Uppvärmning av isolerad garage

Fram till nu har jag använt direktverkande el för att värma upp garaget. Inte haft någon mätning på förbrukningen, men det känns som om det kan bli väldigt dyrt i år om jag fortsätter likadant :person_facepalming:
Har senaste vintern haft 5-8 grader i garaget.
Har vattenburen uppvärmning i huset, men känns som ett stort projekt att dra ut ledningar till garaget som inte sitter ihop med huset.

Dags att installera en värmepump?

Hur gör ni andra med garaget?

Känns väl som ett perfekt case för en enkel luft/luft-värmepump?

3 gillningar

Innan man lägger pengar på det kan man ju fråga sig själv hur viktigt är det med uppvärmt garage?

Är det ett måste, om så är nog en luft luft pump bra. Eller så sätter du in en liten kamin och eldar periodiskt :joy:

3 gillningar

Jag föreslår att du mäter förbrukningen på din nuvarande lösning :slight_smile: Eftersom det är isolerat och du bara håller det på frostfritt så kanske det inte drar så himla mycket.

Jag har ett avfuktningsaggregat och sedan värme med en byggfläkt. Men i år funderar jag på att ta in färger och annat som är frostkänsligt i huset och låta det vara kallt i garaget. Avfuktaren håller luften torr så saker inte rostar och möglar.

Är ett måste när man isolerat.
Är det oisolerat kan man hoppa över uppvärmning

2 gillningar

Det är tanken. Hålla frostfritt.

Funderar på om man kan värma lite extra under timmar det är billigt (om det blir några billiga timmar dvs) och köra frostvakt resten av dygnet.

Då kanske frostvakten inte går igång så mycket under dyra timmar

Har avfuktning, men ingen fläkt.
Tänker också ta in kemikalier

Avfuktare av värmepumpsdesign (dvs de flesta som används inomhus) klarar inte att arbeta under 5C och absolut inte runt nollan.

Sedan genererar de ju värme i sig.

Hade jag haft ett garage på typ 30kvm som är isolerat hade jag satt in LLVP. I brist på det sänkt temperaturen till lägsta som en avfuktare kan gå på.

1 gillning

Fast jag har the real shit. Munters MG90.

Har inte alltid haft bilen i garaget, men tänker på faktumet att man behöver värma 2 ton bil varje natt man har den i garaget :laughing:

3 gillningar

Bra, det är en absorbentavfuktare. Men de drar 3-4 ggr vad en VP avfuktare drar.

Isåfall hade jag nog kallställt garaget och chansat på låg påväxt. Beror på var man bor.

Så länge man är < 75%RH och <5C är det lugnt. Verktyg kan man olja in.

1 gillning

Köra in en kall, blöt och vägsaltig bil i ett uppvärmt garage är att BE OM ROST.

Det minsta man kan göra är att installera en rejäl VP avfuktare. Men det blir svindyrt.

Bättre ha bilen ute, eller i carport och motor/kupevärmare på timer.

3 gillningar

Är en PHEV, behöver ladda den. Men kan givetvis ladda ute också.

Min förra bil rostade sönder och den stod ute hela tiden. Vi har ju haft milda vintrar där bilen stått ute i ett par plusgrader, alltid fuktigt och massa salt på bilen.

1 gillning

Då rostar den fortare om den står i ett 10C garage om man inte avfuktar ordentligt.

1 gillning

Här skriver du något viktigt!

Ett garage är antingen byggt för att vara uppvärmt eller kallställt. Det beror på om/hur man placerar fuktspärr/plast i väggarna osv. (Så att det inte fälls ut fukt inuti väggarna på fel sida plasten om man har annan temperatur än det är tänkt att ha.)

Hade en diskussion med snickarna då vi byggde vårt garage. Så det beror lite på hur garaget är uppbyggt om det är lämpligt att kallställa det eller inte.

Sen skriver du att du har en avfuktare då blir förutsättningarna delvis annorlunda då den tar bort fukten och underlättar en del.

Dock är det ofta enklast av flera skäl att hålla frost och fuktfritt i garaget på något lämpligt sätt. Typ 4-8gr. Att hålla grundvärmen i ett isolerat garage i mellansverige eller söderut medför nog ingen större elkostnad.

Att köra in en kall/blöt/snöig bil varje dag vintertid innebär dock att man släpper ut mycket värme och tillför mycket fukt så bilen dessutom lättare rostar osv. Så jag hade nog lämnat bilen ute.

Sen kan man hänga upp ett gammalt täcke eller liknande innanför garageporten, täppa till fönster, eventuella springor vid dörrar osv för att isolera de största värmehålen i ett garage om det ändå bara ska stå grunduppvärmt. Sen kan man då välja att köra in bilen ibland för upptining eller göra som jag åka till lämpligt shoppingparkeringsgarage några timmar så att bilen tinar upp på vintern.

6 gillningar

På vilka grunder är det ett måste? Har du en diffusionsöppen lösning?

Jag kan inte konstruktionen.
Men garaget uppfördes först utan isolering och jag bad om att den skulle isoleras i samband med att huset färdigställdes.
Då sa hustillverkaren att jag måste värma garaget och kan inte lämna den ouppvärmd.

Det är ju inte helt orimligt lär ju bli fuktbildning annars.