Tänker svara som en gammhusälskare här och du får inga tips som förstör husets kulturhistoriska värde av mig:)
Börja med att hyra/köpa en värmekamera för att se var läckaget är som störst!
Fönster:
Om mycket vid fönster (mycket troligt) så se över drevningen. I mitt hus har vi hittat drev av gamla skjortärmar och jutesäckar hopknövlat, stumt som fan, inte mycket luftfickor som isolerar, har med tiden bytt ut detta mot lindrev och bitar av linisolering och fyllt på extra.
Det finns studier som undersökt energieffektivitet i gamla tvåglasfönster och det är inte så illa som man tror bara de är i gott skick och väldrevade.
Gardiner. Underskatta inte tjocka isolerande gardiner. Åk på loppis och leta och häng i rummen ni inte använder mest. Hitta snygga till favoritrummen. Sätt draperi för ytterdörr.
Vind:
Se över isoleringsdjupet på vinden, går det att fylla på lite mer? Spån sjunker ihop med åren och tappar en del av isoleringsförmågan. Detsamma gäller om ni har någon spånvägg.
Väggar: Skulle inte tilläggsisolera om det är timmer pga risk för fuktskada, och fult utifrån, fönstren hamnar djupt i fasaden. Dyrt som tusan också, särskilt om ni inte behöver byta panel. På hur lång tid räknar man hem det egentligen? Detsamma gäller fönsterbyten, inte som att det inte kostar. Däremot, om panel ska bytas, sätt ny vindpapp!
Golv: Se över golvisolering i takt med renoveringar, spån sjunker, som sagt. Vi har isolerat med spån+70mm linsolerskiva som fyller ut utrymmet i takt med att spånet sjunker. Stor skillnad på dessa golv jämfört det med gammalt spån och det med mineralull som vi inte åtgärdat ännu.
Övrigt:
Har ni inga murstockar? Se till att få igång murstock och eldstäder och stödelda i kylan! Åtminstone i de viktigaste rummen!
400kvm- inte ens om ni har tio barn behöver ni det utrymmet på vintern🤪 dra ner termostater till underhållsvärme i en del av huset. Eller hyr ut rum och tjäna en hacka på det över året!
Dra ner värmen i överlag. investera i fårskinnstofflor till hela familjen, dra fram ulltröjorna, underställ i merinoull och mys ihop er på liten yta med ett gäng värmeljus till fredagsmyset och se till att hålla gång kroppsligt övrig tid. Jag som frös vid 20grader förr tycker nu 17grader är optimal temp inomhus vintertid. Oh, ett annat tips är värmefilt med värmeslinga i, drar inte så mycket el.
Annars, ärligt talat, pallar man inte elräkningen och inte vill göra uppoffringar i form av kallare temp inne och inte använda delar av huset eller renovera fönster så skulle jag råda att flytta till ett mindre mer energieffektivt hus istället för att tilläggsisolera hela fasaden och byta till lågenergifönster. Det är att förstöra hela syftet med ett gammalt hus och vårt gemensamma kulturarv som förfulas. Vi ska förvalta våra gamla historiska hus, inte förstöra dem:)
Värmepumpar vet jag tyvärr ingenting om. Har tittat lite på om man kan skaffa termostater för att sänka värmen på dagen när man jobbar men inte kommit dit än.
För referens bor jag i ett 180kvm oisolerat (förutom åtgärder ovan) timmerhus uppvärmt med DIREKTVERKANDE EL (håller på att konvertera till vattenburet system). I -34 grader i veckan hade vi en förbrukning på 124 kWh vilket är rekordhögt för oss. Har några underhållsvärmda uthus också, ca 20kvm, icke att förglömma. Ca 40 kvm var uppvärmda till ca 10 grader, resten till enligt mig optimala 17-18 grader!