Har ett garage på runt 30 kvm på gjuten platta och bra isolering i golv, tak och väggar byggt för 3 år sedan.
Tidigare ägare har haft direktverkande el som uppvärmning i garaget.
Jag har tänkt mig köra underhållsvärme i garaget och har då funderingar på att installera en enklare luftvärmepump för att få det långsiktigt mer ekonomiskt.
Finns det något hum om vad återbetalningstiden för en luftvärmepump är i detta fall? Är det en no-brainer att byta till luftvärmepump?
När jag kikar på luftvärmepumpar så verkar det finns hur många olika modeller och märken som helst att välja på. Hur ska jag orientera mig i djungeln?
Återbetalningstiden på investeringen beror såklart av flera parametrar, bl a av elpriset och vilken modell du väljer.
Jag satte in en premiumpump för ca 25’ i sommarstugan och sänkte elkostnaderna med 15’ första säsongen. Då blir det såklart en nobrainer.
Men om då ett garage av denna storlek med denna isolering kräver väldigt lite kwh för att hålla underhållsvärme kan återbetalningstiden på lång tänker jag?
Vad är rimligt för detta garage att det krävs i förbrukning för att hålla värmen med direktverkande? Jag har ingen aning.
En enkel modell är att veta att samma mängd energi kommer gå åt oavsett uppvärmningsmetod men att mängden köpt energi minskar. Du har COP och SCOP som är coefficient of performance. Har du COP3.0 så går det åt 1kW köpt energi för att få ut 3kW. 2kW kommer alltså ”gratis” via energi i luften.
Vet du att det går åt 3500kW/h att värma garaget med direktverkande el så kan du enkelt lista ut vad nya mängden köpt energi kommer att vara och vad avbetalningstiden är.
Tillägg: jag personligen tycker avbetalningstider är stökiga eftersom man då jobbar med obestämda förutsättningar. Avbetalningstiden för en värmepump kan vara 3 år med dagens elpris men imorgon kan det vara 100års avbetalningstid (mycket otroligt men risk/chansen finns ju). Alla konsulter älskar att ge siffror i form av avbetalning eftersom köparen tror de får svart på vitt. Jag tror det jag menar är att ändra uppvärmningsmetod (inte energieffektivisering eftersom samma mängd energi går åt) i syfte att spara pengar är lite som börsen, det är en gamble eftersom vi inte vet morgondagens elpris.
Jag satte in en värmepump med underhållsvärme i mitt fristående isolerade dubbelgarage i mellansverige för många år sedan.
Jag har ingen mätning av energiåtgång på garaget. Jag kör pumpen uppvärmningssäsongen och den står normalt på +8C. Viktigt är dock även att jag i perioder som kan vara flera veckor eller ibland månader även värmer till ca 16 grader för att mecka med hobbybilen vintertid.
Mitt garage är på 50 kvm. isoleringen i snitt motsvarar nog ca 10 cm mineralull
Ytan mot uteluften är ca 2,5 x 8 x 4 + 50 = 130 Kvm. och nedåt 50 kvm . Golvet/grunden håller härad 4 C vintertid utan värme på dvs läckaget nedåt är nog inte stort med 8 C i garaget. Gisssar på att 25% går ut den vägen.
När det är kallt ute säg -10 blir värmebehovet med 16 C i rummet ut genom tak och väggar. 26 x 130 * 0,038 / 0,1 = 1,3 kW. Och därtill skattade jag ca 0.4 kW ned genom golvet. det ger 1.7 kW. Stämmer rätt bra med minnesbilden av vad en 2 kW värmare klarade innan värmepumpen.
DVS vintertid med -10 C ut och 16 C inne drar garaget 41 kWh per dygn. Inte kul alls.
Däremot när jag kör 8 C stabilt vintertid och medeltemperaturen är säg +2 C utetemp lär den dra 0.4 kW. Även det stämmer rätt bra då jag brukade ha 8 X 40 W =320 W lysrör på OCH en 250 W termostatstyrd värmare som gick på om det var längre kall period.
Dvs i mitt fall.
värmepumpen jag har är modern inverter och lär vid +8 C inne och normal vintertemperatur på runt 2 C ute ge riktigt bra utbyte. Brukar inte anges i specarna. Gissar på värmefaktor COP snitt 4.
Det betyder att värmepumpen bara kommer dra häraden 100 W i snitt under 6 månaders uppvärmningsäsong i mitt fall. Dvs 2.5 kwh per dygn Det ger 2,5x6x 30 = 450 kWh på ett år vid +8 C.
OM jag inte haft pumpen hade det kostat 1800 kWh per år. Med kalkyl på 2 Kr/ kWh. ger det sparad kostnad årligen på 3500 SEK. Jag gav 13.000 inkl allt för 10 år sedan. Dvs en bra investering för mig.
MEN Att i mitt fall köra 16 C en månad sparar 1800SEK per månad i mitt fall.
Den stora fördelen med värmepumpen är dock en annan När jag vill jobba i garaget och jag kör full effekt är det möjligt att få ut härad 5-6 kW värme från pumpen med säg max 1500 W elförbrukning. Det värmer upp luften SNABBT. Nån timme räcker långt.
I ditt fall med ett enbilsgarage så får man modifiera kalkylen. Säg under förutsättning att du sällan/aldrig använder garaget som hobbylokal.
Borde gå att få till installationen med enklare pump för 15.000 totalt.
Om du sparar säg 2500Sek per år kanske det tar 6-7 år att få igen pengarna.
Vad man skall köpa är en bra fråga. Jag har en LG i garaget som hade usla billigaste kullager från ett U-land i fläkten som jag fått byta ut. En bekant hade samma problem med sin TOSHIBA.
Allt lull lull dom försöker sälja in med sensorer etc etc skulle jag försöka undvika. Köp en enklare inverterpump av känt märke med underhållsvärme! säg 8 C max. Många har 16 C som lägst och det är helt fel i ett garage.
Står inför samma val då jag har ett dubbelgarage som saknar lämplig uppvärmning. Är inne på att dra in fjärrvärmen då det bara krävs 2 meters dike mellan huset och garaget för att nyttja husets uppvärmningssystem. Bor i Luleå och vi har haft väldigt förmånliga priser på fjärrvärmen ett tag, men samtidigt finns en osäkerhet om det håller i sig i framtiden.
Några åsikter kring detta? Installationen tror jag går jämt ut. Däremot känns det som att underhållskostnaden är lägre på fjärrvärmen. Frågan är kanske om fjärrvärmen kommer bli dyrare eller om även elen fortsätter kosta lika mycket.
Jag satte in en extra luftvärmepump i huset ï oktober och kunde på så sätt stänga av 3 elradiatorer i vardagsrummet och en på våningen över där vi har sovrummet denna vinter.
Jag har gjort ytterligare energibesparingar, men rent krass har jag oktober - maj sparat 11290kr. `Sen investerade jag 1500kr i ved under vintern, så av de investerade 16835kr för pump och installation är över hälften insparat på en säsong.
Inne har jag hållit 20 grader.
Jag har räknat på tidigare års snittförbrukning per aktuell månad * årets kWh kostnad och tagit differensen mot den nya förbrukningens kostnad. På årsbasis är vi nere på under 70% av tidigare förbrukning och då har vi ändå en enhet till min fru kyler huset med varma sommardagar
När jag köpte en för några år sedan så sökte jag ‘bästa i test’. Jag ville ha den som var mest effektiv. När jag väl viste det sökte jag lägsta pris inkl. installation.
Den länkade Qlima-pumpen saknar en viktig parametern för mig. Jag kör pumpen hela vinterhalvåret på 8 Celcius inställt på uppvärmningen till vardags i garaget.
Det gör att pumpen drar mycket lite el. Eftersom den bara behöver värma några få grader i genomsnitt.
Qlima-pumpen du länkade till verkar inte gå lägre än 17 C. Väldigt obra om man nöjer sig med +8 C för det mesta. Skulle nog tredubbla elförbrukningen i onödan i garaget och köra pumpen 3 gånger hårdare i mitt fall.
Att kunna gå ner lågt i innetemperatur på termostaten kräver annat program för avfrostning etc. Många pumpar har inte den finessen, inte heller alla dyrare pumpar.
Definitivt en faktor. Vår Bosch pumps underhållsläge är bara 10 grader. Dock har jag köpt en Sensibo Sky så jag styr den genom den. Jag har ställt in så att pumpen bara startar vid 3+ och 72%+ luftfuktighet. Då kör den upp det till 10 för att sen stänga av. Drar väldigt lite! Saknar tyvärr individuell mätning på den pumpen så kan inte säga exakt. Dessutom hinner kondensvattet rinna bort mer när den inte kör konstant.
Under december körde vi 10 grader konstant. Drog ca 150-200kwh tror jag. Efter Sensibon fick jag ner det till runt 50kwh per månad. Sen är det ju svårt att jämföra pga av utetemp såklart.