Har ni dragit ned på konsumtionen eller lever ni som vanligt?

Konsumerar som vanligt men försöker dra ner elkonsumtionen med 5% av solidariska skäl.

3 gillningar

Konsumerar mindre boende än tidigare pga sambo. I övrigt inga nämnvärda förändringar.

Trump som källa? Snabb växling till Rysslands övergrepp i Ukraina? Nu blir det larvigt på riktigt. Jag muttrar “trollfasoner” och lämnar tråden tills den börjar kännas relevant igen.

3 gillningar

Inga förändringar. Jag har sparsamheten i min dna-uppsättning. Ogillar slöseri oavsett om jag har råd eller ej.

1 gillning

Absolut. Vi är som familj mycket mer medvetna om priser och konsumtion. Sällanköpsvaror och annat går helt bort om det inte är nödvändigt och i matbutiken är det röda prislappar och kampanjvaror som mest fyller kassen. Kan tycka det är en ganska bra utbildning för yngre människor att gå igenom denna tid och förstå pengar och priser på ett annat sätt. Vi har ju som sagt haft det väldigt bra under ett antal år tidigare då människor nog kände sig rikare på många sätt…

Konsumerar mycket mindre än tidigare. När det kommer bara en lön är man lättare drappad, och det är svårt att bygga buffert. Men värmen är fortfarande avstängt, tandläkarbesöket är ombokad till 2023, man duschar uteslutande på jobbet, använder samma kläder en dag längre, har busskort, man använder bilen bara om man måste (och det är dessutom skattebefriad), har lärt att inte vara so noga om matens bäst före -datum, köper så mycket som möjligt mat från kampagner (och för att kunna utnyttja dom man går till olika butiker), man använder billigare matvaror, man har sparat brännbara sopor (kartonger) hela sommaren för att klara vintern osv osv. Allt det här är (och mycket mer) måste för att kunna överleva, det är inte inte valbart. Men det är bara likadant som människorna i Nord-Korea har haft alltid, kanske besvärlig men man överlever. Men jag verkligen hoppas att så många som möjligt sparar el, inte för sig själv, men eftersom du gillar din granne som har svårare…,

1 gillning

En balansgång mellan Spara och Slösa.

Tänker till en extra gång när Villhöver slår till, och har skjutit några större inköp på framtiden.

Är bara jag och inga barn i hushållet, så matvanor etc är oförändrade än så länge.

1 gillning

Nackdelen med att redan leva sparsamt är att det inte finns mycket man kan göra när tiderna blir sämre :grinning:

6 gillningar

Svår fråga att svara på för mig. Jag håller just nu på att starta igång mitt egna företag där jag har en arbetarlön som täcker mina vanliga utgifter och ett företag som skapar lite kapital. Så ja, jag jobbar mer och tjänar mer. Dock är mina utgifter typ detsamma. Inflationen i sig påverkar mig inte så mycket men sparar undan lite mer för den kommande räntehöjningen (fast ränta till mars, höjning med 4000kr/mån då).

Hej!

För att återgå lite till ämnet, vi har inte gjort några drastiska förändringar i våran konsumtion. Den har varit ganska sparsam under en längre tid nu. Då vi bor i hyresrätt så ser vi inte så stor påverkan av elpriser, vi har dock aldrig varit storkonsumenter av el.

Det är klart lite mer fokus på att köpa på sig kampanjvaror i matbutiken, samt kanske planera måltider utefter vad som är säsong.
Vi har dock dragit ner på restaurangbesök och caféer, kaffe ute blir ganska dyrt efter ett tag. Så termos har inhandlats och kaffe brygger vi hemma och tar med ut nuförtiden.

Sparar som f-n, givet förutsättningarna (mat-, el- , bensinpriser ) för det ger mer pengar att trycka in på börserna nu när de börjar bli billiga.

Jag utväxlar alltså nutida konsumtion mot framtida avkastning :slight_smile:

Inga fyllda badkar här alltså. Det är inte logiskt.

2 gillningar

Då vi nyss blivit med hus har det blivit några utgifter mer än vanligt. Men det är samtidigt saker vi kommer ha flera år (utemöbler, diverse verktyg)

Jag har alltid varit snål, ända sedan jag var liten. Jag köper typ ett stycke kläder per år dvs en T-shirt eller 3 par sockar. 80% av det jag handlar på mataffären är på kampanj och jag siktar på ~10kr per måltid. Cyklar alltid då jag kan, även i regn. Det finns inte riktigt något marginal för mig att minska mina kostnader i dessa tider.

1 gillning

Tittade på oxfile häromdagen och det var samma pris(599) fortfarande. Färsk över disk.
Färsk i paket var150 billigare.
Andra varor har gått upp helt klart.
Handlar man på erbjudanden och har vägen förbi så går det att handla lite billigare.
Gäller att ha utrymme hemma bara

Blivit lite mer kostnadsmedveten i matbutiken. Däremot så har jag 4 sittningar i tatueringsstolen bokade i höst, har dock lite ekonomisk ångest inför det nu med alla skenande priser.

Vi kommer dra ner på bolånet :man_shrugging: och i övrigt leva som vanligt.

1 gillning

En nyfiken fråga från en som aldrig har besökt en tatuerare.
Vad kostar 4 sittningar ?

5k per sittning, så sammanlagt 20. Då får jag dock lite rabatt nu, vanligtvis tar hon 7k per sittning. Det är ett ganska bra/normalt pris, finns definitivt dyrare. :slight_smile:

Varför? Jag har aldrig förstått detta.