Elräkningen - var börjar jag?

Jag gjorde detta förra året, bor i ett hus med liknande förutsättningar (men på 160 kvm, tack gode gud, vilket sänker den totala förbrukningen till humana nivåer).

Jag fick ett standardsvar med en schablon kring i vilken ordning man ska åtgärda problemet (minska energiförlusterna först). Det var definitivt inte tal om något hembesök…

1 gillning

Samma här. Var bara ett samtal, ingen åkte ut. Fick inte mer info än vad man får i dagstidningen så det var inte så meningsfullt.

2 gillningar

Börja med att se över och lär känna värmepannan och luftpumparna. Det kan gå att optimera rätt mycket om du har tur. Fungerar pannan som den ska eller går den bara på elpatron? Är du säker på att det inte finns elradiatorer / golvvärmeslingor som går på el?

Ok. De hade väl en 5grader grundvärme i kritiska rum kan jag tänka så det är ej jämförbart med att bo där i varje fall.

Då är det ni som sätter standardaden nu.
Snart väntar mildare väder
Som sagt ;
-sänk värmen i rum som ej används fullt ut.
-se över den allmänna tempen inomhus. Äldre hus kan vid +20grader få anses “varma”
-tröja och tofflor
-långsiktiga åtgärder enligt alla bra tips du fått.

Fast helt ärligt tycker jag ändå det låter rimligt, ni har köpt ett hus helt utan isolering, med fönster som mer eller mindre skjuter ut varmluft från hemmet. Ni vill inte isolera väggarna eller byta ut fönster för att öka värmebevaringen. Kåken är gigantisk på 400 kvm plus källare.

Finns helt ärligt inget ni kan göra då, ifall ni inte kan tänka er isolera bostaden bättre får ni lätt räkna med att de kalla månaderna kommer kosta 5-20k per månad i elräkning.

Ifall ni kommit upp i 1 500 kWh på 5 dagar, så blir ju det 9 000 kWh på 30 dagar, ifall priset då är 8 kr per kWh som förra vintern kan det i värsta fall kosta 72 000 kr i månaden för el.

I Finland är det ju just nu 24 kr per kWh, då skulle ni landa på mysiga 216 000 kr i månaden för el.

1 gillning

Finns innerfönster? Det är ju annars vanligt i äldre träkåkar, speciellt om man nu velat bevara fönstren så borde även innerfönstren finnas undanställda i nå’t förråd.

I övrigt tänker jag att om du inte bor absolut längst upp i landet så borde luft-luftvärmepump ändå göra bra nytta i de utrymmen som används mest. Jag stänger själv av två rum i tider som dessa och semi-stänger till sonens rum de veckor han inte är hos mig. Då blir det två till och luftvärmen jobbar mer effektivt för de kvarvarande rummen.

När det gäller fönster så är det fint att ni vill bevara vårt byggnadskulturarv tycker jag. Det finns mycket man kan göra för att energiförbättra gamla fönster och samtidigt behålla charmen. Om ni har enkelbågar med lösa innerfönster kan en kompromiss vara att behålla ytterbågarna och tillverka nya innerbågar med en tvåglaskasett i, alternativt att byta glaset i befintliga innerbågar till energiglas. Har ni kopplade bågar kan man byta till energiglas i innerbågen eller addera ett glas utanpå innerbågen genom tex grundels klimatruta.

Det börjar för övrigt dyka upp vakumglas på marknaden vilket är intressant. Det är fortfarande en omogen teknik men jag hoppas den blir bättre och billigare med tiden.

Allt detta hjälper kanske inte så mycket här och nu, jag ville bara passa på att förmedla en motvikt till plastfönster.

8 gillningar

Har du inte fått en energideklaration vid köpet?

Det är lag på det. Ring besiktningsmannen, han kan hjälpa dig att bena upp åtgörderna.

Men tilläggsisolering är mitt hetaste tips, rätt gjort. Och översyn vilka ytor som skall värmas.

Vill ni inte renovera för att ni vill bevara får ni betala vad det kostar att hålla huset varmt.

Ja, ni kan nog investera i större värmepumpar. Det kommer ändå kosta att värma.

Okej, kanske skiljer sig på vart man bor. Jag bor central brf så kanske var därför!

Hämtar att åtgärderna hjälpte :slight_smile:

Hehe, vi valde att skaffa solceller för att kompensera för vår förbrukning istället :joy: Men som sagt, i och med att vår boyta är mindre så blir det mer hanterbart.

Min familj har hus i motsvarande storlek, 200+ år gammalt. Har fått ner väuppvärmningskostnaden till motsvarande en vanlig villa utan att byta ut gamla detaljer eller göra våld på huset. Tog dock 15 år ca och duktiga fackmän.

Mitt tips är att ta kontakt med någon som är bra på äldre hus. Vet inte hur det ser ut i Stockholm men jag hade nog startat med att kontakta https://byggnadsvard.se/ och bett om lämplig kontakt i närområdet. Dom kan säkerligen även ge mycket bra generella tips vad ni kan göra.

Lycka till :pray:

2 gillningar

Jag rekommenderar dig ett forum som heter: https://www.varmepumpsforum.com/

Där finns enormt mycket information som är bra att läsa om man ville lära sig om värmepumpar.

1 gillning

En eloge för detta! Det är skrämmande hur lättsamt en del tar på kulturvärdesförvanskning, till exempel genom att byta ut kärnvirkesfönster.

2 gillningar

Det är tveksamt om bergvärme är en lönsam investering när det redan finns markvärme. Annat hade det varit om dagens primära uppvärmning var direktverkande el eller oljepanna.

Mitt hus på 600-700 kvadratmeter, som i övrigt verkar vara likt ert beträffande ålder och material, har dragit ungefär tusen kWh hittills under 2024. För att mildra elräkningen har jag tecknat timprisavtal och ställt in värmesystemet till att gå på sparlåga under dygnets dyraste timmar.

Angående byggnadstekniska åtgärder kan en idé vara att tejpa innerbågarna, om det finns sådana, med en för ändamålet anpassad tejp. Då minskar kallraset, men det är viktigt att fukt kan vandra genom tejpen, så se till att den är gjort för det. En annan idé är att montera ett isoleringsrep i innerbågen; även detta för att motverka kallras. En tredje idé är att stänga luckorna för frånluftsventilation. De är ofta belägna högt upp på väggarna, eller som en del av eventuella eldstäder.

1 gillning

Tänker svara som en gammhusälskare här och du får inga tips som förstör husets kulturhistoriska värde av mig:)

Börja med att hyra/köpa en värmekamera för att se var läckaget är som störst!

Fönster:
Om mycket vid fönster (mycket troligt) så se över drevningen. I mitt hus har vi hittat drev av gamla skjortärmar och jutesäckar hopknövlat, stumt som fan, inte mycket luftfickor som isolerar, har med tiden bytt ut detta mot lindrev och bitar av linisolering och fyllt på extra.

Det finns studier som undersökt energieffektivitet i gamla tvåglasfönster och det är inte så illa som man tror bara de är i gott skick och väldrevade.

Gardiner. Underskatta inte tjocka isolerande gardiner. Åk på loppis och leta och häng i rummen ni inte använder mest. Hitta snygga till favoritrummen. Sätt draperi för ytterdörr.

Vind:
Se över isoleringsdjupet på vinden, går det att fylla på lite mer? Spån sjunker ihop med åren och tappar en del av isoleringsförmågan. Detsamma gäller om ni har någon spånvägg.

Väggar: Skulle inte tilläggsisolera om det är timmer pga risk för fuktskada, och fult utifrån, fönstren hamnar djupt i fasaden. Dyrt som tusan också, särskilt om ni inte behöver byta panel. På hur lång tid räknar man hem det egentligen? Detsamma gäller fönsterbyten, inte som att det inte kostar. Däremot, om panel ska bytas, sätt ny vindpapp!

Golv: Se över golvisolering i takt med renoveringar, spån sjunker, som sagt. Vi har isolerat med spån+70mm linsolerskiva som fyller ut utrymmet i takt med att spånet sjunker. Stor skillnad på dessa golv jämfört det med gammalt spån och det med mineralull som vi inte åtgärdat ännu.

Övrigt:

Har ni inga murstockar? Se till att få igång murstock och eldstäder och stödelda i kylan! Åtminstone i de viktigaste rummen!

400kvm- inte ens om ni har tio barn behöver ni det utrymmet på vintern🤪 dra ner termostater till underhållsvärme i en del av huset. Eller hyr ut rum och tjäna en hacka på det över året!

Dra ner värmen i överlag. investera i fårskinnstofflor till hela familjen, dra fram ulltröjorna, underställ i merinoull och mys ihop er på liten yta med ett gäng värmeljus till fredagsmyset och se till att hålla gång kroppsligt övrig tid. Jag som frös vid 20grader förr tycker nu 17grader är optimal temp inomhus vintertid. Oh, ett annat tips är värmefilt med värmeslinga i, drar inte så mycket el.

Annars, ärligt talat, pallar man inte elräkningen och inte vill göra uppoffringar i form av kallare temp inne och inte använda delar av huset eller renovera fönster så skulle jag råda att flytta till ett mindre mer energieffektivt hus istället för att tilläggsisolera hela fasaden och byta till lågenergifönster. Det är att förstöra hela syftet med ett gammalt hus och vårt gemensamma kulturarv som förfulas. Vi ska förvalta våra gamla historiska hus, inte förstöra dem:)

Värmepumpar vet jag tyvärr ingenting om. Har tittat lite på om man kan skaffa termostater för att sänka värmen på dagen när man jobbar men inte kommit dit än.

För referens bor jag i ett 180kvm oisolerat (förutom åtgärder ovan) timmerhus uppvärmt med DIREKTVERKANDE EL (håller på att konvertera till vattenburet system). I -34 grader i veckan hade vi en förbrukning på 124 kWh vilket är rekordhögt för oss. Har några underhållsvärmda uthus också, ca 20kvm, icke att förglömma. Ca 40 kvm var uppvärmda till ca 10 grader, resten till enligt mig optimala 17-18 grader!

7 gillningar

Håller med ovanstående förstör inte huset genom att byta fönster!! Men renovera dem och ordna med tätningslister och fönstertejp vintertid . Ska du isolera använd träfiberisolering typ hunton.
Se till att ordna eldstad kan varmt rekomendera lohberger riktigt bra köksspis som går att koppla mot vattensystem.
Men vill du på riktigt sänka elförbrukningen så är det en riktig vedpanna som gäller. Har själv ett hus på 450 uppvärmda kvadratmeter gammla fönster och vi är 4 i familjen förbrukar mellan 6-8 tusen om året och då kör vi bergvärmen 9 månader och eldar 3 så eldning lönar sig med dessa elpriser !

Kall ställa rum är oftast negativit. Du får ordentligt drag och mögel osv. Har du ett kall ställt rum så går det mycket energi från resten av huset till det kalla rummet/våning
Oftast billigare å bara sänka temperaturen

1 gillning

Mja…Inget problem att ställa in en liten termometer med fuktmätning i varje rum. Vi har 2 rum av 6 vi ofta inte använder. Dom har vardera 2 ytterväggar och antingen golv eller tak mot utsidan. Jag sänker temperaturen där 5 grader. Det betyder en vinter som 2022 där medeltemperaturen låg runt 0 att jag minskade värmeläckaget ut från dom rummen med ca 20-25% Det är rummets temperatur som bestämmer hur mycket värme som tar sig ut genom dess väggar/golv/tak/fönster. Hade Inget problem med hög luftfuktighet. Sällan ens över 40%. Kollade läget ofta. I uppvärmda rummen hade vi 21-22 C.

1 gillning

Vissa av fönstren är från 1870-talet. Det tar emot att byta ut dessa - alldeles bortsett från den eventuella risken för fuktskador.

Men nu har jag stängt av en av luftvärmepumparna. Att det har blivit varmare har förstås också bidragit, men konsumtionen ligger nu på runt 150 per dygn.