Skickade en låneansökan till Handelsbanken där vi har Bolånet för att finansiera en “ny” bil.
Blev kontaktad av en handläggare som meddelade att banken ej längre tillhandahåller produkten “Bil o Fritidslån” och att den finansiering som kan erbjudas är blanko eller att utnyttja utrymmet på bostadslånet.
Räntesatsen är som man kan förvänta sig kring 5 eller 9% beroende på vilket vi väljer.
Jag ser inga direkta fördelar med blankolånet så frestelsen att låna på huset finns.
Dock har jag principiellt svårt att låna på huset när pengarna ska användas till en förbrukningsvara som en bil, vilket leder mig till att fundera i detta forum.
Befintligt bolån är knutet ett år till, till låg ränta och vi amorterar 2%, närmar oss 50% belåningsgrad men kommer såklart längre bort om vi tar lånet.
Enda fallgropen jag kan komma att tänka på är att inte binda den nya delen så vi kommer i otakt när det blir dags att omförhandla det större bostadslånet. Den tillkommande delen kommer mentalt behandlas som förbrukningslån och amorteras av inom bilens livstid.
Jag är ännu mer skeptisk till att låna av bilhandlarens kreditgivare men om det finns såna vettiga alternativ så blir jag gärna omvänd.
Hatar att låna och gör det därmed sällan, men bilen är ett nödvändigt ont.
Jag förstår inte riktigt varför du inte skulle låna på huset? Det bästa alternativet om man måste låna, oavsett vad man ska låna till, är att låna till bästa räntan. Generellt har man bäst ränta på huslån.
Att ta ett separat billån för att inte låna på huset är mest en mental bokföring som du kommer förlora pengar på (om nu billånet inte har en lägre ränta pga kampanj eller liknande).
Jo…Lägsta räntan är vettig. Men se till att amortera motsvarande värdeminskningen på bilen . Köper du ny bil blir det mycket pengar . Inte sällan vettigt med 50.000 i kontantinsats och över 50.000 Sek per år amortering efter det i flera år.
Jag förstår mig inte alls på sånt slöseri… Min extremt pålitliga och problemfria bil av Japanskt tillverkning betalade jag 30.000 Sek för och det var snart 10 år sedan. Lite rost på skärmkanterna bak men det är penselfixat bra nog. Försäkring < 2000 Sek per år är lagom.
Tänk på att använda alternativregeln med 10 års amortering om du har gamla lån, annars “smittas” de befintliga av amorteringskrav.
Vet inte om det är en allmän regel att det inte får vara mindre än 10 år men min bank envisades med att jag inte fick lägga in det på kortare tid, men det går givetvis bra att amortera extra eller betala av det i förtid.
Du har alltså en bil som är värd, vadå, ett par tusenlappar idag, och du försäkrar den för ungefär samma belopp årligen? Det om något är väl slöseri.
Vidare är det ju många, mig själv inräknat, som gärna betalar en slant för att åka komfortabelt, bullerfritt, och inte minst säkert. Jag kör hela familjen med tre barn dagligen och det är inte aktuellt att göra det i en burk som blir mos vid minsta incident.
Glöm inte bort att amortera mer bara, annars har du tagit ett billån på 30 år, vilket även om räntan är lägre, kommer kosta rejält. Om du t.ex lånar upp 150k på ett bolån som du betalar av på 30 år, och vi antar ränta 5% innan avdrag samt inflation på 2%, så kommer nuvärdet av alla amorteringar och ränteinbetalningar vara 178k (att jämföra med ett dyrt lån på 9% som betalas av på 5 år som bara får en totalkostad i nuvärde på 168k). Förvisso enbart monetärt nuvärde beaktat, att skjuta på betalningen är ju också värt en del.
Har du övervägt leasing? Blir snabbt ett bra alternativ om man räknar mot 9% ränta på en rejäl slant. Men dom billigare leasing alternativen då. Inga 7k/mån utan mer 3-5k/mån.
Nope. Helt fel på det allra mesta du säger i detta fall.
Jag köper att jag hade en massa tur då jag valde bilmodell! En LEXUS från 90-talet. I många andra fall har du nog lite mer rätt…
Tur med bilmodellen. Ökar i värde varje år. Nog för sent nu att köpa dessa som bruksbil. Blivit lite för värdefulla och delar kan vara ett problem.
Ingen rost alls i bärande delar. Endast lite i bakre skärmkanter.
ABS och airbags, antisladd etc finns. Man säger att för oss som närmar oss pensionsåldern är dagens modernaste bilar som skall klara en sk 25% av fronten krock är alldeles för hårda. Tar tvärstopp. Vi äldre skadas klart värre i dom tex bryter nacken än i dom lite äldre bilarna med mjukare deformationszoner fram .
Försäkringskostnaden jag angav är självklart nästan enbart trafikförsäkring om jag skulle buckla till er andra med mina nära 2 ton bil. Den kan man som alla vet inte välja bort…
Bilen är en av dom tystaste som finns och funnits. Bla därför jag köpte den. Rejält med gummi i däckens sidor. Har fin fjädring som fungerar fint . Silkeslen nära ljudlös motor helt i aluminium och automat som växlar mjukt.
Mycket rymlig och har hel fin läderklädsel och alla tänkbara justerbarheter och ädelträpaneler och tjocka mattor mm. Man sitter kungligt bak.
Och Jo… Den gillar bensin men inte mer än ca 1 liter/mil 98 oktan vid rask landsvägsåkning.
Du får nog läsa på lite mer. Inte en chans att en japansk bil från nittiotalet är bättre än en modern bil med bra säkerhet typ Volvo, Tesla el Mercedes.
Mycket bra nog för mig och frun. Inget pling och plång och ljudliga varningar från bilen någonsin heller. wunderbar.
Numera finns det tycker jag en rejält trygghetsknarkande närmast löjlig självcentrerad riskminimering över dom högbyggda stridsvagnar med dator kontroll och svarta lådor värre än en av NASA:s rymdfärjor vi numera anser det vettigt att vi ska åka runt i och som kostar väldigt mycket.
Den utvecklingen slutade vara rimlig för många år sedan. Vikt och storlek borde revererserats för länge sedan och bilar bantats ned mot ca 1 ton.
Vi är snart 10 miljarder på jorden som skall samsas.
Varsin eldriven Scooter på 80 Kg kanske istället blir vettigast när temperaturen stigit tillräckligt här om några decennier.