Min far bor i en villa från 1920-talet med gammaldags gjutjärnselement. I början av 1980-talet bytte han ut oljepannan mot bergvärme. Det har varit lyckosamt och den tuffar på bra fortfarande. Han har även en varmvattenberedare. Jag tror den är separat från bergvärmen men jag vet inte säkert. Den sattes iallafall in i samma veva.
Jag förstår det som att dagens värmepumpar är smartare och bättre på olika sätt jämfört med äldre modeller. Det borde då särskilt gälla möjligheten att styra driften mot timmar med låga elpriser.
Vad kan man konkret göra med en sådan äldre värmepump? Finns det någon tilläggspryl att köpa som gör att den blir mer lik moderna alternativ?
Vill tipsa om Ngenic Tune som jag använder själv. Om man byter elavtal till ett timbaserat så styr den värmen i huset så att det sker när det är som billigast. Jag själv är väldigt nöjd bortsett från att den inte kan styra varmvattenproduktionen.
Huvudenheten som du kopplar till din router.
Innegivare som du placerar i ett rum som får representera temperaturen i huset.
Styrningen som du sätter mellan utetemperaturgivaren och värmepumpen.
De olika delarna kommunicerar med varandra över radio och sedan styrs värmepumpen genom att manipulera utetemperaturen, t.ex. ska pumpen inte gå pga högt elpris så sätts utetemperaturen till 20 grader m.m.