Helt rätt, ingen människa ska behöva bada i en så kall pool ![]()
Lite enkla snabba energispartips som inte kräver en halv förmögenhet att fixa:
- Sänk inomhustemperaturen, en grad minskar energianvändningen med fem procent. 20-22 grader kan vara ett bra riktmärke, lägre än 20 kan påverka hälsan negativt
- Nya tätningslister runt fönster och dörrar.
- Byt till effektiv och bra belysning, som LED-lampor och släck när ljuset inte behövs.
- Dra ur alla laddare, till exempel till mobilen, när de inte används. Eller använd grenuttag med avstängningsknapp.
- Ställ in rätt temperatur i kyl och frys, +4 grader Celsius i kylen och -18 grader Celsius i frysen. Då får du både bra matförvaring och låg energianvändning.
- Använd vattenkokare när du ska koka upp vatten. Det går snabbt och du sparar energi.
- Tvätta i 40 grader istället för 60 grader, när det är möjligt. Det kan nästan halvera energianvändningen.
- Att diska i diskmaskin sparar energi jämfört med att diska för hand.
- Snålspolande blandare sparar på varmvattnet. Energisnåla blandare minskar varmvattenanvändningen med över 25%.
- Koppla om värmepumpen och lägga den före elmätaren i elskåpet.
Lite komplicerade energispartips som kräver en halv förmögenhet att fixa:
- Installera bergvärmepump och vattenburen golvvärme (ersätt direktverkande el radiatorer) (går även att installera fläktkylare som körs sommartid och ”laddar upp borrhålet”, ersätter vanlig AC)
- Tilläggsisolera
- Byt ut fönster till nya med bra isolering
- Installera mekanisk ventilation och frånluftsvärmepump
Ha, ha. Det är noterat 
Detta var ju en kreativ lösning?![]()
1-9 - check!
10 - well… 
7B - Kör maskinen full!
8B - Kör maskinen full!
La till den på slutet för att se om nån ens läste tipsen ![]()
Det förekommer säkert dessutom. I farsans sommarstuga hänger det en kabel ut ur källarväggen, lite lagom slappt isolerad. Vid nå’n källarrenovering i modern tid ville han lösa mysteriet med den och se om den gick att ta bort, men mätte såklart innan han började dra i den. Döm av förvåningen när det var full kräm in. Allt tyder på att den är dragen direkt från elstolpen vid tomtgränsen på 30-talet när huset byggdes och gick troligen via en borttagen mätare i källaren. När ny kabel drogs och ny mätare installerades på våningen ovanför fick den bara hänga där.
Ett tag var han sugen att hänga allt i källaren på den kabeln, dvs torkskåp, varmvattenberedare, vattenpump och bastu. Så’nt som inte alls drar nå’t s a s.
Undrar hur länge det dröjt innan nå’n i kommunen börjat undra? 
Mitt hus är på 170kvm från år 2004 (4st i familjen) .
Vi har en Nibe 370 frånluftvärmepump, när den får samarbeta med braskamin och en luftluftvärmepump, så har vi en total energiförbrukning på 7000kwh per år med hushålls el inräknat, vi har även utomhus spa på 38grader året runt som drar ström.
Det som är direkt avgörande om dessa pumpar är ekonomiska eller inte, är om dem blir helt korrekt inställda efter huset. Tyvärr görs inte detta vid nyinstallation, tillverkarna och installatörer kan tyvärr inte ens göra det.
Det får kunden själv läsa på och ställa in själv på egen hand, eftersom det krävs ett helt år av arbete att ställa in en pump efter alla möjliga väder och temperaturer.
Sen vet inte installatörer ens själva hur dem ska ställas in… Tidigare ägare sa till mig att rör inte inställningarna på värmegolven och värmepumpen eftersom dom haft problem med att få det varmt och fungera bra. Dom hade då 22grader inne som växlade kraftigt upp å ner och en energiförbrukning på 22.000kwh per år. Jag sänkte detta till 7000kwh per år ett år senare efter i flytten med att bara justera inställningarna…
Ett tips till er med pumpar helt enkelt att det finns hur mycket som helst att göra åt energiförbrukningen. 

Tips. Jag använder appen greenely för att få koll på min totala elanvändningen. Appen är gratis. Man kan avstå från deras elavtal, appen ger fortfarande information om min totala elkonsumtion (hus och lägenhet).
Ha en inglasad uteplats som blir varm i solen och blås in den torra varma luften i torpargrunden mha en termostat när tempen i uterummet blir högre än 20 grader.
Det finns även system där man har hela boningshuset placerat i ett stort växthus. Då behövs automatisk öppning av ventilation för att inte få för hög temp på sommaren, men uppvärmningen blir betydligt lägre på årsbasis. December-februari behövs såklart tilläggsvärme, men mindre än i vanliga hus.
Vårt garage värms upp av ventilationsluften från garage. Alltid minst 10 + grader i garaget helt utan annan uppvärmningskälla än den varmluft som kommer ur ventialtionsröret som kommer från källaren. Har en liten pax-fläkt i källaren som trycker ut luften i röret.
Bor man i tvåplanshus med relativt sluten trappa till andra våningen (typiskt i 60-70-talshus) så kan jag rekommendera ett draperi eller dörr mellan våningarna under vintertid. Jag hänger dit mitt draperi när hösten gör entré på allvar och tar bort det till våren. Då hålls merparten av luftvärmepumpens värme på bottenplanet och andra våningen värms till stor del av elprylar och generell vistelse samt strövärmen nerifrån.
Det hjälper såklart att jag har vardagsrum, arbetsrum och musikstudio på ovanvåningen, men oavsett stiger ju värme och har man anledning att hålla den nere så funkar ett simpelt draperi förvånansvärt väl.
Mitt fjärrvärme bolag motiverar prisökningar med att när elpriset har gått upp så är det för lönsamt med fjärrvärme för våra kunder därför ökar vi priset…
Helvetsbolag är fjärrvärmeleverantörna men får inte ihop lönsamheten att byta till nåt annat… Antar det är hela deras strategi att precis ligga på gränsen för att det ska vara lönsamt att byta. Bara jag tänker på det så kokar mitt blod, väldigt nära att plöja ner några hundratusen för att fixa bergvärme bara för att slippa detta bolag.
Tror jag skrev i en annan tråd men nu när ni har Tiber så är det lönsamt att tvätta kläder på sena nätter, kan även vara en motivering att gå till sängs sent.
Ett annat lite mer roligt tips är att köpa sig en värmekamera.
Sen under vintern gå ut och kolla igenom vart värme tas sig ut hur huset samt åtgärda vid behov. Går även att kolla igenom statusen på elementen.
(Sen är värmekamera även en rolig teknikpryl som går att motivera för en husägare).
Ps, går även att hyra kamera eller ta in konsult om man inte gillar att leka med teknik.
Låter förståeligt ur ett ekonomiskt perspektiv att de gör på detta sättet. Däremot håller jag med dig om att det är irriterande, jag hade personligen aldrig satt mig med fjärrvärme på grund av inlåsningseffekten.
Där jag konsultar säljs stora mängder trä till det lokala fjärrvärmebolaget, men de höjer inte sina priser. Vet ej hur de gör mot konsumenter.
Just nu är dock flis, spån, pellets mm. jättebilligt och även delvis gratis på grund av ett stort utbud nu när halva världen skriker efter virke. Det låter som ditt fjärrvärmebolag gräver guld nu.
Rätt vanlig åtgärd som folk har haft på fjärrvärmen är att de tagit bort isoleringen på primärledningen före mätaren och därmed värmer upp de utrymmet gratis ![]()
Är det villamotsvarigheten till de lägenhetsinnehavare som monterar handdukstorken på varmvattenledningen? ![]()
Aldrig hört detta faktiskt. Är ett av husets kallaste rum dessutom… ![]()
Brukar inte fjärrvärmebolagen placera temperaturgivarna väldigt nära husvägg nu för tiden? Kanske finns en anledning till det ![]()