter milen.
Ingen stor kostnad. För långfärd har vi en V70 med VEA-motor, dricker runt 0,5 vid långfärd och lätt gasfot.
Vet inte om 940 har sämre komfort, en fin 940 turbo automat är något jag egentligen skulle vilja ha… vet dock en annan i hushållet som inte vill ha en på garageuppfarten