Hej på er!
Har nyligen byggt klart ett dubbelgarage på 50 m2. Plats för 2 bilar o förvaring. Jag är bilintresserad och det var en STOR dröm när garaget blev byggt. Isolerat.
Är det för lyxigt med en luftvärmepump för underhållsvärme eller vad tycker ni? 22500kr installerat o klart eft rot.
Tråkiga pengar tycker jag i dessa tider. Hade ni kört eller väntat på bättre tider,?
Har så svårt att stå emot när det är nått jag villhöver
Men en fråga bara. Varför måste bilarna vara i uppvärmt garage? Jag är inte säker på att de mår så mycket bättre av det Eller är det bara lyxen med en torr och varm bil året runt?
Jag skulle säga så här, givet att det inte sabbar något i din ekonomi så kör på! Det är i linje med ditt intresse och min tes är att vi aldrig ångrar en kostnad på något som går i linje med våra värderingar och intressen så länge det inte sabbar för oss. Pengar är ju en resurs som faktiskt ska användas för att göra livet rikare och det här låter i mina öron som en sådan.
Sedan har vi en regel i forumet. I trådar som dessa så måste man sedan posta en bild.
Om man har bilintresse så vistas man i garget å pysslar/mekar me sin/sina bilar å då är det självklart att man vill ha de varmt i garaget…
Har man inge bilintresse så är garaget en bil förvaring bara..
Jag har inte ens vågat backa in i vårt garage eftersom jag misstänker att jag inte kommer kunna öppna dörren och komma ut. Är det bara jag, eller var bilarna så mycket mindre breda förr?
Skulle säga att det beror på hur mycket du hänger i garaget och var det är. Blir ju en viss skillnad mellan Skåne där du knappt har nollgrader och Norrland.
Ser lite komiskt ut i grannskapet (anno 70 tal) där det står feta SUVar utanför små skokartonger.
Det roliga är att även på den tiden, när herrn i huset skulle köra in bilen fick frun kliva ur, öppna porten och så kunde han köra in med passagerarsidan slickad mot väggen. Det är bara plats på förarsidan.
Svar ja, bilarna är större. Svensk P norm har ändrats, men inte i takt med SUVarnas intåg.
Klart TS skall ha värmepump.
Bygger man ett dubbelgarage för mekande så är väl 25000 inte ett skit i sammanhanget.och det är för något man vill göra som äe roligt.
No expenses is to muchm YLOO. You Live Only Once. . Garaget skall väl värmas? Då är VP bätte än element. Glöm inte ventilationen om det skall köras in mycket blöt bil.
Du kan ju köra en byggfläkt av nån skaplig modell, typ El-Björn som du slår igång några timmar innan du ska vara där. Om du inte vill lägga pengarna på pump. Går rätt snabbt att få tjocktröjevärme. Har en liten i radhusförråd jag byggt om till verkstad. Men hade jag haft garage hade jag nog velat ha värme hela tiden.
Nej. För H-E. Sätt dit värmepumpen. Blir mycket bättre!.
Mitt garage är i Stockholmområdet. Jag hade mitt varmbonade fristående dubbelgarage på 50 kvadrat i > 15 år med bara direktverkande el. Dyrt att värma det till trevlig temperatur. Drog ungefär som huset på 150 kvadrat pga sämre isolering etc. Hade det oftast bara på 6 C vintertid . Typ en vägg under jord sparade lite värme och jämnade ut. Gick åt ca 1300 kwh under vinterhalvåret för att hålla 6C skattar jag . Gick att mecka vintertid med 2 kW värme på runt fötterna. Gjorde det sällan och värmde sällan upp länge.
Jag satte in en LL värmepump för knappt 10 år sedan. En enorm skillnad!
Jag har normalt underhållvärmesläget på som ger 8 C. Då drar den mycket lite så länge det inte blir säg under -10 C eller kallare.
Jag gör nog av med ungefär lika mycket kWh nu men meckar mycket oftare vintertid i garaget och när jag vill mecka vintertid sätter jag på värmen på ca 16 C som är lagom för fysiskt biljobb och man får massor med effekt från pumpen >5 kW och den blåser ca 45 gradig luft. behagligt nog på någon timme då den blåser nära där man jobbar.
Jag låter ofta värmen vara på vecklånga perioder när jag meckar. Och många gånger flera dagar.
Garaget fick en helt annan användbarhet. Mycket snabb uppvärmning och Om jag kört El-värme lika energiskt skulle jag riskerat propparna ibland och säkert eldat 4000 kWh och elementen luktade bränt damm när man haft dom av en period och kör dom hårt.
Dvs:
Välj en rejäl inverterpump med rejäl toppeffekt gärna 6 kW max värme och underhållsvärme ca 8 C.
Den jag har en LG kan ställas in på 8C eller minst 16 C. 9 till 15 klarar den inte.
Rekommenderar inte LG pump. Redan fått byta ut kinesiska kullager i innefläktmotorn tidigt och kompressorn börjar låta lite misstänkt nu. Trots att den max gått kanske 25% så mycket jämfört med min LLpump i huset.
Skruvade i ett 4-gradit garage senast idag. Inget vidare när händerna börjar bli sega.
Körde upp lite el-värme, men allt man tog i var ju fortfarande kallt. När det blir minusgrader är det ju handskar som gäller, men allt man skruvar med blir ju betydligt styvare/segare också.
Tycker du ska installera om du spenderar tid i garaget eller fint hålla värme i nybyggt isolerat.
Men behövs en sådan “dyr” värmepump för 50m2 öppen yta?
Fick för ett par år sedan själv installerat en värmepump i huset som vi endast använder till AC på sommaren, en Samsung så inget udda märke, 15 000kr monterat och klart.
Dock tror jag priset gått upp ett par k under senaste tid.