Det är balans man behöver, ett bättre grafikkort med otillräcklig processor är rätt kasst. Att köra ett rtx 50 serie kort med pci4 förlorar man 10%+ prestanda på etc. Man bör kontrollera vilken minneshastighet moderkortet och processorn klarar och köpa utifrån det. Inte att trycka in en jätte bra komponent i en övrig seg soppa.
Sen visst 64gb är lite overkill, idag, bara för spel, men när det skrevs var detta en av de mindre posterna, idag har priset mer än fördubblats.
Det är inga 10% ens med ett 5090. Skillnaden är knappt mätbar och definitivt inte med ett budgetkort som 5060.
Absolut att cpu behöver vara i någorlunda balans men det var inte det jag skrev.
Nu fanns det ju andra anledningar till valen i inlägget jag citerade men för en speldator på budget hade det varit klart bättre prestanda att nöja sig med 32GB ram, ett billigare moderkort och lägga de pengarna på ett eller två snäpp snabbare GPU.
Det finns väldigt många faktorer, framförallt minneshastighets support mellan proc, moderkortet och ram. Många gör felet som föreslogs, att maxa gpu men sitta med en sämre cpu etc. En maskin behöver vara i balans. Det är klart det största felet många hemmabyggare gör. När jag skrev inlägget så var 64gb en självklarhet, då det var en ytterst liten kostnad i sammanhanget, även för en budget maskin, nu, när priset på ram skyrocketed så är det en självklarhet att inte gå på något sådant i budget sammanhang.
Jag hoppas ts köpte minnet i tid. Jag tror vi kommer få se ökade kostnader för alla centrala komponenter ända tills ai racet är över.
Jag har tidigare jobbat med 3d/spel motorer och liknande men är idag i data/ai sammanhang. Det finns liksom inget slut på hur mkt kraft vi köper just nu
Minneshastighet handlar om någon procent, möjligen lite mer om man tittar på 1%-low men här är vi förbi vad som är vettigt att bry sig om både för casual gamers och budget-datorer. Så länge man inte kraftigt underdimensionerar processorn så kommer snabbare gpu ge mer i nästan alla spel, särskilt om man går upp lite i upplösning.
Köpte precis innan allt rusade iväg och är väldigt tacksam för det. Både SSD och ram-minnen är många 100% dyrare.
Bra tips men för mig funkade att bli medlem på SweC. Fick riktigt bra stöd och stöttning längs vägen. Hade hellre vänt mig till ett entusiastforum än till säljare som är avsedda för att tjäna pengar.
Tänket man hade i höstas funkar inte i dag med dem ökande priser.
Klokt. Ja det är nog vettigt att vända sig dit istället. De är väldigt hjälpsamma. Där har du ju en egen marknad också, med bra priset från oftast seriösa säljare