Har ni dragit ned på konsumtionen eller lever ni som vanligt?

Själv så är jag mer kostnadsmedveten numera.
Kläder och elektronik ligger helt under isen nu för min del, samt att jag är mer prismedveten i matbutiken och letar varor som är i säsong, veckans erbjudanden osv, förut kunde jag köpa den där goda oxfilén för att lyxa till det under vardagen men nu finns det inte på kartan, kanske för att priset ökat med typ 50%? :laughing:

Har ni andra dragit ned på konsumtionen något?

Mvh, Johan

1 gillning

Jag handlar alltid väldigt lite, förutom mat.

Vi har inga planer på att ändra våra matinköp. Jag kommer istället att minska mitt automatiska sparande om det behövs men än så länge har jag inte behövt göra det.

2 gillningar

Ja absolut. Inte för att det är helt nödvändigt för oss men mer för att det känns rätt, eller rättare sagt hade känts fel att bara betala oavsett vad det kostar.

Mer observant och gör andra val på mat, restaurang, kläder och såklart viktigast är energi. Än så länge inte substituerat utan mer försöka få samma sak till bättre pris eller använda mer effektivt.

Det är väl med inflationen som med miljön. Om vi alla hjälps åt så borde det gå i rätt riktning tänker jag :slight_smile:

6 gillningar

Nej, det är svårt att sänka från redan slimmade nivåer. :slight_smile:

5 gillningar

Inte gjort några speciella förändringar. Hade lite tur när jag låste ränta + elpris på 3 år för något halvår sedan så påverkas inte supermycket av det som sker.

2 gillningar

Nej, här har vi inte dragit ner - vi har inte riktigt kommit tillbaka efter pandemins ofrivilliga sparande (resor, kläder och restaurangbesök) så vi har en hel del att ta av innan det är dags att funder. Nu har vi aldrig varit några storkonsumenter och barnen är utflugna så vi påverkas inte lika mycket denna gången.

Tillägg: Sparat el har vi alltid gjort. Vi bor i lägenhet, har ingen bil utan går eller cyklar i vardagen - åker kommunalt eller taxi när det inte går.

1 gillning

I stort sätt som vanligt…
Inga lån, då behöver man inte bry sig om räntan…
Ju högre elpris ju mer förtjänst på grund av överproduktion på solcellerna…
Uppvärmning sker med vedpanna å kamin för mysvärme… Risken att elkostnaden för året hamnar på 0 kr…
Kört lite mindre me bilen, har ändå behövt köra till jobbet som ändå varit hemma dom senaste 30 åren…
Matkontot kanske stiger lite framöver…

1 gillning

Wow vilket guldläge måste jag säga, grattis! :wink:

Förutom att du uppmanas spara för alla andras skull då förstås. :slight_smile:

3 gillningar

Unnar mig mer än under pandemin då jag ofrivilligt var tvungen att dra in på resor och restaurangbesök etc.

Många andra som verkar göra likadant verkar det som eftersom det var näst intill omöjligt att få tag på bord när jag o frun skulle ut och äta igår.

Alla man läser om i tidningarna är kanske folk som hade dåliga marginaler redan innan för det märks verkligen inte att folk dragit ner på saker när man ska boka bord, resor eller hotell…

1 gillning

Vi har bytt matbutik från Ica till Willys. För vår del blir det ungefär 20-30% billigare på varje veckohandling. Annars så har vi inte ändrat på något.

3 gillningar

Kommer vända och bli tvärt om, att vi behöver kunsumera mer för att hålla ekorrhjulet i snurr och ta oss ur den kommande lågkonjukturen :slight_smile:

3 gillningar

Vi tappade 75% av vår gemensamma inkomst i samband med coronan så vi genomförde massa snålåtgärder redan då. Läget har avsevärt förbättrats på lönefronten men vi lever kvar i snålandet ändå. Blivit en vana och saknar inte alls shopping. Elen band vi på 3 år hösten -21 så det är mer av solidariska skäl vi släcker belysning nu och tänker hur varmt/länge vi duschar. Har inga lån på huset och sommarstugan…å jag jobbar fortf övervägande hemifrån så spar in massor på bränsle, parkeringsavgifter och uteluncher…

2 gillningar

Nu tänkte jag primärt på elen eftersom det var den du nämnde. I övrigt får du gärna spendera. :slight_smile:

1 gillning

Själv har jag inte så mycket mer att spara in på, så får hålla budgeten som vanligt.

Vilket innebär än mer kort datum varor, mer på extrapris, handlar ibland ihop med min mamma, så vi kan använda hennes pensionärsrabatt.

Skulle gått till tandläkaren i november, men får avvakta till våren.

Eldprovet blir troligen när nya hyrorna fastställs, elen är ett stort orosmoment bara den, redan nu är kostnaden hög.

Ska satsa lite extra på Traderabutiken i oktober, så jag kan få in lite extra pengar där.

Hoppas på en mild vinter, så jag kan ta :motorized_wheelchair::dash: till arbetsträningen. Då slipper jag betala för färdtjänsten. Kanske smygladdar den på arbetsplatsen också. :crossed_fingers::blush:

2 gillningar

Tänker inte förändra ett skit. Har tecknat en försäkring för att slippa göra det, blir det problem får våra kära politiker lära sig ta bättre beslut i framtiden. Prisproblematiken kan dom lösa inne handvändning om dom bara får tummen ur? Vi har Europas starkaste statsfinanser. Bara att snegla åt Norge.

Vi är skuldfria och har fast elpris så vi har inte påverkats direkt av höjda räntor och elpriser.
Däremot märks prisökningar i butiker och på restauranger.
Medvetenheten om höjt kostnadsläge finns där och vi försöker utnyttja eventuella rabatter och lockpriser på sådant som vi ändå konsumerar.

Svaret sammantaget är nej men vaksamhet finns där.

Edit/
Värmen är fortfarande avslagen, 18 grader i köket nu på morgonen.

Charmigt. Resten av Sverige och Europa bugar och tackar ödmjukast för omtanken. Tänd lite extra och kör allt under höglastperioder så ni får ordentlig valuta för pengarna.

12 gillningar

På ämnet måste jag flika in att jag på sätt och vis håller med MrMagii. Att vi är i det läget vi är i nu beror till 95% av att folk i detta land röstat som de gjort, och möjligtvis 5% på övriga geopolitiska omständigheter. Jag ser inte några som helst problem med att dessa människor nu får smaka på konsekvenserna av sitt röstande. Visst, andra kommer också påverkas, men tyvärr ser jag inget annat sätt att utbilda folk i orsak och verkan.

2 gillningar

Jag har dragit ner på konsumptionen, inte pga att det blivit så dyrt utan för att få större kassa att gå in på marknaden med.
Det är ju när börsen blir “billig” och alla är rädda som det är mest lönsamt att investera.