Uttöka bolån eller inte

Hej!

Bakgrund:

Man och kvinna 29 och 31 år gamla. Gifta och 3 barn (10, 2 och 0 år)

Inkomst efter skatt i hushållet totalt: 55000kr. Frugan är föräldraledig och ska vara ledig ett år till så inkomsten just nu är runt 41000. Utgifter på ca 29 000 - 33000kr i månaden.

Bostad värde: 2 350 000kr

Lån: 1 874 000kr (ca80%)

Sparande i fonder ca 50 000kr

Buffert utanför börsen: 10.000kr

Avbetald elbil värde ca 400 000kr

Inga andra lån eller krediter.

Min fråga är följande: Borde jag uttöka bolånet 100 000kr till för att säkra upp en ordentlig buffert eller känner jag en falsk oro och inte ta ut lånet utan istället försöka lägga undan 5000kr i månaden minst i buffert.

Jag vet att vi just nu är i den situationen i livet när inkomsten är som absolut lägst och att det bara kommer att bli bättre nu.

Jag har även en bonus som kommer utbetalas i mitten av Mars på ca 42 000kr efter skatt.

Hur hade ni gjort om ni varit i samma situation?

Mvh Victor

Spara din bonus + 5000/mnd i ett år, ta en dialog med banken om ni kan låna upp mot husets värde(allt beror ju på om det är låst mot inköpspriset eller ej). Då vet du ju om/att du kan när du väl behöver det.
Efter ett år utan att behöva låna upp så kommer du ha 100K till i din buffert.

1 gillning

Jag skulle inte tagit lån för att skapa en buffert om det gick att undvika. Försök klara er på det ni har och när det verkligen behövs så “upprustar ni köket” eller något så ni kan låna lite mer på huset. Ni skulle ju kunna sänka månadssparandet till 2500:- eller ligga kvar med 5000:- i sparande men flytta tillbaka delar av de ni sparar de månader det är extra tufft.

Bra att bilen är betald.

Att fixa buffert på kontokort är riskabelt eftersom ni förmodligen hamnar i att ni inte betalar hela månadsräkningen och det står er i så fall dyrt. Dessutom ingen avdragsrätt längre på kontokortsräntor.

1 gillning

Tack för ett väl formulerat svar. Det är precis så som vi har tänkt att vi ska göra.

Det jag tänker på är att senare i år kommer dem att sänka hur mycket du kan låna upp på huset (Från 85% ner till 80%) på befintlig bostad. Så den möjligheten kommer att försvinna om vi inte omvärderar bostaden vilket är gjort och då kan man inte göra det utan att göra “stora” förändringar på bostaden.

1 gillning

Möjlighet att dra ner på några utgifter för att öka sparandet till bufferten?

Streamingtjänster/abonnemang, äta ute, snus/cigg, förhandla bolåneräntan, etc

Många bäckar små!

Ja, det är dyrt. :face_with_monocle:

Ingen av oss varken snusar, röker eller dricker alkohol. Så inga pengatjuvar där direkt.

Bolåneräntan är nedförhandlad till 2,29 rörligt fram tills 31/8-26 då det är dags att förhanlda om.

Har också kikat på Streamingtjänster och liknande. Har dragit ner allt förutom Cmore då både jag och frugan uppskattar att kolla hockey.

Handlar mycket second hand både till barnen och oss. Det känns som att vi drar ner på det mesta och att vi helt enkelt får spara upp och inte låna upp. Föräldraledighet under flera år tär på ekonomin även om det bara är tillfälligt. Vi har också renoverat huset och det är egentligen först nu som vi tänkt spara upp igen för att sova gott om natten.

Tror att vi gör rätt i att inte låna upp utan att vi istället lever lite snålare vad det gäller mat och tänker över varje inköp nu under föräldraledigheten.

2 gillningar

Gnugga på som ni gör och låna inte mer, skulle jag rösta för.

1 gillning

Jag skulle ha försökt dra ner på kostnaderna, förhandla om diverse abonnemang i huset.