Har ni dragit ned på konsumtionen eller lever ni som vanligt?

För att det är snyggt helt enkelt. Och en rolig konstform. Samma anledning som att många vill ha snygga kläder på sig och ta hand om sitt yttre.

3 gillningar

Det får man se som ett slags lyxkonsumtion.
Letande efter extrapris i matbutiken blir lite meningslöst i det perspektivet.
20000 motsvarar 1300 liter mjölk.

I slutändan kokar det ner till personliga prioriteringar.

Lever lika snålt som vanligt.

Men 1300 liter mjölk räcker bara lite över 7 år om man antar att man dricker en halv liter om dan.
Tatueringen räcker livet ut (vilket kan vara mindre eller mer än 7 år beroende på person).

3 gillningar

Jag har inte dragit ned på konsumtionen ännu. Bor i hyresrätt där värmen ingår. Påverkas med andra ord inte så mycket av räntehöjningar och höga elpriser.

När det kommer till inflation så påverkar den inte hela marknaden. En del priser har fallit. Pandemin skapade en boom inom vissa segment som nu mattats av och skapar möjligheter. Exempelvis vinstvarnade Thule under månaden efter att efterfrågan på cykeltillbehör minskat. MIPS “dras med i cykelraset” enligt Dagens Industri. Samtidigt avslutas cykel-säsongen för många och det är rea överallt online. Här har det handlats. :wink: I en inflationär värld är det bättre att köpa direkt och inte avvakta.

1 gillning

I min värld befinner sig tatueringar och mjölk på olika trappsteg i Maslows behovstrappa.

2 gillningar

Hur hjälper det Sverige om vi drar ner på konsumtionen?
Företagen kommer sälja mindre vilket i sin tur medför minskade vinster, mindre skatt till statskassan och behovet av personal minskar vilket medför ökad arbetslöshet. Sluta snåla, vi måste konsumera oss ur krisen annars blir det bara ännu sämre för många,
Elpriset är en sak men produktionen i industrin, jordbruket måste hållas igång och helst öka.

1 gillning

Varför skulle företag sälja mindre när pengar läggs på investeringar istf på konsumtion?

Om folk handlar mindre så säljer ju företagen mindre. Enkel ekvation

En populär ekvation är annars BNP = Hushållens konsumtionsutgifter (C) + Offentliga konsumtionsutgifter (G) + Bruttoinvesteringar (I) + Export (X) - Import (M). Omfördelning från C till I påverkar där inte BNP.

Ja, jag har dragit ner på konsumtion, särskilt dyrare saker som frisörbesök som med klipp, slingor och nyansering kostar ca 3000. Nu blir det salong mamma och färg hemma. Är väldigt dålig på att ta risker så behöver för min sinnesros skull få upp bufferten igen efter bilköp i våras. Är nu ändå glad att jag sket i detta forums TCO-kalkyler o köpte en bil kontant. Lån gör mig nervös.

6 gillningar

Haha, precis såhär :joy: Det är lite som med torrt krut och börsen… Man är ju alltid fullinvesterad!

Med det sagt börjar jag kanske undermedvetet undvika vissa matvaror i affären till ordinare priser. Men det är ju på marginalen.

2 gillningar

Detta land och alla röstberättigade i alla andra länder över jordklotet som uppenbarligen har exakt samma bekymmer som Sverige just nu? I mitt huvud känns det osannolikt att “den andra sidan” politiker i alla länder skulle vara “rätt”. Oavsett vilken sida de befinner sig nu?

Fan till och med Australien lider ju av samma energi-problem som vi (pga ett jordklot) Wholesale statistics | Australian Energy Regulator

Matpriser i USA: https://www.forbes.com/advisor/personal-finance/why-are-food-prices-still-rising/ (artikel från igår)

3 gillningar

Givetvis är det lyx.
Fast kan man spara någon tusenlapp i månaden på att köpa billigare/annan mat så blir det ju knappast meningslöst, oavsett perspektiv.

Jag är alltid ekonomisk av mej får dåligt samvete om jag köper något jag har varit skeptisk till att köpa. Kram Bosse

Jag försöker men summan av lasterna är konstant. Tyvärr.

Jag har helt slutat köpa kläder till mig. Men min största pojk har börjat med idrott. Han är 6år o då är det ju ett svart hål med utrustning o avgifter.

För att tomte tala om
Mat

1 gillning

Som vuxen skulle jag nog säga att tatuering faktiskt är över mjölk , ialla fall som måltidsdryck :slight_smile:

@davidweber- det är investering i dina barn. Det är oberäknelig avkastning, miniräknaren klarar inte av det.

Har ett bundet elavtal till hyfsat pris. Försöker ändå att spara något om det går. Är inte rabiat, julgranen får lysa i år också…

Hsr minskat bilåkningen. Skall bilen ändå gå, så får man försöka göra flera ärenden samtidigt.

Har inget matsvinn att tala om. Där finns annars en stor besparingspotential för många.

Apropå mat. En bekant firade ett jubileum av sitt bröllop. Här serverades extremt dyr och extremt torr champagne. I princip odrickbar. En cava eller Prosecco duger för mig. Vanlig lättöl dög ej, här skulle det vara alkoholfri öl av något udda märke. Jag tror att folks ekonomi skulle må bra av att man inte försöker vara så “fina i kanten”.

10 gillningar

Jag har sedan tidigare noterat att nästan hela valmanskåren röstat för ett elsystem som kommer att få problem likt Kalifornien och Tyskland. Alla med ögon har kunnat se detta.

Därför har jag vidtagit åtgärder så att min elkonsumtion inte kommer att leda till ökande kostnader på flera år. Jag kommer därför att leva på som vanligt och hoppas att detta skyndar på problemen än mer så att de väljare som har valt att rösta på andra partier än SD och L kan få uppleva konsekvenserna av sitt röstande samt därefter förhoppningsvis dra slutsatsen att man inte bör rösta på partier som verkar för att förstöra det som en gång var världens bästa elnät och elsystem.

1 gillning

Champagne handlar oftast inte om att vara “fin i kanten”. Att välja Champagne istället för cava eller Prosecco är inte konstigare än att inte välja billigaste köttet, bilen, eller boendet.

2 gillningar