Hej. Har mätt noga på min äldre luftvärmepump av typ Sanyo123 från 2006 som värmer vårt hus från 70- talet på 160 kvadrat med två boende helt ensam ned till - 10 C . Dvs med dom enbart ca 1,4 % av årets timmar det är kallare typiskt här i Stockholm räcker den långt. Har en förbrukning hos pumpen av 4000 kWh årligen för värme och den bidrar de facto med 2.75 ggr så mycket värme. En ny Premium pump av bästa sort kostar härad 25Ksek minst på plats !. Den kommer att spara härad 800 Kwh ytterligare per år efter noggrann kalkyl med husets egenskap , historiska timdata för temperatur och kurvor över testdata för pumparna. Ingen lockande kalkyl då min gamla pump försämrats marginellt på 16 år och går helt felfritt sedan ny ! med enbart egen rengöring . Den får tuffa på ensam några år till!. Vettigare då att installera ex återvinning av ventilationsluft eller annat. Extra Isolerade vinden i år vilket inte kostade många tusenlappar. Även för att minska värmeläckage nedåt varma sommareftermiddagar från het! vind . Faktisk Årselförbrukningen låg på ca det dubbla för 20 år sedan. Då med 4 personer och tvåglasfönster (och el för 16öre kwh) .
Jag hade satt in en till i motsatt ände av huset om möjligt. Då lär du spara livslängd på din Sanyo ytterligare då de avlastar varandra och den nya pumpen lär vara effektivare.
OM pumpen lägger av nästa vinter kommer det vara svårt att få en ny installerad på kort varsel och då står du där med elradiatorer till kanske 3kr/kWh.
Så hade jag tänkt nu i dessa galna dagar.
Exakt så har vi gjort där hemma. Nya pumpen som huvudvärme, sparat ganska mycket, den gamla som stöd när det är lite extra kallt.
Jo jag har tänkt den tanken. Det är möjligt att jag gör så av flera skäl.
Värmen har dock svårt att ta sig ned en våning om Sanyo pumpen på nedervåningen pajar mitt i vintern. Då får vi nog flytta upp på övervåningen några månader och låta nedervåningen bli säg 15 grader av värmeläckaget uppifrån. Skulle funka rätt ok då vi bara är två. Skulle spara ännu mer el! En vettig väg framåt.
Värmeförflyttare verkar vara en bra investering i direktelhusen. Kostar småpengar och drsäar typ 5W.
Men så viktigt för att få upp vårmespridningen.