Fram till nu har jag använt direktverkande el för att värma upp garaget. Inte haft någon mätning på förbrukningen, men det känns som om det kan bli väldigt dyrt i år om jag fortsätter likadant
Har senaste vintern haft 5-8 grader i garaget.
Har vattenburen uppvärmning i huset, men känns som ett stort projekt att dra ut ledningar till garaget som inte sitter ihop med huset.
Jag föreslår att du mäter förbrukningen på din nuvarande lösning Eftersom det är isolerat och du bara håller det på frostfritt så kanske det inte drar så himla mycket.
Jag har ett avfuktningsaggregat och sedan värme med en byggfläkt. Men i år funderar jag på att ta in färger och annat som är frostkänsligt i huset och låta det vara kallt i garaget. Avfuktaren håller luften torr så saker inte rostar och möglar.
Är en PHEV, behöver ladda den. Men kan givetvis ladda ute också.
Min förra bil rostade sönder och den stod ute hela tiden. Vi har ju haft milda vintrar där bilen stått ute i ett par plusgrader, alltid fuktigt och massa salt på bilen.
Ett garage är antingen byggt för att vara uppvärmt eller kallställt. Det beror på om/hur man placerar fuktspärr/plast i väggarna osv. (Så att det inte fälls ut fukt inuti väggarna på fel sida plasten om man har annan temperatur än det är tänkt att ha.)
Hade en diskussion med snickarna då vi byggde vårt garage. Så det beror lite på hur garaget är uppbyggt om det är lämpligt att kallställa det eller inte.
Sen skriver du att du har en avfuktare då blir förutsättningarna delvis annorlunda då den tar bort fukten och underlättar en del.
Dock är det ofta enklast av flera skäl att hålla frost och fuktfritt i garaget på något lämpligt sätt. Typ 4-8gr. Att hålla grundvärmen i ett isolerat garage i mellansverige eller söderut medför nog ingen större elkostnad.
Att köra in en kall/blöt/snöig bil varje dag vintertid innebär dock att man släpper ut mycket värme och tillför mycket fukt så bilen dessutom lättare rostar osv. Så jag hade nog lämnat bilen ute.
Sen kan man hänga upp ett gammalt täcke eller liknande innanför garageporten, täppa till fönster, eventuella springor vid dörrar osv för att isolera de största värmehålen i ett garage om det ändå bara ska stå grunduppvärmt. Sen kan man då välja att köra in bilen ibland för upptining eller göra som jag åka till lämpligt shoppingparkeringsgarage några timmar så att bilen tinar upp på vintern.
Jag kan inte konstruktionen.
Men garaget uppfördes först utan isolering och jag bad om att den skulle isoleras i samband med att huset färdigställdes.
Då sa hustillverkaren att jag måste värma garaget och kan inte lämna den ouppvärmd.