@angaudlinn Lite så. Förutom att med denna lösning så stjäl du bara. De som monterar handdukstorken på varmvatten kan även vara delaktig till mord/dråp…
@Anonym Varierar. Detta verkar vara något som är olika spritt beroende på kommun så de är väl när “smarta” människor sprider informationen
Nu blev jag nyfiken, hur då? (Jag syftar alltså på handdukstork som använder vattenburen värme och nej, jag har ingen sådan.) Är det i den händelse att man vid elfel får strömförande ringledning? Isf är jag med. Min föreställning är väl att liknande tilltag används utan att man ens kopplar in elektriciteten.
Är den kopplad på värmesystemet så är de helt ok och ingen fara. De jag tänker på är när du kopplar de på varmvattnet (varmvattencirkulationen egentligen).
Förr installerade man ofta handdukstorkar på varmvattencirkulationen (äldre flerbostadshus). Detta gjorde att du kyler av varmvattnet i huset vilket gör att legionella sedan kan spridas. Detta sprids i sin tur via duschen som en aerosol. Om jag minns de rätt så är de 2006 vi förbjöd detta i Sverige.
Är inte helt ovanligt att folk kopplar på detta viset fortfarande (man ska ju ha varma handdukar även på sommaren tycker vissa). Legionella dödar ca 50 personer om året i Sverige.