Hej
Vad spenderar ni era pengar just nu på? Håller ni hårt i plånboken?
Själv är det endast nödvändigheter, så som kläder till barnen, mat och läkemedel. Att köpa något för jag har lust måste ha varit för ett antal år sedan. Har flera saker i huset som behöver renoveras och åtgärdas men har varit tvungen att låta det stå och falla.
Att bygga upp en buffert igen efter detta ränteläge, inflation och föräldraledigheter gör sitt…
Jag har fått mindre att röra mig med i år än ifjol, 5% högre hyra, dyrare mat, 30% dyrare medicin, dyrare vård, dyrare el och med 2.6% i höjd sjukersättning och indraget bostadstillägg, så känns det.
Så snålar med det jag kan. Men fortsätter sälja av prylar för att ha råd med projekt och piff på kolonilotten i år. Blir flera dyrare projekt i år, men de kommer hålla över tid, men kostnaden tas i år.
Men månadssparar till buffert, uppskjuten konsumtion och till mitt ISK som vanligt. Men fortsätter matpriserna stiga kraftigt, kanske jag får justera lite.
Små marginaler och låg inkomst är dock alltid tufft, men just hög inflation är extra jobbigt.
Man måste leva lite också tänker jag, men man vill inte heller känna sig lurad.
Jag har dragit ner på köttet en del. Äter mer nötfärs istället för biffar till vardags. Går inte ut på finrestaurang lika ofta. Tänker mig för innan jag reser internationellt. Flyg känns inte riktigt värt priset när man blir behandlad som ett djur och business är ofta nästan löjligt dyrt nu.
När jag köpte bil för några månader sedan köpte jag en fyra år begagnad bil kontant istället för en ny.
Gick först runt och tittade på nya bilar och har väl egentligen råd (jag och frun drar in drygt 6 miljoner) men när jag såg prislapparna blev jag nästan förbannad. Det är helt enkelt inte värt priset.
Samtidigt såg jag 25-åriga slynglar, som säkert tjänar en femtedel eller mindre jmf med oss, titta på nya Volvo XC90. Man tar sig för pannan.
Folk måste slå näven i bordet. Det får vara nog nu med prishöjningarna.
Edit: förutom lite billigare kött kör vi dock på som vanligt med matinköpen. Tittar inte riktigt på priser och köper i princip allt ekologiskt. Men det är inget som märks i vår budget direkt.
Försöker hålla det till minsta möjliga just nu, har kommande projekt som kommer kosta.
Men behöver vi något köps det.
Det är ju vår så en del jord och plantor kommer det bli om inte annat.
Öl och utemat.
Borde väl egentligen investera en del i en ny garderob också men ska helst minska lite i vikt först. (Dålig kombo med raden innan, jag vet. )
Hittills känns det som att svaren hamnar på en kylig del av barometern och folk snackar om räntehöjningar
Nej, 2 resor denna månad.
Nej. Men det är frustrerande att alla såg den här situationen komma och att vi ändå inte kunde förebygga den.
RT har iofs uppmanat folk att privatspara. Det har säkert hjälpt många
Hej! Förstår dig helt, det är tuffa tider nu. Vi håller också i plånboken och fokuserar på det nödvändiga. Hoppas det snart blir lättare för oss alla!
Vi konsumerar som tidigare.
Att maten har blivit dyrare märks på många enskilda varor men sett över hela månaden känns det egentligen inte som någon större skillnad.
Reser internationellt gör vi ganska sällan men när vi gör det får det kosta. Har en kryssning inbokad i sommar och kommer att betala för det vi vill ha utan att tänka onödigt mycket på kostnaden.
Jag drar igång en renovering av sommarstuga, äter ute någon gång i veckan och handlar ungefär som vanligt. Dock har jag inga lån och en rätt hög sparkvot och förstår att jag är lyckligt lottad på så vis.
ISK-skatt, VA, mat, vinylskivor, tågresor etc.
Nej, inte hårdare än förr.
Vad gick den förra åt till? Räntorna? I så fall var det ju toppen att den fanns.
Innan November 2024:
Hade en 10 år gammal Kia Picanto (som jag hade betalat av för längesedan), ett boende som jag enbart hade 700 000 i lån på med en månadsavgift på ynka 2800. Inga barn. Mesta av mina pengar gick till restaurang-besök, nöjen och sparande.
Efter November 2024:
Köpt en splitterny bil och har nu billån. Fått barn samt köpt nyproduktion och har nu bolån på strax över 2 miljoner. Så ja, har helt slutat med utemat och restaurangbesök. Pengarna går enbart åt ovan samt att inreda nya boendet.