Liten fundering, vi ska flytta till en enplansvilla 145kvm i skåne som är byggd 2007. Vattenburen golvvärme med gaspanna, fjärrvärme finns inte i området.
Funderar på om man ska byta gaspannan till en luft/vatten värmepump för att få ner uppvärmningskostnaden.
Tror inte att den investeringen ökar värdet på bostaden då allt säljs dyrt iallafall.
Läst och hört lite olika, vissa tycker det är en bra investering och andra tycker att jag borde köra gaspannan så länge de håller.
Hur tänker ni?
Lite sugen på att komplettera mee solceller också.
Det väl lite av tiotusenkronorsfrågan. Elpriset är ju starkt korrelerat med just gaspriset eftersom gaspriset driver marginalpriset på kontinenten ganska mycket, så om gaspriset går tillbaka till pre-2021 års priser torde elpriset följa med.
Historiska gaspriser *15000 vs historiska elpriser * 5000 ?
Vilken återbetalningstid ger det?
Och om du byter nu, och i princip hela årets energiförbrukning ger en besparing på (15000-5000)*3 = 30000 och därmed betalar 25% av investeringen på en säsong, och räknar med att vi troligtvis har höga elpriser ett bra tag framåt?
Dessutom , modernt hus med golvvärme och välisolerat. Det ger optimala förhållanden för en luft / vatten värmepump i Skåne. Hade jag planerat lägga om golvet hade jag tagit in en firma som spårat ner golvvärme i plattan också. Det gör 25% lägre elförbrukning jämfört med en högre framledningstemperatur.
Har man möjlighet till rationell vedhantering* och tillgång till billig ved och kan tänka sig lite vardagligt omak är ju vedeldning svårslaget, även vid större värmebehov.
Plats kapa/klyva ved under tak
Plats förvara ved
Smidigt sätt få framved till pannrummet
Praktiskt utformat pannrum
Modern vepanna med viss automatik
Rejält tilltagna akumulatortankar
-Tänk stor vedbod där klyven ved förvaras på pall. Flyttas till pannrum med palldragare/traktor. Ett par pallar ved förvaras i själva pannrummet. Vet många som har det så. Då upplever de inte att det är så stort besvär.
Sen kan man så klart alltid ha enklare varianter. Klyva ved utomhus. Bära in i källare för hand. Elda flera gånger om dagen osv. Det gör jag själv men då blir det så klart mer jobb.