Uppvärmning av isolerad garage

Det jag bemötte var om uppvärmning av garage leder till rost, och det tror jag inte det gör. Hög relativ luftfuktighet leder till rost. Högre temp betyder lägre relativ luftfuktighet. Avfuktare leder också till lägre luftfuktighet.

Varmt och torrt garage gör att bilen torkar snabbt, och när den är torr rostar den såklart inte. Är den sval och blöt (5 grader i garaget) så tror jag, för jag ser ingen annan möjlighet, att den kommer dels förbli blöt längre varje gång man ställer in den, dels kommer det vara svårare att hålla luftfuktigheten låg jämfört med vid hög temp.

Hur snabbt bromsskivorna rostar ser jag som ett tecken på avv ovan resonemang håller. Och rostar bromsskivorna så rostar allt annat som kan rosta med. Typ som en canary in the coal mine. Det är inte bromsskivorna i sig som är problemet.

Jag har absolut inte påstått att det är billigare desto varmare man gör garaget. Klart uppvärmning kostar, men det smakar också!

Högre värde per krona än en elektrisk motor/kupévärmare eller bränslevärmare?

Jag har garage men det är fullt med skräp.
Värmer bilen då det behövs med värmare, men inte för att jag vill eller behöver en varm kupé utan bara för att isa av rutorna. Elslingor i vindrutan gör det effektivt och snabbt.

Som bonus frigör jag hela garaget till frugans samling med skit vi kanske behöver någon gång i framtiden.

Vi använde garaget som både verkstad och förråd till saker jag inte ville skulle få fukt eller mögelskador. Som en förlängning av huset i princip. Ingen aning om värde per krona, men tveklöst högre värde

Garaget är ju självklart inte till för vardagsbilen. Den står ute. I garaget har man entusiastbil, verktyg och diverse andra grejer.

Har exakt samma fråga!! Har kört byggfläkt med termostat, men det blir lite onödigt dyrt.
Funderar på element med appstyrning mot Tibber typ Mill element.
På sikt får det nog bli en luft/luft värmepump.

1 gillning

Lite jobbigt då om man har endast en bil och det är en “fin” bil.
Bilar slits hårt ute i sol, regn och blåst.

Då får man skaffa en till.

Ca 200 kwh i November samt ca 400 kwh i december har min luftvärmepump sänkt vår förbrukning.

Gissningsvis kommer vi nå payback under våren om elpriserna fortsätter vara höga som medför att återbetalningstiden är under ett år för att få tillbaka investeringen på ca 10 000 sek för luftvärmepump + installation.

Nice, vilken temperatur har du haft i garaget under den tiden?

16 C nu då det är min temp på luftvärmepumpen och hade betydligt kallare innan inköpet. Kommer jag ihåg rätt så var det runt 10 C men mitt minne kan svika mig var iaf kallare än idag.

2 gillningar

Är inte en vanlig värmefläkt det enklaste? Du får roterande luft, vilket är en fördel.

Kan vara svårt att få till en temperatur man själv bestämmer.

Köper man en sån så förlorar man tyvärr energibesparingen med en luftvärmepump.

1 gillning

Ja, men du slipper kapitalkostnad och installation.

Att använda direktverkande el för att värma upp garaget kan bli mycket dyrt. En värmepump kan vara ett bra alternativ, men det kan också vara en stor investering och det kan finnas andra alternativ att överväga som isolering av garaget eller användning av en portabel värmare.

I mitt fall är det just att garaget är isolerat som gör att den måste värmas upp för att minska risken för mögel etc.

Jag har funderat på att ersätta befintlig luftventil med en sådan här: Europlast - FTX-aggregat vägg - Strömbrytare | Mini-FTX

Osäker på hur mycket man kan tänkas spara.

1 gillning

Känns ju lämpligt ja! Någon som räknat på lönsamheten i en sån för ett fristående garage?

Garage eller annan plats?

Som jag uppfattar den så kommer den först blåsa ut luft ur garaget, men om du har fler ventiler eller det inte är tätt vid porten lär kall luft komma in den vägen då det blir ett undertryck i garaget.

Sen när du drar in luft (som värms upp) blåser du ut varm luft i andra ventiler och vid porten.

Jag antar att garaget bör vara tätare än vad garage normalt sett är.

Den drar inte mycket, räknat på att den går dygnet runt ett helt år blir det 17,5kWh.
Inte mycket i elkostnader vilket innebär att det är inköpspriset och livslängden som är den stora kostnaden.

Om du sparar något är svårt att säga då den antagligen kommer öka luftcirkulationen jämfört med idag om du inte har någon fläkt nu, dvs du behöver kanske tillföra mer värme i garaget än vad du gör idag. Så det kan öka dina kostnader men du får bättre luft i garaget.