FTX ventilation, erfarenheter?

Nja. Om huset har självdrag så har du fortfarande ventilation i huset. Du har fortfarande ventiler i huset (oftast badrum) där varmluft försvinner ut vilket skapar ett undertryck i huset som sedan via otätheter i huset suger in kall luft i huset. Ofta kommer luften in antingen via ventiler bakom radiatorerna eller att man har intag vid fönsterna. Börjar de vara äldre hus så byggdes de med viss otäthet för att säkerställa detta.

Tyvärr innebär ju detta att du får som mest ventilation under vintern och nästintill ingen under sommaren. Detta pga att temperaturskillnaden är som störst på vintern och på sommaren har du ungefär samma temp inne som ute. Detta innebär sämre klimat och högre energiförbrukning än vad som är nödvändigt.

@Daniel_Nilsson
Angående ursprungsfrågan så ja de hjälper mot radon då du kan bestämma luftflödet med antingen frånlufts ventilation eller FTX (till- och frånluftsventilation med återvinning).

Med FTX har man som någon nämnt tidigare filter på både till- och frånluft som man byter med jämna mellanrum. Detta är ofta uppskattat av allergiker. De är fullt möjligt att välja olika sorters filter beroende på hur mycket du vill rena. Där ett tätare filter ökar tryckfallet som fläkten måste övervinna och därmed ger en högre elförbrukning.

Med frånlufts ventilation så tar du fortfarande in luften via otätheterna så där hjälper ventilationen inte till att rena luften.

Angående ljud så kan man installera ljuddämpare för detta och om du bygger nytt placera aggregatet långt så de är långt borta från sovrum. Men visst du får ett litet ljud men de är samma ljud som du har i samtliga hyreshus byggda från ca 1970 och framåt. Är ett konstant ljud som jag nog påstår alla zonar ut.

Vad har du idag för ventilation? Vart kommer luften in idag? Går detta att stänga bort när du installerar nytt på ett enkelt sätt?

Några tankar som du kan fundera på om du vill installera FTX: Varje sovrum och vardagsrum ska ha ett tilluftsdon i sig. Sedan ska varje badrum och kök ha ett frånluftsdon till sig. Allt detta ska kopplas ihop med en ventilationskanal av dimension 100 för små utrymmen och 125mm för större utrymmen (125 på alla frånluft). Ventilationskanalen ska sedan in till ventilationsaggregatet för att därifrån gå ut i vägg och/eller tak. Finns de möjlighet att dra dessa kanaler någonstans? Vindsutrymme eller källare eller annan yta. Är de ok att bygga en låda längs taklist för att ta sig fram kanske? Ska du börja riva upp väggar odyl. för att göra detta så skulle jag säga att du kommer inte kunna göra detta av ekonomiska själ. Däremot kan de ändå vara fullt rimligt av komfort själ.

1 gillning

Jag tror man skall maximera diametern på rören, för att slippa smala rör med hög hastighet på luften i?

Även viktigt att man installerar ljuddämpare på till- och frånluften till ett FTX-aggregat. Med rätt ljuddämpning och aggregat så hörs inte anläggningen. En kollega köpte ett Swegon CASA, i princip helt ljudlöst.

1 gillning

Intressant, var hittar man sådana? Är det ett tillbehör från tillverkaren? Kan du länka?

Låt en VVS-firma designa rörsystemet åt dig så det blir rätt. Större rör kräver en större fläkt vilket i sin tur låter mer, så jag skulle rekommendera att en sakkunnig räknar på det så det blir rätt lufthasighet och luftutbyte.

1 gillning

Rätt angående låta någon designa det åt dig. Däremot betyder större kanaler ett lägre tryckfall och en mindre fläkt.

Är man orolig för ljud så finns de ljuddämpare för detta och om man dimensionerar dessa rätt så är de väldigt effektiva. Om man inte kan dimensionera dem så kan man göra de enkelt för sig. Längden har absolut störst betydelse så se till att ha en lång sådan så löser de sig. (standard är 500mm så välj en 1000mm så kommer du inte höra något)

@clearfm
Swegon CASA är ett ventilationsaggregat från Swegon. Bra grejer som är en av de största tillverkarna i Sverige.
Skulle dock säga att de inte är prisvärda för en villa då de är mer mot fastighetssidan.
Acetec får du nog mest för pengarna.

1 gillning

Tack! Kan du länka till dessa ljuddämpare du nämner?

Köper man dem från tillverkaren, tex Swegon, eller från andra företag?

Var monteras de?

Swegon CASA är för vanliga bostäder. Deras segment för större byggnader heter Swegon Gold. Själv köpte jag ett Flexit (norskt aggregat), ångrar att jag inte valde ett Swegon istället.

1 gillning

Ventilationsprojektören (Ventilationsentreprenören?) Väljer vart ljuddämparna skall sitta samt hur många och vilken storlek. Min entreprenör har snålat på detta och jag kommer att komplettera med en ljuddämpare på tilluftskanalen intill ventilationsaggregatet.

2 gillningar

Ja du har rätt, jag tänkte snett här på morgonkvisten.

1 gillning

Finns flera som gör ljuddämpare, Swegon, Lindab mfl.
Skulle föreslå att detta köps av entreprenören och att du tar in priser från flera om du inte känner att du har koll på detta. Varierar ganska kraftigt i pris beroende på beläggning så bra att priskolla. Annars om du gör de själv kan du använda dig av tex luftbutiken eller liknande.

De monteras på till- och frånluftskanalerna. Har du känslig placering av ute- eller avluft kan de vara värt att sätta även där. Sällan du behöver dessa.

1 gillning

Jo de säljer även till vanliga bostäder men tar vi Swegon CASA som exempel är de som att du köper Mercedes istället för en Kia. Inte säkert att de finns så mycket skryt faktor på ventilationsanläggningen hemma :slight_smile:

1 gillning

Har installerat FTX i vårt 70-tals hus med källare. Gjorde allt själv.
Komforten ökade avsevärt i huset.
Bättre luft, behagligare och jämnare temperatur.
Ingreppet i huset blev minimalt. Ca 50tkr landa allt på.
FTX är den bästa investeringen vi gjort för att höja komforten i vårt hus.

Köp ett aggregat större än vad som behövs för att minimera fläkthastigheten.
Ljuddämpare till och från aggregat (alla anslutningar då det ska vara tyst utomhus också) sen rekommenderas även flexljuddämpare vid ventilationsdonen till rummen för minimal ljudnivå.
Isolera rör så mycket du bara kan. 20cm på kallvind.

3 gillningar

OK. Jag har redan en FTX. Problemet med att sätta ljuddämpare nära själva värmeväxlaren är att den är monterad upp mot taket. Det går säkert att sätta fast något där, men det skulle vara ett stort ingrepp. Därför funderar jag på vad som går att göra i sovarummen. Tänker jag rätt?

En anledning till att ta ordentlig isoliering runt luftkanalerna är väl så man kan köra AC via dem på sommaren, utan att få kondens runt rören. Har det börjat förekomma i Sverige? Att man använder en central AC? I dagsläget köper ju alla (?) luftvärmepumpar och de inneenheterna är ju, återigen, tråkigt högljudda om man behöver någotsånär kyleffekt!

Du kan stoppa den vart du vill. Fördelen om du stoppar den direkt efter aggregatet är att du får ljudisolering överallt. Titta igenom vart de delar upp sig kanske går att stoppa längre bort från aggregatet fast ändå för hela huset.

Angående isolering och kyla på ventilationen. Är som regel inte värt de i villor pga de låga luftflödet. En normal villa har ca 60-70 l/s som totalflöde vilket med 5°C lägre inblåsningstemperatur (lägre vill du inte blåsa in pga komfort) så får du ut ca 420 W kyla. 420 W kyla fördelat på hela huset är inte mkt att hurra för och kommer inte vara tillräckligt för att sänka temperaturen i något av rummen.
Som referens kan man säga att en inneenhet börjar vid ca 1000W och de är för ett rum.

Tja Daniel, FTX ventilation är nog det bästa du ska skaffa. Det innebär mekanisk till och frånluft med värmeåtervinning, vilket betyder att du får alla fördelar med ventilation utan nackdelarna som att det blir kallt o.s.v. Jag läste om ventilation på radonsanering & ftx ventilationsradon du kan testa kolla där också!

Hade jag byggt nytt hade jag definitivt satsat på det men det betydligt mer omfattande i äldre hus, särskilt om det är mer än en våning. Sen bör man väl ha det relativt välisolerat också för att dra maximal nytta av det kan jag tänka mig.

Vi har FTX-ventilation och separata kondensisolerade kylkanaler, med en centralt placerad värmeväxlare kopplad till bergvärmepumpen, för att använda kallt vatten ifrån bergvärmehålet för att kyla inkommande ventilationsluft. När det är varmt på sommaren står denna fri-kyla på hela tiden. Det kostar inget alls att använda kylan ifrån bergvärmehålet, förutom kostnaden att driva en liten cirkulationspump.

Precis som Jimmy säger så blir inte kylningen med normalt ventilationsflöde jätteffektiv, men det sänker i alla fall temperaturen några grader. 25C är bra mycket bättre än 28C. När vi byggde huset och dimensionerade FTX aggregatet var vi medvetna om detta och valde ett lite för stort FTX aggregat. Vid normal drift går det på 60%. Om det blir riktigt varma sommardagar så drar vi upp ventilationen till 100%, då blir kyleffekten betydligt bättre. Nackdelen är att ventilationen då blir lite bullrig, men hellre lite surrande ventilation än alldeles för varmt.

Kylkanelerna går till hela övervåningen i vårt souterränghus. Det är på övervåningen, där västersolen lyser rakt in genom stora fönster, som det blir varmt. Kylkanalerna har speciella stora don med “rotationseffekt” som är bättre på att sprida kylluft än normala små FTX-don.

Jag styr hela systemet manuellt (slår av/på kylningen, ökar ventilations-flöde och bestämmer kylvattenflöde). Vi har en temperatur-sensor som ser till att inkommande luft inte blir för kall, det är enda automatiken. Vi är jättenöjda med denna lösning. Vi bor med utsikt västerut och utan fri-kylan hade inomhusklimatet på varma sommardagar blivit olidligt varmt.

Det skulle gå att automatisera detta med en liten PLC controller, men jag har inte orkat lära mig det. Pratade med en ventilationskille som gillar sånt och han föreslog att jag skulle sätta dit en Siemens Logo! för att automatstyra allt, så att man mäter inomhustemperatur, kyl-temperatur mm och automatiskt slår av/på kylan och justerar ventilation och kyl-vatten cirkulation. Men det får bli när jag blivit pensionär :slight_smile:

Du måste ha en ängels tålamod…

För mig så skulle fingrarna klia för mycket för att jag skulle orka vänta för länge innan man löser automationen.