Är det lyxkonsumtion med en värmepump i garaget för mig som är bilintresserad?

Klart lillgrabben inte skall frysa när han lär sig meka. In med pumpen och sluta tjafsa.

2 gillningar

Nej kanske inte, men de dyrare är tystare både inne och ute, håller högre kvalitet och har fler features. T ex är det inte alls pumpar som är bra på underhållsvärme i temperaturer <16 grader, eller har möjlighet att styra efter tidsschema, med app eller liknande. En bra modern premiumpump kan du styra på distans och t o m efter timpris om det är aktuellt.

2 gillningar

Det är väl klart att det nybyggda garaget med isolering ska värmas upp också. Kalla fuktiga verktyg och kalla fuktiga väggar är ingen hit, det senare en grogrund för mögel. Misstänker att byggkostnaden för dubbelgaraget vida överstiger kostnaden för värmepumpen.

Som någon annan i tråden skriver, satsa på en pump som kan värma lägre än 16 grader som verkar vara standard för luft/luftvärmepumparna. Wifi-styrning är ju också nice, på köpet får man bättre kontroll över hur mycket energi den drar.

Är det varmt i garaget kan man ju förvara sånt som inte får frysa som målarfärg mm där.

Vi har ett barbord med stolar i garaget och där har det druckits mycket kaffe och öl genom åren, men det finns alkohol- och koffeinfria alternativ :wink:

2 gillningar

Ja det låter riktigt fint.

Jag är också bilintresserad, så förstår din tanke. Jag hade också önskat ett uppvärmt garage. Där man kan pilla med bilen. Även fantastisk tid att spendera med barnen. Att ”dona” och fixa tillsammans. Det blir fina minnen för dig och din son :pray:

Kör på! Vi lever en gång.

1 gillning

Har du isolerat så måste du väl ha värme på?

2 gillningar

Sambons son måste fälla in backspeglarna på hans Tesla när han ska ta in den i vårt garage för att meka. Han lyckades faktiskt byta bromsskivor och belägg själv (den var begagnad när han köpte den).

Nu är det mycket mer plats inne i garaget än vad porten är bred så går den bara in så är det ok.

Men svar ja, bilarna är bredare idag än på 60-70-talet.

Klart du ska ha en värmepump men du vill inte ha det alldeles för varmt där inne när du vara lagrar bilen. 8C är lagom.

Sen är gamla garage helt klart för små för moderna bilar 5x2.2m är ett rätt vanligt mått från 50 talet. Att det fanns ett tillräckligt stort garage att köra in i var en av grejerna som gjorde att vi valde vårt hus

Ska du vara och mecka i garaget under vintertid så bör dubju ha lite värme också. Händerna funkar mycket bättre om de inte är stelfrusna.
Om du inte har värme blir det lätt att du skippar meckandet…

Så kör på!

Old man parks his car (ENGLISH SUBTITLES) - YouTube

Impad att så många här ens använder garaget till sina bilar. Vi tycker det är bekvämare att ha den utomhus överlag. Slippa hoppa in och ut och stänga porten och dra in massa fukt,salt och värmen går ut. Slipper att ungarna slår i dörren i saker med mera. Sen hade vi inte haft plats med alla grejer om bilen stod där. :zipper_mouth_face:

Visst skönt att slippa skrapa rutan men går att tina med appen/schema med elbil.

Jag hade mycket hellre haft en carport. :rofl:

Håller med, för bilar man använder till vardags föredrar jag nog carport framför garage. Men TS skulle ju ha garaget som verkstad, det är ju en annan sak.

Fast nu är det ett mekargarage.
När det bara gäller att parkera bilen så föredrar jag carport, fast den är numera cykelförråd…
Garage är som hårddiskar, de lagrar binärt. Nya eller fulla…

En motor/kupevärmare och ett eluttag för detta så räcker det långt för en bil stående utomhus.

Att köra in en slaskig bil i ett kallgarage eller ett varmgarage varje kväll, utan ordentlig möjlighet att torka upp den gör att den rostar på nolltid.

1 gillning

I egen erfarenhet så har kostnaden för värmepump långt överstigits av vad jag sparat genom allt hålla byggnaden och grejer i den över frosten (samt att luft-luft också tar bort fukt som är ett redigt plus)

:rofl:

Verkligen! Men man kan ju diskutera om det är garagen som är för små eller bilarna för stora. Min slant läggs på det senare.

@Jabinski Ska du mecka och liknande som en del av intresset - sätt in luftvärmepumpen. Ska du oroa dig för att din(a) älskling(ar) fryser - låt bli. :slight_smile:

De finns två varianter av bil användare…
Dom som har bilen till transport struntar stort sätt i bilen eller var den står…
Sen finns dom som har bil intresse… Dom har sitt garage för sina bilar å de som har med bilar å göra… Inge annat skit i garaget som gräsklippare, spadar, cyklar å annat bråte…
Kollar man på typ hemnet så ser man många hus där garaget är ombyggt till annat… Inge fel i de för dom som inte är intresserade att ha bil där…
Sen är det inte enkelt att förklara hur stort å varmt ett garage ska vara för en som inte har bilintresse…

1 gillning

Man är ju i garaget o pysslar med verktyg o målar ibland osv. Sen funderar jag på pingisbord när kidsen blir större…

Det torkar ju upp när man haft inne en fuktig bil osv… :smiling_face:

Jag har haft lyxen att rita mitt garage helt själv och då var det för mig väldigt viktigt att barnen ska kunna öppna dörrarna utan att slå i en vägg eller liknande .

Vi har inte fyllt på med massa saker utan har hyllplan längst med väggarna o en platsbyggd arbetsbänk mm.

Det som var fruktansvärt befriande var att slänga all skit från det gamla fallfärdiga rucklet! Alla bra o ha grejer som stått i fukt o möss som skitit osv. Usch!

Nu är man mer öppen o noga för vad som ställs in o inte! Men det är väl för att jag vill ha ordning när man slitit så för att få ihop bygget :face_with_hand_over_mouth::smiling_face::+1:

1 gillning

Tack för svar:)

Jag har som tanke på att sätta in en pump med underhållsvärme. Kan hålla 10 plus o mer. Många pumpar går inte under 16 grader o det känns lite onödigt varmt om man inte är där o fixar då såklart! :blush:

1 gillning

Anledningen till priset är att det är 5 års garanti ( trygghetsknarkare) och den har underhållsvärme vilket innebär att jag kan ha runt 10 grader. Andra modeller går inte under 16 och det är för varmt om man inte är ute o pysslar såklart​:smile::smile::smile:

Yes yes. Uppvuxen med 6 portars garage/verkstad så det är trevligt. Men vanligt småhus har ju oftast bara enkelgarage. :smiling_face: Farsan la golvärme där med vedeldad panna.

1 gillning