Hade direktverkande el, åkte och köpte en enkel luftvärmepump på Julas rea.
Eftersom jag inte öppnar garaget särskilt ofta så håller sig luftfuktigheten ganska bra och aggregatet går inte särskilt mycket. Ångspärr i väggarna. Skönt med torra och krispiga kartonger och en veteranbil som inte luktar gammal båt. Jag har även förråd med garderober i garaget. Med mögelfria kläder i. Vardagsbilen får stå ute.
Exakt som dig (mekgarage, ej bilgarage)
I år blir det nog ingen uppvärmning då jag nog inte kommer spendera så mycket tid där, så kanske en byggfläkt i någon timma de dagar man trots allt planerar längre aktivitet. På sikt är nog planen en billig lvp. Det har inte riktigt varit tillräckligt dyrt för att jag ska ha brytt mig tidigare, så bra med en spark i arslet att ta tag i detta.
Kan man koppla in en sådan där själv (får man är kanske en annan fråga också, det är en vän som undrar…)
Tyvärr inte då luftvärmepumpinstalatörerna har lyckas muta/köpa till sig monopol på samma sätt som elektrikerna.
Om du däremot känner nån med certifikat kan du få köpa ut och installera utrustningen skälv.
Nu är jag ingen expert alls och jag har haft samma fråga själv. Huset är ihopbyggt med garage och förra ägarna har inte haft värme på där sedan någonsin. Men då kan man också tänka sig att huset läcker en del värme till garaget också.
Sen beror det ju lite på hur det används, har man bilen inne ofta så drar man ju in en hel del fukt. Även energirådgivaren jag snackade med sa att detta inte behövs värmas upp såvida man inte använder det. Tänk på alla sommarstugor som står kallt under vintern t ex. Men kör man inte in en snöig bil där heller.
Men personligen hade jag köpt en billig lvvp på jula för 10k eller vad de nu kostar om man vill ha värme. Normalt sätt vill jag ha det frostfritt iaf, men i år tar jag nog bara in färgburkarna istället…
Vänta vänta vänta. @Skogstomten är inne på något viktigt här.
Att ta en in kall, saltig och frostig/snöig bil in i värmen under vintertid är OBRA.
För att bilda rost på stål behövs syre. Processen snabbas som bekant upp av salt. Men den sista komponenten som behövs är någon form av energi, och det är ju värme. Om du varje natt tar in en bil som är snöig så kommer den saltblandade snön att smälta, kypa in i gängor och fogar och andra utrymmen och bilda stående saltvatten och ge bilcancerreaktionen energi via värmen. Över tid kommer du bygga lager av salt på lacken och i skarvar när vattnet dunstar. Blir mumma för rost och värdeminskning.
Jag hade parkerat bilen ute där den är byggd att tillbringa sin tid.
Själv har jag fjärrvärme i garaget (isolerat) men det är mest för att div kem, färger och annat inte ska frysa. Samt att jag tillbringar mycket tid där. Bilen har jag på uppfarten. Känns som sagt rätt onödigt att värma upp 2 ton stål varje dag.
Hur är ljudet från utedelen? Är lite orolig att störa grannarna med en luft/luft
Inte varit kallt än så kan inte svara ordentligt.
På hösten går den knappt så hörs inte alls
Ok, har direktvärmade el i garaget men avvaktar nog med VP . Frågan är om man ska parkera bilen ute istället och köra med dieselvärmaren för att slippa skrapa rutorna. Bilen blir ju som en stor kylklamp att ställa in i garaget
Fast motor och växellåda är ju rätt varma så det jämnar väl ut sig en del mot kylan i karossen.
Garage? Does not compute. Kör rejäl Volvo.
Hej;
En avfuktare å infra värme paneler.
Hade jag satsat på.
Jag är väldigt skeptisk til drt faktiskt, har hört folk vara rädda för det men aldrig med något belägg.
I förra huset hade vi uppvärmt garage, 16 grader från LLVP och en liten snål avfuktare. Var alltid bra klimat där inne, brydde mig aldrig om att rensa bort snö inna jag körde in. Nu står bilen ute och mängden rost på bromsskivorna har verkligen ökat markant. Märkte aldrig av det under den ljuva garagetiden men sen blev det väldigt tydligt hela vintern.
Så ett tips, @AimHigher, titta efter en som klarar lägre temp än 16. Verkar vara vanligt att man får välja mellan antingen värme 16 grader +, eller ingen värme alls. Vår hade Luftavfuktare inbyggt, men det fanns inget autoläge som slog över till det när det var 16 grader och fuktigt. Hade ju varit bra med
Skogstokig, hur mycket vatten var det med? Är det som där vi bor mest regn är det inte lika illa, vattnet rinner ju av.
Och salt? Moderna bilar har bättre rostskydd än äldre så problemet är mindre idag.
Man använder mindre salt på vägarna idag.
Vissa delar av landet är der ju för kallt för salt dessutom.
Dessutom ökar fukthalten i garaget.
Man behöver antingen ventilera ut fukten eller ha en avfuktare, båda drar mycket energi så det är inte bara bilen som rostar, det är även garager som ruttnar upp
Jag hade 11 gånger av 10 anvönt den elförbrukningen till en motorvärmare och kupevärmare. Varför värma upp 2 ton bil för att värma upp 5 liter motorolja, när sedan överksottsvärme från motorn ser till att hålla den varm med råge ändå?
Jag tvättar i princip aldrig bilen på sommaren, men däremot vintern och fokus är underredet.
Vi tog alltid in bilen helt blöt och även när den var täckt av snö, hade avlopp där det rann ner när det smält. Ofta saltade vägar på vintern. En Fabia från 2014.
Högre temperatur minskar den relativa luftfuktigheten, och det är det som spelar roll, inte hur mycket fukt det faktiskt är i luften.
På frågan om varför så var det komforthöjningen som motiverade. Så sjukt skönt att sätta sig i en torr och “varm” (16 grader) bil på morgonen och backa ner för den oskottade uppfarten och köra iväg. Ingen is på bilen, inget att skrapa, bra sikt och lyset fungerade optimalt istället för att vara igenisat. Ingen arbetsinsats från oss, bara kör in bilen när man kom och och sen var den i perfekt skick igen nästa morgon.
Hade vi inte haft uppvärmt och avfuktat så hade vi inte kunnat köra in varken en snöig eller blöt bil utan att få fuktproblem i garaget, och att lämna bilen ute när den är snöig/isig/genomblöt gör ju att man får 0 fördelar av garaget under de perioder där värdet kan vara som högst. Hade inte heller någon lust att borsta bort all snö, skrapa bort all is, torka bort vatten innan man kör in i garaget en vinterkväll.
Det drog el, ja. Men det gav verkligen högt värde! Sen hade jag absolut haft lägre än 16 grader om det gått, men det var inte möjligt på vår LLVP.
Vattenburen radiator kopplad på bergvärmen
Beror ju på var man bor också. I djupa norrland med -20 eller saltiga vägar i Malmö runt nollan.
Vilket beror på det? Om man får rost eller inte i garaget?
Ja, med dränering, avfuktare och värme så. Beror väl på varför man har ett uppvärmt garage. Man kan ha fler skäl än att värma hela bilen.
Men OM det är för att ha en varm bil att sätta sig i på morgonen så kan man ju ställa sig frågan vad den upp uppvärmningen och avfuktningen jämfört med att byta bromskivor några hundra mil tidigare och en motorvärmare och kupevärmare?
Jag är också tveksam till att du får samma effekt på motorn som en motorvärmare som faktiskt håller oljan driftvarm. Man får väl kolla hur fort motorn svalnar i ett uppvärmt garage.