Först var tanken i ett rum jag tänkte ha kontor i. Men läste på recensionerna att det kan låta en del så går bort för mig. Men kom då på tanken att kanske sätta i garaget istället. Men ja, vårt port är inte så tät så är kanske en dum idé.
Ett garage är för bil eller andra fordon som jag ser de… Vill man ha ett kontor eller extra rum så kan man väl ha en friggebod eller atterfallare…
Vi har redan ett extra rum men det saknar ventilation helt. Har sovit där en gång och höll på att kvävas av dålig luft.
Jag öppnade nyligen upp en vägg och monterade dit en dörr till mitt garage och tanken är att bilen ska stå i garaget framöver.
Jag köpte denna Woods WDD80 | NetOnNet
Den har fått ner fukten från 75% till det inställda läget 60% och ökat temperaturen med 2-3 grader. Förbrukningen är 320w när den är igång på lägsta läget. Men slås av när fukten är nere på 60%.
Bara kört med avfuktaren i några dagar men ör nöjd än så länge ![]()
Angående uppvärmning av garage så känns det som en dyr historia dessa tider. Varför ska du värma upp garaget? Använder du det för någon typ av verksamhet eller för någon hobby eller dylikt? Tänk på att det är mer än uppvärmning som krävs, och speciellt huruvida du har bra isolerade väggar och eventuella fönster, de aspekterna kan verkligen försämra eller förbättra huruvida värmen stannar i garaget. Porten är obviously en faktor också, då de kan ”läcka” värme. Jag har en port från nordicdoor.se och UPPLEVER iaf att de inte läcker nämnvärt. Kan vara värt att ha i åtanke! Se hyperlänk om det är intresse för någon
Jag kör sedan ca 8 år en luft luft värmepump som värmer mitt varmbonade dubbelgarage på 50 kvadratmeter till ca 8 C vintertid i mellansverige. OM jag vill gå dit och greja höjer jag till 16 C. Då är det rätt ok i luften efter bara 2 timmar pga härad 4,5 kW effekt om det är säg 0 C ute. Innan hade jag direktel och höll frostfritt som lägst ca 5 C. Ångrar starkt att jag inte satt in pumpen tidigare
.
Man märker inte mycket på dygnsförbrukningen om man slår igång värmen över säg 6 timmar. Även när man drar ner till 8 C igen och pumpen inte går på ett bra tag märks inte mycket på timförbrukningen när den börjar arbeta igen. Svårt att förbättra tror jag.
Betalade 13000SEK totalt inkl montering med ROT på Rea för en LG pump om jag minns rätt. (Montering gick på under 1.5 timme för två montörer)
Man vill absolut ha underhållsvärme ca 8 C inställbar och bra data på pumpen.
Dagens pris är betydligt högre tyvärr pga bla efterfrågan men rätt sida om 20.000 SEK totalt borde vara möjligt för en bra pump för garaget.
Jag har nu bara ett 250 W element ställt på 5 C som backup. Borde nog vara på minst 1000 W för att klara frostfritt i stort om det blir säg -25 C ute flera dagar i rad och pumpen stänger av sig som en del gör.
Jag minns inga sådana perioder efter 1987 här.
Ångrar valet av LG lite nu då innefläkten började kvittra efter ca 4 år. Bytte lagren i motorn från absolut billigaste asiatiska som tyvärr satt i till BRA sort för 100 SEK totalt men det gick åt ca 3 timmars finmeckande pga ingen servicemanual. Hade jag köpt ny motor för 1300 SEK hade jag säkert fått samma 3 kronors kullager en gång till. ![]()
Min Japanska pump inne i huset funkar fint och har tuggat på helt felfritt och servicefritt förutom rengöring ( egen) i snart 18 år nu.
Har inte alltid haft bilen i garaget, men tänker på faktumet att man behöver värma 2 ton bil varje natt man har den i garaget ![]()
Att ha bilen i garaget denna årstid skulle jag undvika. Köra på saltade vägar och köra in en kall, saltig bil i ett varmgarage då har du snart förstört bilen. Du kommer höra hur den sakta men säkert äts upp av rost.
Har alltid min bil ute vintertid.
Jo.
Bil/bilar i dagligt bruk bor alltid ute. Van vid att borsta snö och skrapa is från rutorna.
Jag har hobbybil i garaget vintertid. Dvs endast längre tids parkering i garaget.
Okej då förstår jag. Kanske missade ngt du skrev tidigare.