Ja. Men har man redan vattenburet är det en no brainer med LVVP eller BVP om man har råd. Har man inte vattenburet redan så vettitusan om det är värt det, isåfall är det lyx. 
Såklart om det vattenburna systemet är anpassat för VP drift.
Jag har tom övervägt att fräsa ner golvvärme i plattan vid golvomläggning i BV, samt ett par fläktkonvektorer på ovanvåningen till en LVVP. BVVP skulle fungerat hos oss också, vi har massor av grundvatten med vettig temperatur som rinner rakt ut i Öresund men merkostnaden är tveksam.
Bergvärmeanläggningen kommer också (teoretiskt) att öka värdet på ditt hus.
Hej!
Vi hade en IVT bergvärme anläggning i 13 år.
Vi flyttade från fastigheten 2018 och vad jag vet fungerar systemet fortfarande.
När vi byggde vårt hus, 2004-2005, så var huset “designat” för rent återvinningsvärme, men vi ansåg att det var opolitligt med den lilla värmekapaciteten, så vi valde bergvärme i stället.
Jag talade med en energikonsult vid denna tid, efter vår installation med bergvärme, och han menade att vi hade värme -“för att värma halva byn”, typ.
Men, och detta anser jag vara en prioritet som ni skall beakta och som jag senare fick information om.
- När vi byggde vårt hus (2004), beräknades värmesystemen till ca 80% av husets värmebehov. Detta medför att din pump får arbeta maximalt för att “återbetala sig” som installatörer hävdade.
Jag fick vetskap om att om du installerar ett värmesystem som motsvarar 2 gånger husets värmebehov, så får din pump arbeta mycket lugnare och håller således längre
.
En pump “beräknas” hålla i 10-15 år, men om du byter pumpen skall du räkna 5-10 år i bästa fall.
I övrigt skall jag nämna att på komponentnivå i dagens värmepumpar är kvaliteten medioker.
Det finns ingen “industristandard” så långt ögat når.
I västsverige finns en kille, Svenne Svedberg, som tillverkar egna system, Alvatek, där det är en kompressor som är hjärtat i systemet, alltså ingen “kylskåpspump” som annars är standard!
Där är allt industristandard med 25 år garanti på kompressorn.
Lycka till!
När vi bytte jordvärmepump så hade vi en 22 år gammal apparat.
Tror den var på 6-7 kw max effekt.
Installatören rekommenderade en Thermia Calibra Duo. Den är på 7 kwh.
Sedan vi flyttade hit så har vi installerat vattenelement på nedanvåningen och ett i garaget. Jag behöver mer effekt nu och tidigare hade vi problem med vibrationer från den gamla. Jag resonerade som du. Om jag tar den större modellen på 12 eller 14kw så behöver den jobba mindre.
Installatören sade att det rekommenderade han inte alls. Den nya pumpen är betydligt mer effektiv än min vad min gamla pump var på samma effekt. Våra jordvärmeslingor ligger i marken och har en viss volym kylvätska och längd på slangen/rören. Pumpen kräver en viss mängd volym kylvätska för att jobba effektivt. Om jag överdimensionerar pumpen kan jag ha för lite kylvätska och varmvatten för att köra i systemet effektivt.
Den nya modellen har en varvtalsstyrd kompressor. Så istället för att jobba med olika värme gränser och slå av och på pumpen och köra på max effekt, så spinner den ner och spinner upp pumpen. Idealiskt är om den alltid kör på låg effekt. En annan sak var att den större modellen hade en betydligt högre minimum effekt än den mindre pumpen. Vilket betyder att den skulle behöva stänga av sig helt oftare.
Min input gällde märket Thermia och den jordvärmepumpen och de jordvärmeslingor jag redan hade. Jag vet inte alls hur ett annat märke och en större pump beter sig med ett jordvärmehål eller i norr där det är betydligt kallare och kanske kräver mer kräm från pumpen.
Hej igen!
Kan ligga något i vad din leverantör säger, osäker på detta, din installation kan ju vara för liten för en större pump …
Men, vi hade bergvärme kombinerat med jordvärme och kanske andra förutsättningar.
Vi hade även ett FTX system som värmde den sprit som pumpades tillbaka till borrhålet.
Det enda vi hade annorlunda var manuell inställning för badrum, pumpen var
Annars är min tankevärld så här:
Du har en gräsmatta på 1000 m3, du kan köpa en Automower som klarar 1000 m3, en annan klarar 2000 m3, fast den är 2800 kr dyrare.
Automower för 1000 m3 gräsmatta måste gå 100% för att din matta skall se fin ut
.
Men det regnar, den kör fast m.m.
Den för 2000 m3 behöver inte vara lika “effektiv”, ja du fattar vad jag vill säga.
Valet är svårt, när man vill vara säker, men kan man bli det i detta forum? 
Vi velade mycket fram och tillbaka i början på veckan. Till slut landade vi ändå i att laga den gamla pumpen. Vi får en ny kompressor om ca två veckor.
Jag tänker att ibland måste man bara bestämma sig, och nu blir det såhär å så får vi hoppas att pumpen håller ett antal år till med ny kompressor.
Tack får all input i alla fall:)