Sugen på en speldator - vad tänka på?

Är ev sugen på att köpa en speldator. Vill helst inte lägga mycket pengar på det. Kan typ inget om datorer, alltså skillnader mellan bra och mindre processor, grafikkort etc. Har förstått att man betalar mest för ett grafikkort.

Lite ev sugen på att spela wow, cs eller kanske möjlighet till lite nyare spel. Har inget emot att köpa begagnat för att kanske känna efter till att börja med.

Var börjar jag?

Kolla sweclockers marknad för en begagnad burk, wow & cs kräver mest CPU.

Handlat på Sweclockers sedan 2009 och aldrig haft något problem. Generellt sett några tusenlappar billigare än blocket då det är mest vettiga personer. Någonstans 50-70% av nypris kan man räkna med.

2 gillningar

Tack för tipset. Tänker mest att jag behöver lite mer kött på benen för att veta vad jag ska leta efter. Kanske någon lathund eller likande? Jag vet inte vad bra processor eller grafikkort är. Kanske enklast att köpa nytt? Känns synd när man vet att tillgång är stor på andrahandsmarknad.

Var har du för budget och behöver du även skärm, mus, tangentbord, musmatta, hörlurar i den budgeten?

1 gillning

Har inget i frågan. Är 20’ rimligt?

20 räcker gott och väl, räkna med kanske 15-16 för själva datorn.

Du får absolut bäst hjälp om du skapar en tråd här och beskriver vad du behöver, du kan även kika in andra byggen för liknande summor. Stationära datorer: Köpråd

Vill du bara köpa något klart så har Inet ofta schyssta byggen, även om du får lite mer för pengarna om du bygger själv. https://www.inet.se/produkt/d100085/taurus-pro-gaming-rtx-5070-5600

Jag hade siktat på en 27tums 1440p IPS skärm med 1ms med minst 144hz, brukar finnas för några tusenlappar nya.

Det är ju snart black Friday med så då brukar man kunna hitta bra deals med (och på andrahandsmarknaden efteråt). Lycka till!

1 gillning

Åhh vad bra tips! Tusen tack för hjälpen

15-16 för själva datorn låter mycket imho. Är det de nya priserna eller är det high end?

För CS och wow räcker en burk för 5k? Gjorde det förr iaf.

Min burk för trooor det var 8k för… ehh. 8-10(?) år sedan kan köra CCSGO på vettig grafik utan lagg t.ex

Men ny-nya spel på bra grafik kräver nog en fetare burk,där kan jag inte mycket längre.

Gammal burk specs:

Fractal Design Define R5 case

Intel Core i5-7500 @ 3.4GHz

ASUS PRIME Z270-A motherboard

16GB Corsair Vengeance DDR4 (2x8GB, 2666MHz)

Corsair RM750x 750W PSU

Multiple drives (Samsung 850 EVO 250GB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, plus older drives

Meeeen mitt moderkort alternativt min processor har sparkar bakut och jag har inte bestämt mig för att lägga nya pengar på något av dem än, så kan inte dubbelkolla att jag inte ljuger haha…

Oh najs, hittade köpet!

2017-04-03 kostade min dator 7,6 kkr

Med en budget på 20k blir datorn ca den kostnaden. Crypto & AI marknaden har också gjort komponenter mycket dyrare de senaste 10 åren.

Sen behöver man såklart inte köpa en dator för hela budgeten.

1 gillning

Jag kan inte säga något om vilka delar som är rätt nu, men jag kan förklara den process jag brukar gå igenom när jag skaffar en ny speldator.

En speldator består av detta:

• CPU
  • CPU-kylare
  • moderkort
  • primärminne
  • grafikkort
  • strömaggregat
  • hd/ssd
  • låda

CPU/kylare/moderkort/primärminne är väldigt tätt kopplade till varandra—vill man byta CPU behöver man nästan alltid även byta de andra delarna i den kombon, så man kan se dessa som en enhet. Det här är den del i en speldator som jag tycker är svårast att uppgradera. Därför brukar jag börja där. Jag väljer CPU-tillverkare, generation, och klass inom generationen. Baserat på CPUn väljer jag sedan passande moderkort, CPU-kylare och rätt minne. Att välja CPU tycker jag går att göra själv, men att hitta rätt moderkort och minne som passar CPUn tycker jag ofta är svårt, så där brukar jag fråga supporten i den datorbutik jag handlar av. Eftersom detta är så krångligt att uppgradera (det är i praktiken “datorn”) så brukar jag satsa extra här, så att jag inte behöver byta det på några år. I dagsläget (men så var det inte förr i tiden), så är det rimligt att denna del kanske kan hålla i 4-5 år åtm.

Nästa steg är att välja grafikkort. Grafikkortet är enkelt att byta i en dator, så där kan man räkna med att man kommer byta kanske en eller två gånger under tiden man har samma CPU. Ska man spara på något nu för att man har ont om pengar, och kan uppgradera inom några månader när man sparat ihop mer, då kan man spara in på grafikkortet till att börja med.

När man vet CPU och grafikkort så kan man välja strömaggregat. De bästa grafikkorten kräver stora strömaggregat nuförtiden, så personligen skulle jag inte gå under 1000W här nu. Men tänker man ett mindre grafikkort så kan man gå på mindre. Strömagg är möjligt att uppgradera (ett gäng kablar och kontakter att dra bara, men det är lite meckigt med kabeldragningen), men generellt ser jag det som att jag bara byter strömagg när jag byter CPU.

När man vet CPU, moderkort, grafikkort, strömagg, då kan man välja en låda som det får plats i eller är bra att bygga i.

Efter det kan man välja hur mycket HD/SSD man vill ha. Detta är ganska lätt att uppgradera eller lägga till fler efter hand, så jag tycker inte det är så svårt val.

Jag brukar använda Inets datorbyggar-service (de sätter ihop burken och testar så allt funkar) som kostar strax under tusenlappen. Jag mailar deras support och jobbar fram hur datorn ska se ut, och sedan bygger de och levererar.

TLDR: Välj CPU först, sedan grafikkort, allt annat styrs sedan av de valen.

Min uppfattning är att i nuläget ska CPUn vara AMD, och grafikkortet Nvidia, men det där svänger med några års mellanrum.

Andra saker som skärm, mus, tangentbord kan man behålla emellan olika datorer, så de går jag inte in på här. Man kan byta dem lite som man vill.

Viktigt: ska du köpa dator nu så kontrollera att den kan köra Windows 11. Windows 10 har precis nått sitt första utfasningdatum, och har på nåder fått uppgraderingar ett år till (tror EU tvingade fram det) så att köpa en speldator som bara klarar Windows 10 idag är att bli lurad.

2 gillningar

De har en jättebra guide på Sweclockers,

Om du är tekniskt kunnig så rekommenderar jag att du kör Linux, även för en gaming dator.

Jättebra tips för övrigt, dock så är det lite meckigt att bygga en dator själv om man aldrig har gjort det förut. Inte för att skrämmas men det är en del saker man kan göra fel, samt att alla komponenter måste fungera med varandra.

DDR5 ram fungerar inte med ett moderkort med DDR4 platser.

Vad för socket har CPU? Du måste matcha med moderkortet.

Med mera…

Om du inte vill lägga ned tid på det så skulle jag hellre köpa en förbyggd dator från tex Inet.

Jag använde också Inets datorbyggar-service senast jag köpte dator. Skrev på Sweclockers forum lite vad jag önskade utav datorn och fick då ett förslag på bygge av en forummedlem. Jag tyckte att det verkade rimligt, så beställde den rakt av, och har varit sjukt nöjd. :+1:

1 gillning

Det är ju mer möjligt nuförtiden, men jag skulle säga att man får mer nackdelar än fördelar av att göra det, om man inte pratar om väldigt klena mobila system i stil med Steam Deck. Jag är mer inne i riktig high-end gaming, och där vinner Windows för mig.

Ja, det är ju faktiskt sant, att man kan dela en config-länk från Inets datorbyggare med ett forum och ta råd på det sättet också :+1: Deras support är dock väldigt proffsig och har varit väldigt tålmodig med mig, så jag skulle säga att kör det en vända med deras support och be om feedback innan du beställer. De kan rekommendera billigare minne med exakt samma prestanda, t ex.

De hjälpte mig hitta rätt delar utan RGB-leddar, t ex.

Vill bara igen ponängtera hur viktigt detta är, du kommer tappa alla säkerhetsuppdateringar och din dator kommer bli extremt sårbar för virus med mera. Skaffa en som är win11 kompatibel. Inte alla är det. Den stora drivande faktorn är moderkortet där.

1 gillning

En kollega råkade ut för något spels anti-cheat som vägrade om det inte fanns TPM-chip (som även Win 11 kräver), så även om man kan köra Win 10 med uppdateringar lite till så tappar man ändå vissa spel.

Secureboot, TPM, mm krävs ibland nu.

1 gillning

Det är inte alls sant. Du kan köra Proton på desktop också väldigt lätt (jag gör det själv) och du kan ibland även få bättre prestanda på Linux idag än på Windows (konstigt nog). Det fungerar även bra på high-end gaming faktiskt.

Det som inte fungerar bra är om spelen använder elak anti-cheat, där måste du köra Windows.

2 gillningar