Kan så vara. I detta fall var dock paret definitivt inte några vinkonnessörer. I det huset är det bärs som gäller… Därav min reflektion
Har rörligt elavtal, endast hushållsel. Hittills har vi minskat förbrukningen med 50% jämfört med samma månad förra året. Huset värms upp med pellets vilket har ökat markant i pris men vi köpte på oss en del innan sommaren.
Slänger i princip aldrig mat, blir det något över så lägger vi det i en liten glaslåda och tar det som mellanmål. Har alltid matlådor till jobbet.
Ställde av en bil för någon månad sedan och har en mindre skattebefriad, bensinsnål sak som vi kör med vid nödfall. Åker annars buss till jobbet.
Slutat köpa kläder, har i överflöd och får slita på det som finns vilket inte blir så mycket slitage då jag har arbetskläder på jobbet.
Stängt av en extra kyl och en frysbox.
Tänder ett ljus ute på trappan istället för utebelysning.
Det kanske var för gästernas skull?
Förmodligen var inte heller alla gäster vinkonnessörer…
Jag har tagit bort städ vilket jag haft 2 ggr månaden, får börja där. Men klart man börjar tänka till med det mesta. Kommer dock ha lägre värme inomhus. Är själv med hus så då får man planera väl.
Har inte ändrat nämnvärt på något, utan litar på familjens ekonomiska plan.
Lånet är låst ytterligare 3år och amorterar redan i lagom takt i förhållande till belåningen.
Elkostnaden gör att vissa husprojelt får skjutas på alternativt göra mer själv.
Men saker som ger energi och glädje ska såklart prioriteras tex skidsemester
vad är annars meningen att ha en genomtänkt plan.
I min värld finns tatueringar inte någonstans alls på trappan. Jag skulle kräva betalt för att tatuera mig. Ett par miljoner minst. Tänker att jag sparat rätt mycket i livet på att inte röka, inte snusa, nästan inte dricka någon alkohol alls, inte tatuera mig eller behöva ta bort tatueringar.
Skulle nog säga att jag dragit ner på konsumtionen en hel del. Men också köpt en del saker som behövs inför en kall vinter med lägre inomhustemperatur. Varma tofflor, pyjamas. Köpte faktiskt en läsplatta för bättre läsupplevelse med e-böcker som jag sen kan låna gratis på bibblan. Kan kanske hålla mig borta lite mer från datorn och spara el även den vägen. Man kan ju investera lite med koppling till det som är bra på sikt för att spara. Och kanske passa på att lägga om lite vanor/ovanor i livet till något annat.
Samma som vanligt. Passar på när jag anser att saker är prisvärda. Har köpt lite extra elektronik second-hand då vissa sålt billigt.
Ekonomisk ![]()
Eller finurligt prismedveten som jag brukar kalla det! 
Skulle behövt köpa två par nya jeans, då två har gått sönder senaste veckorna, bortom räddning av symaskinen. Men jag väljer att avvakta lite med att köpa nya, kanske att jag hittar något passande på loppis eller att det blir rejäl rea i vinter.
Bokade också om tandläkaren till i april, ska spara lite extra varje månad fram till dess. Ska också se om jag kan hitta en prisvärd frisör i min stad, eller en händig vän, vore bra att finslipa hemklippningen lite inför vintern. 
Nu vände jag på varje krona förut, nu får man trolla lite med knäna för att få det att gå ihop. Men det är tur att jag är finurlig, så det ska nog gå att få ihop det den här vintern med. 
Klippa sig hemma är ett enkelt sätt att spara pengar. En hårklippningsmaskin inställd på tre mm. Bzzzz-bzzz. Billigt schampo duger dessutom bra till den frisyren och inga stylingprodukter är nödvändiga.
Fast jag gillar att ha hår och det är så mysigt att gå till frisören. Så saknar det.
Men jag har fått prioritera annat senaste åren, först var det pandemin och sen jag lade om min ekonomi, så prioriterar jag annat. Men en gång i halvåret vore mysigt att klippa sig.
Det är tur att jag kan sätta upp håret i en tofs så länge, för det är jättesnett klippt. 
Det känns som om åtminstone halva Sverige har blivit mer medveten om priserna. Gick inte mobilförsäljningen i ide nyligen? Säger en del?
Är ensamstående boendes i brf, och har inte justerat min konsumtion. Har dock börjat överväga att dra ner på antalet uteluncher, >130 kr vilket är det nya normala där jag jobbar börjar kännas högt i förhållande till leverans 
Bor i Se4 så vi anpassar vardagen en del efter elpriset. Vi handlar bara på Willys och Lidl. Undviker ICA, City Gross och Coop som pesten.
Förrutom det lever vi som vanligt.
Japp! Jag försöker laga mer basrätter från skafferiet/mycket grönsaker, och har tagit bort en streamingtjänst. Sen har jag börjat sälja av lite saker för några extra hundralappar som jag kan lägga på sparande för att inte gå ner så mycket i sparande nu när boräntan höjs.
Jag har levt ganska billigt förutom resor och vin, även lite extra på mat. Resor och vin fortsätter jag med, mat har jag sparat in lite på. Bytt till billigare protein och grönsalladen till vitkålssallad, tittar på extrapriser som tidigare.
Raderat av användare
Nyinflyttade i nybyggt parhus och föräldraledighet just nu och 1,5 år till så vi har lagt om vanorna litegrann. Tänker mer på elen och temperaturen hemma. Handlar och lagar mer mat hemma och mer prismedveten mat.
Personligen försöker jag att inte köpa några nya kläder på 9 månaders sikt vilket ser ut att lyckas 
Jag lever alltid enket, men blev i höst tvungen att byta bil. Den gamla kostade för mycket att fixa.
Det tog en del av mitt sparkapital, suck, men jag fick jag fick mycket bil för pengarna.
Få vill handla bil nu inför vinterns osäkra ränte- och energikostnader.
Mindre julbelysning av solidariska (och social skam) skäl.
Annars lever jag som vanligt. Köper mer än 2021 och mycket mer än 2020 när jag ofrivilligt sparade en massor pga pandemin.