Komma undan billigt med bil

Skulle inte säga att det är dålig komfort i en 940. Betydligt bättre än massor med nya bilar. Sköna stolar. Hyfsat tysta i kupén. Delar i mängder finns överallt billigt. Man kan göra allt själv på dom.

Haft ett flertal. Nog bästa volvon som tillverkats. En lågmilad -98 vore fint. :+1:

1 gillning

Värdeminskning? Frågan är om jag inte får ut närmare 15k för den V70 jag köpte för 15k för tio år sedan. :smiley:

Jag räknar med 5k i reparationer per år, men blir glad när jag kommer undan billigare. Till det kommer billig försäkring, besiktning, några däck ibland och soppa (ca 0,85 l/mil pga kort pendling som huvudsaklig transport).

Bortsett från driftsäkerhet, komfort och prestige så hade jag nog varit mest bekymrad över krocksäkerhet och aktiv säkerhet i en gammal häck. 940 var ju ingen skitbil när den kom, men den får ju storpisk av nyare bilar, till och med mindre och franskare sådana. Här ett ovetenskapligt experiment med tantbilen Renault Modus från 2015.

3 gillningar

Instämmer, har bara ägt volvobilar, dock ingen 940. Dock, när jag startade upp denna skramlade det betänkligt i kupén från diverse plastdetaljer och det vibrerade allmänt mycket från motorn/skakade i ratten. En 91-a GL.

Ska gå över den, har endast provkört den i några minuter. Ska bli spännande att se om jag kan hitta reservdelar till några trasiga interiördetaljer (bälteslås t.ex.). Kollade snabbt på bildelsbasen men hittade nada. Borde finnas mängder med nedplockade inredningar.

/

Bästa är nog volvoforum/köp,sälj på Facebook eller åka till bilskrotar där man fortfarande får plocka själv. :+1:

Krockskydd är ju så klart utmärkt. Aktiv säkerhet är inget som behövs. Åtminstone inte för majoriteten av Sveriges bilförare som lärt sig köra ordentligt. Allt skräp som plockas på en bil idag är ju bara för dom ska tjäna pengar. Orkar man inte vrida huvudet för att kolla döda vinkeln utan måste ha en lampa i sidospegeln, eller ett system som håller dig kvar i din fil, eller häver en sladd åt dig, eller parkerar själv, eller backkamera, eller alla andra onödiga funktioner så kanske man ska göra annat än köra bil. :smile:

Prova att hoppa mellan en gammal Volvo med väghållning som en leverpastej, och en modern bil med vettiga hjälpsystem. Jag tänker inte så mycket på parkeringssensorer etc utan på att det är en enorm skillnad på bil och bil i hur lätt det är att undvika en kollision.

1 gillning

Jag ska ge dig min bil, en Toyota Yaris från 2018. Inköpspris kanske 130t kr idag för en motsvarande.

Kontantinsats 40000 Kommentar
Ränta 4500 5%, samma som du använt
Skatt 360
Försäkring 4100 Helförsäkring
Service 2779 Det lägsta pris jag fick upp hos Meca i Göteborg. Märkesverkstad tar ca 5500
Däck 1773 Jämförde priset på Goodyear Efficient Grip (sommar) samt Nokian Hakkapelitta 10 (vinter) hos Bythjul. Blir i snitt ca 1,8 ggr dyrare med däck för V70 än för Yaris (under antagandet att de håller lika länge)
Snittförbrukning 0.5
Drivmedel 16500 Räknade om från 0,4 till 0,5 l/mil. Antar att V70:n också är bensin
Värdeminskning 19000 Tog 15% per år, samma som du gjorde på volvon (verkar rimligt)
Totalt per år: 49012
Totalt per månad: 4084

24% billigare, sparar 1289 kr/månad jämfört med V70:n.

På leasingbilen har du fördelen att du inte behöver ligga ute med kontantinsatsen. Men det är bara värt 700-2000 kr/år efter skatt om du skulle sätta pengarna i sparkonto (2,5%) eller på börsen (7%), så det gör inte så stor skillnad på marginalen.

1 gillning

Tack för bra svar!

Själv tror jag inte jag skulle köpa en gammal volvo från 90-talet i första taget :slight_smile: Ligger väl något i att ändå ha en bil som känns ok också.

Jag kan nog ändå tänka mig att lägga ca 1500 - 2000kr mer i månaden för en ny och fräsch bil som är ganska rymlig jämfört med en liten gammal variant.

Men kunde man få en bil för ca 100 000 att hålla i ett antal år och snittkostnaden per månad skulle hamna på 3000-3500kr för allt så hade det kunnat varit värt det.

Verkar ju inte heller som att begnagnatpriserna gått ner än efter de heta corona/komponentbriståren. Kanske kommer här framåt hösten.

Volvo v70 mellan 2001-2008, du får ett hyggligt exemplar för 15’-30 och som alltid med just Volvo i Sverige är att det finns kunniga mekar i nästan varenda by.

Tung, trygg och törstig.

Vi är inne på vår andra, en -04 (2.5t) med 22000 mil på mätaren, rostfri, lättmekad, rejält lastutrymme och bekväm på långfärd. Vi sålde vår första som var en -01 (2.4t) med 27000 mil som vi trodde hade fel på växellådan (enligt verkstaden) men det visade sig senare vara ett hjullager… Ingen rost på någon av dom.

Total kostnad till dags dato klockar in på strax under 65.000:-, då skruvar jag själv förutom hjulinställning.
Det går att komma ner mot 0.7L/mil på långkörning.

Edit:
Total driftskostnad (inköp, värdeminskning & rep.) är 145.323:04 (2422:05/mån).

1 gillning

Opel Astra som jag redogjorde för tidigare i tråden uppfyller de kraven med god marginal. Det är en ovanligt rymlig bil gällande last.

Jag landade i den bilen eftersom jag ville ha en nyare bil som skulle vara billigare än andra jämförbara bilar. När jag tittade på bilar kostade i princip alla 80-100 tkr, oavsett märke. Sedan tog jag ”parametrarna” och gjorde sökningar och fick då upp Opel Astra Sports Tourer.

Den generation jag hade var 2010-2015 och den har kvalitetsmässigt varit lyckosam. Sedan är Opel en ”tråkig” funktionsbil. Den känns heller inte modern. Man kan jämföra med Kia Ceed som är en snarlik men betydligt mer populär modell. Det gör att den också är betydligt dyrare.

Automatisk inbromsning samt saker såsom att bromsen blir redo (och tar hårdare/snabbare) när bilen tror att en kollision är nära kan vara skillnaden mellan att krocka i 70 och 50 km/h. Och det kan utan vidare vara skillnaden mellan liv och död.
Bara en sån sak som ett ljud som säger åt dig att du behöver bromsa kan sänka reaktionstiden med 50 millisekunder.

Det är inte nonsensteknologi.

Nya bilar har också lagt mycket mer krut på bra deformationszoner (så det är svårare att bli ihjälklämd t.ex.).

2 gillningar

Exakt. En bil som t ex Volvo 940 var nog bland de bättre när den kom men är helt omsprungen av i stort sett alla moderna bilar idag.

Ligger mycket vettigt iatt köpa en kvalitetsbil. Ex en lite äldre Toyota som klarat rosten. Däremot har jag rejält dåliga erfarenheter av ex “VAG kvalitet” efter att bilen nått 10 år och 15000 mil och det börjar ofta innan dess. Går sönder för ofta. Ex bakhjulslager ,kärvande bromsok , pajade pumphjul av plast i vattenpumpen innan 10000 mil och div sensorer och flera böjskadade kablar vid dörrar och baklucka. Äldre 940 ägde jag några år. Robust och driftsäker i grunden men “moderna lullullet” var ofta köpt av “lowest bidder " dvs smäck. Tappade man fjärren fick man leta delarna och centrallås och fönsterhissar , och annat strulade av och till. Om AC:n skojade man " Nyreparerad eller paj i en Volvo”

Det absolut värsta som finns är moderna säkerhetssystem i bilar. Det första man gör på alla nya bilar, inklusive hyrbilar, är att försöka stänga av alla värdelösa hjälpsystem.

Kan på allvar känna att jag inte vill ha en ny bil pga. alla komplexa skit system som stör mig konstant när jag kör. Piper, blinkar, bromsar och styr. Fy fy fy fy vad kasst.

Haft ett inbrott i en bil, aldrig några trafikhändelser trots minst tusen mil per år på landsväg utan vilt stängsel.

1 gillning

Har farbror en telefon med nummerskiva också?

2 gillningar

Nej men en hel uppfart full av nya bilar som är extremt irriterande.

Fast nu handlade min post om just de system som inte var värdelösa, utan som faktiskt är bra och hjälper människor.

Att påstå att vissa av systemen inte förhindrar olyckor är att ljuga.

Dålig jämförelse. En telefon med nummerskiva förhindrar inte liv från att räddas.

Tack.
Nu känns det som att jag vet bättre till nästa gång.