Tror inte man kan köpa något idag som inte klarar Windows 11, även lätt begagnat.
Min erfarenhet säger att det är grafikkortet man ska satsa på, det ger störst faktisk påverkan i spel. Cpu kan också vara viktigt men det är en mer linjär koppling mellan pris och prestanda.
Sist men inte minst, köp aldrig de 10-20% bästa komponenterna, de är prissatta för entusiaster.
Köp inte färdiga paket, det snålas ofta på viktiga komponenter.
Börja med att kolla vilka spel du ska spela och i vilken upplösning/fps.
grafikkortet är oftast den så kallade flaskhalsen dvs. Kort sagt kan väl som tumregel säga att 50% av kostnaden för datorn bör var grafikkort, så en speldator för 20 000 kr bör ha ett grafikkort för 10 000 kr osv, en dator för 10 000 kr ett grafikkort för. 5000 kr.
Ju äldre man blir ju färre sinnestryck kan man ta in, själv har jag ganska svårt att se skillnad på typ ultra och mediuminställningar i spel och att typ rendera massa små partiklar i hög upplösning (vilket tar mycket datorkraft) blir bara ”spill” för mig då har inte hinner uppfatta det ändå.
Många forum är bra för mycket, men här skulle jag säga att det är helt rimligt att gå in på Sweclockers och skriva en tråd där de som är extra insatta om just dagens komponenter och spel kan få göra utlägg.
Skulle även säga att begränsningar, användningsområde är viktigt att få med i trådstart:
Första punkten är absolut viktigast:
Innan du kan bygga den perfekta datorn för just dig måste du sammanställa dina behov, önskemål och begränsningar. Vad har du främst tänkt använda datorn (eller komponenterna) till? Finns det några särskilda spel du är intresserad av att köra med vissa inställningar? Vad har du för budget? Finns det något annat som kan påverka dina val?
Disclaimer:
Var aktiv fram till början av året på SweC men har klivit ned nu. Jobbade frilans i 6-7 år och var forummoderator i 10 år.
Det här är viktigt då det kan ha stor betydelse för vad du bör köpa. T.ex:
CS och WoW är inte speciellt krävande, så du kan komma undan mycket billigare om det är den typen av spel du ska spela.
De flesta spel är beroende av bra grafikkort, men inte alla. Vissa spel är istället begränsade av din CPU men klarar sig med ett (mycket) billigare grafikkort.
Många kloka råd här och jag håller med om allt. Kolla först vad du tänker spela, vad spelet har för krav på hårdvara och vad du vill spela i för upplösning.
Det är kul att bygga eget och det finns många bra tutorial på youtube. Jag tycker det är lärorikt och kul att bygga och jag har koll på vad har har i burken. men samtidigt finns många bra färdiga byggen, dock tycker jag att många snålar med RAM och oftast har för lite.
Kolla tex Webhallen, de har bra färdiga datorer men också att man kan välja delar själv och de bygger ihop.
Jag nöjer mig med att citera dig här och struntar i att lista alla andra nackdelar. Vill man ha full kompatibilitet är det helt enkelt Windows 11 man behöver köra.
Det är en obefintlig mängd speltillverkare som testar/anpassar sina grejer för Linux, och om de gör det så är det för low-end case som Steam Deck.
Jag har nyligen köpt in delar för att bygga en speldator till och tillsammans med min son. Jag hamnade på ca 18-19k. Se till att ha bra moderkort med pci 5, rätt och bra minnes hastighet. Det blev en maskin med rtx 5060 TI 16gb, 64 gb ram, bra Ryzen 7 processor, vattenkylning och 2tb disk. Lade lite extra pengar på just lådan och moderkort istället för att tex ha ett fetare grafikkort.
Med din budget skulle jag definitivt satsa på en ny maskin, antingen bygga själv eller sätta ihop med en konfigurator som de sätter ihop.
En “speldator” kan verkligen kosta vad som helst från 5k upp förbi 50k. Här finns få rätt och fel utan det handlar mest om vad du är ute efter.
Jag skulle som många andra rekommendera Sweclockers men gör dig själv en tjänst och sök på forumet innan du skapar en ny tråd, din frågeställning (och behov vad det verkar) är en av de absolut vanligaste med många nya trådar varje månad.
Skulle gissa att du som vill doppa tårna i PC-master-race men inte kräver det senaste, vad jag förstår, bäst landar i en begagnad dator du köper via Sweclockers marknad för 10-15k. 20k för en ny dator är ett mellanläge som jag skulle undvika, det är varken särskilt billigt eller särskilt framtidssäkrat (beroende så klart på vad man vill spela i vilken upplösning men du nämner nya spel).
Blev en bra diskussion av detta. Många bra tips som jag tar med mig. Har läst en del på SweC och där finns mycket matnyttig information att ta del av. Som många nämner är det en grundförutsättning att veta vilka spel jag har avsikt att spela. Blir till att börja med wow och kanske något annat för att mest känna efter. Jag kommer inte i första skede att bygga något nytt allteftersom jag inte vet om detta blir något tillfälligt. Många som var överens om detta när samma frågeställning dök i forumet
Tack allihopa för era inspel. Jakten börjar för en lagom gammal ”speldator” för spela äldre spel.
Kom ihåg att jämföra den där beggade .maskinen med en ny (som har nyare standard och du kan uppgradera). Min erfarenhet är tyvärr att den där beggade maskinen för 10k, som du ej längre kan uppgradera, så får du en ny som är likvärdig eller bättre för samma pengar. Lycka till!
Följde några av era råd och surfade på SweC och hittade en fyndhemsida. Resulterade att jag hittade en färdigbyggd datorn som jag köpte direkt från Komplett.
Konsekvenserna av köpet ovan har enbart varit positiva i mitt tycke. Har släppt telefonen helt och kommit ifrån all typ av scrollandet vilket känns otroligt skönt. Rätt så avslappnade att spela och hålla på med något annat.
Har du en länk till vilken det blev? Jag är själv på jakt efter en dator, men gärna i 10k klassen till en i sommar 10-årig kille (ska få den i present) och som idag bara spelar Roblox på sin mobil, men som jag tänkte öppna spelvärlden för. Men vet varken vilken dator eller vilka spel som är lämpliga
Det där är generellt en rätt dålig prioritering för en speldator. Pcie5, 64GB ram och dyrt chassi tillför inget för spel, ett bättre grafikkort gör däremot stor skillnad.
Det kan såklart finnas andra anledningar att prioritera de sakerna.
Köpte premade speldator för cirka 7k just för att spela lite cs, något steamspel, diablo 4 och liknande. Fungerar helt galet bra utan lag. Marknaden har gått framåt de senaste 10 åren sedan jag köpte min förra.
Blev en rätt så avancerad och framtidssäkrad dator som egentligen inte var det jag var ute efter.
Skulle nog säga viktigast är att veta vad man är ute efter och börja där. Bli medlem på SweC och starta en tråd utifrån dina behov och så kommer du få otroligt mycket hjälp.
Blev denna dock med bättre moderkort, CPU och PSU. Sen 1tb istället för 2. Lite för bra för mina behov men så fick det bli.
Även viktigt att tillägga att marknaden kring komponenter har förändrats till konsumenternas nackdel. Vissa delar har blivit x antal 100% dyrare bara på någon månad. En mycket dålig marknad att köpa om man inte är behov eller så får man bara gilla läget.
Valve släpper en egen stationär PC med SteamOS 2026 som de kallar Steam Machine.
De ska även släppa ny handkontroll, VR-headset och så finns ju den bärbara versionen av Steam Machine, Steam Deck sedan tidigare.
Jag har varit lite nyfiken på Steam Deck men har inte jättestort behov av att spela i farten så det ska bli intressant att se om Steam Machine kan vara något att ha och vad den kostar.